Awesome/Openbox - Lättast att lära sig?
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Awesome/Openbox - Lättast att lära sig?
Tjollahopp!
Vet ej om detta är rätt forum, men jag kör på och hoppas att det är rätt.
Vill börja lite lätt att lära mig använda en dator utan mus. Har läst diverse trådar här på forumet, bla en Awesome-tråd osv, har även prövat Awesome samt Openbox. Men jag tänkte höra med er vilken av alla olika fönsterhanterare som är bäst att börja med. Har väldigt lite erfarenhet i terminalen osv, men är inte rädd för att lära mig. Använder även irssi och rtorrent, så hade uppskattat lite tips på andra program man kan köra i terminalen, tex motsvarigheter till:
msn
Mediaspelare
Webbläsare
Och andra roliga program som ni finner användbara.
Alltså; vilken textbaserad fönsterhanterare rekommenderar ni till en nybörjare?
Tack på förhand!
Vill börja lite lätt att lära mig använda en dator utan mus. Har läst diverse trådar här på forumet, bla en Awesome-tråd osv, har även prövat Awesome samt Openbox. Men jag tänkte höra med er vilken av alla olika fönsterhanterare som är bäst att börja med. Har väldigt lite erfarenhet i terminalen osv, men är inte rädd för att lära mig. Använder även irssi och rtorrent, så hade uppskattat lite tips på andra program man kan köra i terminalen, tex motsvarigheter till:
msn
Mediaspelare
Webbläsare
Tack på förhand!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Awesome/Openbox - Lättast att lära sig?
Ingen aningmth skrev:Tjollahopp!
msn
mp3blaster är en musikspelare för mp3 och ogg. mplayer och vlc går att starta via terminalen och styra via tangentbord, feh är en kraftfull bildvisare, men även t.ex. GPicView går att styra via tangentbord. Vill du köra i en konsoll med framebuffer så finns fbi som bildvisare, fbgs som postscript/pdf-filer. Det går även att köra video via framebuffer, men det är bättre i X.mth skrev:Mediaspelare
elinks, links2mth skrev:Webbläsare
aptitude, emacs, htop, midnight commander, SCREEN (den sista går inte att leva utan)mth skrev:Och andra roliga program som ni finner användbara.
Jag kör ratpoison och är väldigt nöjd med den. Fördelen rent funktionellt är att den specifikt är gjord för att man skall slippa mus. Sedan fungerar själva konfigurationen på ungefär samma sätt som när man konfigurerar bash eller screen och grundkonfigurationen (tngentbordsbindningar etc) är gjort för att bash, screen, emacs och ratpoison skall fungera på analogt sätt. Alltså: skall man använda terminalen mycket klarar man sig inte utan screen; har man lärt sig screen så kan man redan mycket av ratpoison; i terminalen kör man bash och har man lärt sig lite tangentbordsbindningar för bash så är det rätt lätt att komma in i emacs. När du kan emacs så byter du ut Firefox mot webbläsaren Conkeror i X. Den kör med samma tangentbordsbindningar som emacs och fungerar helt utan att man behöver använda mus.mth skrev:Alltså; vilken textbaserad fönsterhanterare rekommenderar ni till en nybörjare?
Det absolut viktigaste är att du för allt i världen inte låter dig luras att använda vim, det är djävulens texeditor

