Musen gör alltid dubbelklick

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kjer
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Musen gör alltid dubbelklick

Inlägg av kjer »

Jag installerade Ubutu 8.10 på min bärbara Acer Travelmate 6593G..

Musknapparna har här egenheten att alltid göra dubbelklick när jag använder dom. Det försvårar/omöjliggör såklart vettig användning.

Jag har letat på nätet utan att hitta någon entydig lösning. Någon som har bra tips.

Detta är ju trots allt ett beteende efter en nyinstallation.

mvh
Kjell
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Musen gör alltid dubbelklick

Inlägg av mcNisse »

Jag trodde dubbelklick var default i ubuntus paketering av gnome!? Kör du möjligtvis kde (kubuntu)? Där är det default med enkelklick.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Filbläddrare(nautilus)>Edit>Preferences>Behaviour>single/double click. Detta bör *inte* vara default dock.
Finns även något liknande i System(panelmenyn)>Preferences>Mouse>Touchpad>General.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
kjer

Inlägg av kjer »

Tack för svar. För att förtydliga mig lite:

* Om jag vill flytta på ett fönster så kan jag inte klicka på titelraden och flytta på fönstret. Klickar jag på titelraden så maximeras fönstret.

* Vid inställning av "tidsgräns för dubbelklick" så kan jag prova att trycka på lampan med fingret på pekplattan. Men om jag använder musknappen så registreras ett klick direkt som ett dubbeltryck.

* Klicka på menyerna i Firefox är bara att glömma. De svischar upp och sedan ner igen.

* Klicka på ett ord i ett inmatningsfält för att flytta är omöjligt eftersom hela ordet markeras plötsligt.

Jag kan inte se annat än att detta är en bugg i Ubuntu. Lösningen borde inte vara någon enkel inställning eftersom beteendet inte är något önskvärt för någon.

Tacksam för all hjälp som finns att hitta.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag kan inte tro annat än att det är hårdvarurelaterat. Det är inte många som har skrivit här med ditt problem. Du är den första...

Fungerar musen bra med andra system?
Vad har du för dator?
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Lösningen borde inte vara någon enkel inställning eftersom beteendet inte är något önskvärt för någon
Men om buggen är just *det*, att någon av de inställningarna har aktiverats (per automatik, som felade), så är ju lösningen så enkel.
Så, för att utesluta detta, kolla först om så är fallet, så vi har någonting att utgå ifrån.
kjer

Inlägg av kjer »

Toppen med alla svar.

Jag kan bekräfta att föreslagna tips inte är lösningen. En ditplacerad USB-mus fungerar utmärkt.

Datorn är en laptop Acer TravelMate 6596G. Touchpad-knappen fungerar utmärkt i Windows Vista, så hårdvarufel är inte uppenbart.

Av någon anledning registreras musknappens nedtryck två gånger.

Lite letande gav mig detta:

Kommandot "xinput list" visade på att systemet hade två PS/2-möss.

Jag stängde av den ena med kommandot: xinput set-int-prop 3 "Device Enabled" 32 0

Nu fungerar musknappen som önskat. Jag hoppas det fungerar vid omboot, men nu vet jag åtminstone felet.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Av någon anledning registreras musknappens nedtryck två gånger.
Lite letande gav mig detta:
Kommandot "xinput list" visade på att systemet hade två PS/2-möss.
Jag stängde av den ena med kommandot: xinput set-int-prop 3 "Device Enabled" 32 0
Jag är imponerad :) Bra jobbat.
Men sådana inställningar är inte permanenta, utan du får nog lägga till kommandot via din "gnome session" (autostart).
(Panel)>System>Preferences>Sessions>Add, sätt valfritt namn, och fyll i kommandot att köra. Nu körs det vid login.
kjer

Inlägg av kjer »

För uppföljningens skull kan jag meddela att nu ser det ut att fungera utmärkt.

Tack för hjälpen! Det återgäldas inom de områden jag är expert på.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"