- kollektivist
- Kontakt:
Det finns fler alternativ än de två. Jag använder wmii, vilket är mest likt awesome av dem.
Det här är alltså två olika sorters fönsterhanterare: Openbox (*box) är väldigt lätt att konfiguera när man lärt sig det, t.ex tangentbords-bindningar för att göra olika saker utan musen, men fönstrena lägger sig som i en vanlig fönsterhanterare, alltså i mitten och oftast något förminskade.
Awesome: (Tiling window managers) Inte lika lätt att lära sig, men mycket bättre om du inte vill använda mus, för fönstrena lägger sig bredvid varandra och aldrig över varandra, det är hela idén. Hit räknas alltså bland annat ratpoison och wmii också. Awesome är nog den av de tre som har mest dokumentation och hjälp på internet.
msn - För msn så finns det ett jättebra program kallat "Bitlbee" som fungerar som en irc-server fast dina msn-konton kopplas upp till det. På det sättet kan du använda bitlbee genom irssi och slipper ha flera program till olika meddelandeklienter. Annars finns centerim och finch (ungefär som pidgin fast terminalbaserad, och till terminalbaserade program behövs aldrig mus).
Mediaspelare - Jag själv använder mpd, vilket är lite svårt att komma igång med (tycker jag), men jag föreslår att du testar mocp och cmus i alla fall, de är väldigt enkla och fina. Också terminalbaserade.
Webbläsare - Här skulle jag säga att du bör använda Vimperator (en firefox-addon som är till för att man inte ska behöva använda musen) eller conkeror. Vimperator är lik textredigeraren vim och conkeror är lik emacs. Du får förstås välja själv, jag använder dock vimperator eftersom den har mer dokumentation på internet.
"Alltså; vilken textbaserad fönsterhanterare rekommenderar ni till en nybörjare?"
Notera att den enda textbaserade fönsterhanteraren här är ratpoison (tror jag?), men man använder oftast terminalen till awesome och wmii också.
Och så har jag en fråga till djkmmo: Varför är screen så bra?
Jag började använda det nyss eftersom jag tänkt börja använda ssh, men förutom det?
Det här är alltså två olika sorters fönsterhanterare: Openbox (*box) är väldigt lätt att konfiguera när man lärt sig det, t.ex tangentbords-bindningar för att göra olika saker utan musen, men fönstrena lägger sig som i en vanlig fönsterhanterare, alltså i mitten och oftast något förminskade.
Awesome: (Tiling window managers) Inte lika lätt att lära sig, men mycket bättre om du inte vill använda mus, för fönstrena lägger sig bredvid varandra och aldrig över varandra, det är hela idén. Hit räknas alltså bland annat ratpoison och wmii också. Awesome är nog den av de tre som har mest dokumentation och hjälp på internet.
msn - För msn så finns det ett jättebra program kallat "Bitlbee" som fungerar som en irc-server fast dina msn-konton kopplas upp till det. På det sättet kan du använda bitlbee genom irssi och slipper ha flera program till olika meddelandeklienter. Annars finns centerim och finch (ungefär som pidgin fast terminalbaserad, och till terminalbaserade program behövs aldrig mus).
Mediaspelare - Jag själv använder mpd, vilket är lite svårt att komma igång med (tycker jag), men jag föreslår att du testar mocp och cmus i alla fall, de är väldigt enkla och fina. Också terminalbaserade.
Webbläsare - Här skulle jag säga att du bör använda Vimperator (en firefox-addon som är till för att man inte ska behöva använda musen) eller conkeror. Vimperator är lik textredigeraren vim och conkeror är lik emacs. Du får förstås välja själv, jag använder dock vimperator eftersom den har mer dokumentation på internet.
"Alltså; vilken textbaserad fönsterhanterare rekommenderar ni till en nybörjare?"
Notera att den enda textbaserade fönsterhanteraren här är ratpoison (tror jag?), men man använder oftast terminalen till awesome och wmii också.
Och så har jag en fråga till djkmmo: Varför är screen så bra?

Tack för svar!
Jag hade tänkt använda mest terminalbaserade program, för att senare gå över till awesome.
Du verkar vara väldigt betuttad i Screen; vad är det och vad kan jag använda det till?
Jag hade tänkt använda mest terminalbaserade program, för att senare gå över till awesome.
Du verkar vara väldigt betuttad i Screen; vad är det och vad kan jag använda det till?
mth skrev:Tjollahopp!
msn
Mediaspelare
Webbläsare
Tack på förhand!
MSN + övriga IM-protokoll: bitlbee+irssi
Mediaspelare: mpd+mpc+ncmpcpp för musik, mplayer för allt annat
Webläsare: w3m, utan tvekan
Ratpoison är det bästa om du vill bli fri från musen (hörs kanske på namnet).
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
Detta är exempel på ett vim-baserat tips. Backa lungt men stilla tillbaka till emacs och Conkeror, men undvik häftiga rörelser då dessa ka reta vim-användarenkollektivist skrev:Webbläsare - Här skulle jag säga att du bör använda Vimperator (en firefox-addon som är till för att man inte ska behöva använda musen) eller conkeror. Vimperator är lik textredigeraren vim och conkeror är lik emacs. Du får förstås välja själv, jag använder dock vimperator eftersom den har mer dokumentation på internet.

Du behöver bara ha en terminalemulator startad. Programen stängs inte ned om du t.ex. kör program lokalt och behöver starta om X (screen -r re-attachar samma screen-session). Screen är som en fönsterhanterare för terminalen (C-{siffra} växlar mellan "fönstren"), vilket betyder att du inte behöver använda gnome-terminal eller liknande för att få flera "flikar"/"fönster". Det är inte beroende av X, vilket gör att du kan köra flera "flikar"/"fönster" i samma virtuella terminal (tty), d.v.s. du behöver inte logga in på flera virtuella terminaler och växla mellan dem med C-A-F{1-6}. Du kan starta program automatiskt i bakgrunden, som du senare kan plocka fram i förgrunden, om det skulle behövas interaktion. Det är nördigtkollektivist skrev:"Alltså; vilken textbaserad fönsterhanterare rekommenderar ni till en nybörjare?"
ratpoison är inte textbaserad, var har du fått det ifrån? Det är en X-fönsterhanterare. Eller menar du att själva konfigurationen görs via text-filer?
kollektivist skrev:Och så har jag en fråga till djkmmo: Varför är screen så bra?Jag började använda det nyss eftersom jag tänkt börja använda ssh, men förutom det?

Den enda "textbaserade förnsterhanteraren" som finns, så som jag tolkar det uttrycket, är just screen. Men jag antar att du menar "musfria fönsterhanterare" eller liknande?
@ dmz
Varför är w3m bättre än elinks?
Tack för alla svar hittils i tråden.
Ska pröva de olika sakerna ni tipsat om.. antar att det finns guider/HOWTO:s här på sidan för de flesta av programmen ni tipsat om
Fortsätt gärna diskutera och ge tips!
Ska pröva de olika sakerna ni tipsat om.. antar att det finns guider/HOWTO:s här på sidan för de flesta av programmen ni tipsat om

Fortsätt gärna diskutera och ge tips!
- Konservburk
VWM: http://vwm.sourceforge.netdjkmmo skrev:Den enda "textbaserade förnsterhanteraren" som finns, så som jag tolkar det uttrycket, är just screen.
dvtm: http://www.brain-dump.org/projects/dvtm/
Twin: http://linuz.sns.it/~max/twin/
Häftigare namn.djkmmo skrev:kollektivist skrev: @ dmz
Varför är w3m bättre än elinks?
Snabbare, mer logisk navigering.
Att sluta använda musen har ingen egentlig effekt om man istället måste knappa på 5 metatangenter konstant.djkmmo skrev: Detta är exempel på ett vim-baserat tips. Backa lungt men stilla tillbaka till emacs och Conkeror, men undvik häftiga rörelser då dessa ka reta vim-användaren.

Till er som förespråkar awesome; Det finns som jag ser det två stora nackdelar; Du måste lära dig lua, och om du har fler än 1 monitor så blir du inte kvitt musen iallafall då det inte finns fungerande support för xinerama.
-
Wow. Jag hade fel. När jag tänker efter har jag något liknande installerat, men jag kommer inte ihåg vad det heter...Konservburk skrev:VWM: http://vwm.sourceforge.netdjkmmo skrev:Den enda "textbaserade förnsterhanteraren" som finns, så som jag tolkar det uttrycket, är just screen.
dvtm: http://www.brain-dump.org/projects/dvtm/
Twin: http://linuz.sns.it/~max/twin/
Jag får testa.dmz skrev: Häftigare namn.
Snabbare, mer logisk navigering.
Grrrrrrrdmz skrev: Att sluta använda musen har ingen egentlig effekt om man istället måste knappa på 5 metatangenter konstant.

EDIT: När jag kollade efter var det nog twin jag hade testat, men det var inte kvar.
-
dvtm verkar ju vara väldigt användbart. Vad använder ni för knappkombinationer som "Mod"? C-g verkar var bökigt...
- kollektivist
- Kontakt:
C-siffra=ctrl-siffra? I så fall fungerar inte det för mig. :/ Använder ctrl-a följt av siffra för att byta fönster i screen. Och då är det smidigare att ha flera terminaler öppna bredvid varandra i wmii (eller någon annan tiling wm) eftersom det är väldigt smidigt att byta mellan de fönstrena. Men jo, jag förstår att screen är bra ibland, men jag har nog inte kommit in i det än bara.Du behöver bara ha en terminalemulator startad. Programen stängs inte ned om du t.ex. kör program lokalt och behöver starta om X (screen -r re-attachar samma screen-session). Screen är som en fönsterhanterare för terminalen (C-{siffra} växlar mellan "fönstren"), vilket betyder att du inte behöver använda gnome-terminal eller liknande för att få flera "flikar"/"fönster". Det är inte beroende av X, vilket gör att du kan köra flera "flikar"/"fönster" i samma virtuella terminal (tty), d.v.s. du behöver inte logga in på flera virtuella terminaler och växla mellan dem med C-A-F{1-6}. Du kan starta program automatiskt i bakgrunden, som du senare kan plocka fram i förgrunden, om det skulle behövas interaktion. Det är nördigt.

Haha, jag försökte inget. Liksom dmz tycker jag att det är smidigt med vi/vim att inte behöva hålla många knappar intryckta samtidigt. Men emacs har ju conkeror så så länge det fungerar har jag inget att klaga på.Detta är exempel på ett vim-baserat tips. Backa lungt men stilla tillbaka till emacs och Conkeror, men undvik häftiga rörelser då dessa ka reta vim-användaren.
Vad gäller textbaserade webbläsare så finns det väl ingen find link till det (alltså vimperator's f/F)? Det känns som den viktigaste funktionen för att få mig att använda dem mer.

-
Nej, MOD-siffra skall det vara förstås.kollektivist skrev:C-siffra=ctrl-siffra? I så fall fungerar inte det för mig. :/ Använder ctrl-a följt av siffra för att byta fönster i screen. Och då är det smidigare att ha flera terminaler öppna bredvid varandra i wmii (eller någon annan tiling wm) eftersom det är väldigt smidigt att byta mellan de fönstrena. Men jo, jag förstår att screen är bra ibland, men jag har nog inte kommit in i det än bara.Du behöver bara ha en terminalemulator startad. Programen stängs inte ned om du t.ex. kör program lokalt och behöver starta om X (screen -r re-attachar samma screen-session). Screen är som en fönsterhanterare för terminalen (C-{siffra} växlar mellan "fönstren"), vilket betyder att du inte behöver använda gnome-terminal eller liknande för att få flera "flikar"/"fönster". Det är inte beroende av X, vilket gör att du kan köra flera "flikar"/"fönster" i samma virtuella terminal (tty), d.v.s. du behöver inte logga in på flera virtuella terminaler och växla mellan dem med C-A-F{1-6}. Du kan starta program automatiskt i bakgrunden, som du senare kan plocka fram i förgrunden, om det skulle behövas interaktion. Det är nördigt.
Jag provade faktiskt vimperator lite för ett antal månader sedan, men sedan blev jag rädd att det skulle påverka mig att även börja använda vim, så jag avinstallerade det. Skräcken och ångesten över den episoden har nästan gått över vid det här laget. Emacs och Conkeror känns mer koscher. Det är ju en helt klart RMS-godkänd lösningkollektivist skrev:Haha, jag försökte inget. Liksom dmz tycker jag att det är smidigt med vi/vim att inte behöva hålla många knappar intryckta samtidigt. Men emacs har ju conkeror så så länge det fungerar har jag inget att klaga på.Detta är exempel på ett vim-baserat tips. Backa lungt men stilla tillbaka till emacs och Conkeror, men undvik häftiga rörelser då dessa ka reta vim-användaren.

Du kan ställa in elinks så att den numrerar länkarna, om det är något sådant f/F gör.kollektivist skrev:Vad gäller textbaserade webbläsare så finns det väl ingen find link till det (alltså vimperator's f/F)? Det känns som den viktigaste funktionen för att få mig att använda dem mer.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Säger han som trycker på escape 30 000 gånger om dagen...dmz skrev:Att sluta använda musen har ingen egentlig effekt om man istället måste knappa på 5 metatangenter konstant.
Det är mer ergonomiskt att trycka på ESC (i mitt fall caps lock) än alla fem, iallafall.Sid skrev:Säger han som trycker på escape 30 000 gånger om dagen...dmz skrev:Att sluta använda musen har ingen egentlig effekt om man istället måste knappa på 5 metatangenter konstant.

-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Både C och M är mer ergonomiskt placerade än : som du också fingrar på 10 000 gånger varje dag 

C och M, men E, A, S då?Sid skrev:Både C och M är mer ergonomiskt placerade än : som du också fingrar på 10 000 gånger varje dag

- kollektivist
- Kontakt:
Det är faktiskt lite synd att viktiga knappar på engelska tangentbord (t.ex /\:[]) behöver shift på svenska tangentbord, medans det bara är att trycka på dem på engelska.