Byta till Debian 5.0?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
dbo

Byta till Debian 5.0?

Inlägg av dbo »

Hej!

Mitt ubuntu har den senaste tiden krånglat lite och jag har blivit lite sugen på att testa Debian ett tag istället. (kanske är jag inte tillräckligt kunnig för bytet, det lär vi få se..)

Min fråga är hur jag bör gå tillväga med bytet. Jag har även Windows på datorn som är viktigt att det blir kvar då jag använder det i jobbet. Avinstallerar jag ubuntu helt först för att sedan installera debian?

Tacksam för svar!

mvh // daniel
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Byta till Debian 5.0?

Inlägg av Ulsak »

Ett par svar på den frågan:

Debian är inte ett självklart val för den som är ny med Linux. Mycket är likt men det är lite krångligare att konfigurera.
Om du vill ha ett system som är likt Ubuntu som är mer förlåtande skulle jag vilja istället rekommendera Linux Mint.

I båda fallen så kommer startskivor kunna köra över din ubuntuinstallation om du formaterar om ditt filsystem helt. Backa upp det du håller kärt om inte du behåller partionerna.
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Ett litet tillägg till Ulsak inlägg är välla att fråga om du har gjort en wubi installation från windows? I så fall gör en backup på dina filer och sen avinstallerar du "programet" ubuntu ifrån windows lägg till/tabort program =)
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Jag tycker att du ska fixa din installation av Ubuntu och sedan prova Debian 5 i en virtuell maskin :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Om du provar Debian, så kan du väll skriva lite om hur det gick och vad du tyckte. :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Du kan ju börja med att läsa igenom allt som du vill veta i debianforumet..

http://forums.debian.net/

btw: hur gick det med det svenska debianforumet?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Man ska inte besvara en fråga med en fråga. :P Men vad är det för problem du har med Ubuntu?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

dbo skrev:Hej!

Mitt ubuntu har den senaste tiden krånglat lite och jag har blivit lite sugen på att testa Debian ett tag istället. (kanske är jag inte tillräckligt kunnig för bytet, det lär vi få se..)

Min fråga är hur jag bör gå tillväga med bytet. Jag har även Windows på datorn som är viktigt att det blir kvar då jag använder det i jobbet. Avinstallerar jag ubuntu helt först för att sedan installera debian?

Tacksam för svar!

mvh // daniel
För att svara på din fråga så kan du under installationen av Debian helt sonika välja att skriva över Ubuntu-installationen. Detta förutsatt att du inte gjort en installation med Wubi(från Windows alltså) när du installerade Ubuntu.
dbo

Inlägg av dbo »

Tack för alla snabba svar! Ett tungt argument att stanna i ubuntu-världen är ju detta forumet!

Hur som helst tänkte jag nog testa Debian trots allt, min ubuntu-skiva finns ju kvar. Kanske är jag snart tillbaka.. :) Jag har inte installerat via Wubi, så det är väl bara att testa. Jag ska återkomma med hur det gick.

Mina problem med ubuntu? Lite problem med hur grafiken flyter på och nu senast någon bugg att panelen försvinner vid inloggning, måste logga in en andra gång. Dessutom verkar batteriet laddas ur jättefort sen någon vecka tillbaka och ibland låser sig datorn helt. Allt detta går ju säkert att lösa och allt är säkert inte bättre i Debian, men som sagt, jag är lite sugen på att prova.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

dbo skrev:Hur som helst tänkte jag nog testa Debian trots allt, min ubuntu-skiva finns ju kvar. Kanske är jag snart tillbaka.. :)
Nämnvärt är att du inte automatiskt får kicken från detta forum för att du kör Debian ;)

Har du frågor om Debian går det bra att ställa dom i den här forumdelen:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=62
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

dbo skrev: Hur som helst tänkte jag nog testa Debian trots allt, min ubuntu-skiva finns ju kvar. Kanske är jag snart tillbaka.. :) Jag har inte installerat via Wubi, så det är väl bara att testa. Jag ska återkomma med hur det gick.
Jag kör Debian KDE och är nöjd.
Varför använda en kopia (Ubuntu) när originalet(Debian) finns tillgängligt för alla.
Det skiljer lite, Firefox motsvaras av Iceweasel, Thunderbird av Icedove.
Det är mer som fungerar out of the box, t.ex lyssna på mp3 och titta på .mov-filmer.
Och det går bra att ställa frågor i det här forumet.
Som vanligt ta backup på alla dina viktiga filer.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Rune.K skrev:Det är mer som fungerar out of the box, t.ex lyssna på mp3 och titta på .mov-filmer.
Det där är olika mellan olika versioner va? Jag har senaste gångerna jag installerat Sid inte kunnat spela mp3 med en "vanilla"-installation.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jarulf skrev:
Rune.K skrev:Det är mer som fungerar out of the box, t.ex lyssna på mp3 och titta på .mov-filmer.
Det där är olika mellan olika versioner va? Jag har senaste gångerna jag installerat Sid inte kunnat spela mp3 med en "vanilla"-installation.
Fungerar med Debian Lenny KDE och då ska det fungera även med Sid KDE.
Sen kan det kanske skilja mellan Gnome och KDE, det vet jag tyvärr inte.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Rune.K skrev:Fungerar med Debian Lenny KDE och då ska det fungera även med Sid KDE.
Det kan minsann vara där det sitter.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jarulf skrev:
Rune.K skrev:Fungerar med Debian Lenny KDE och då ska det fungera även med Sid KDE.
Det kan minsann vara där det sitter.
Jag misstänker det också, KDE skeppas med "xine engine".
Jag har bara positiva erfarenheter av program som använder sej av xine engine och inget lagg jämfört med totem och vlc.
Vlc fungerar bra i windows men i linux är xine engine bättre.
xine engine spelar det mesta by default t.ex matroska, riktig DVD med mera
inga irriterande popups om "missing codec" á la ubuntu och windows ;)
Naturligtvis pratar jag bara om vad jag själv kommit fram till, det är ingen vetenskaplig sanning...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K skrev:
dbo skrev: Hur som helst tänkte jag nog testa Debian trots allt, min ubuntu-skiva finns ju kvar. Kanske är jag snart tillbaka.. :) Jag har inte installerat via Wubi, så det är väl bara att testa. Jag ska återkomma med hur det gick.
Jag kör Debian KDE och är nöjd.
Varför använda en kopia (Ubuntu) när originalet(Debian) finns tillgängligt för alla.
Det skiljer lite, Firefox motsvaras av Iceweasel, Thunderbird av Icedove.
Det är mer som fungerar out of the box, t.ex lyssna på mp3 och titta på .mov-filmer.
Och det går bra att ställa frågor i det här forumet.
Som vanligt ta backup på alla dina viktiga filer.

Kopia? Ubuntu bygger på Debian, det finns en hel del som skiljer sig. Båda är lika tillgängliga, vet inte vad du menar med att Debian finns tillgängligt för alla? Varken MP3 eller MOV-filer går att kolla på, inget annat propertiärt format för den delen. Anledningen till att Debian inte har med Firefox är att det inte är tillräckligt fritt, trodde du verkligen att dom kommer med stöd för MP3 etc då? :P

Sedan är Ubuntu enklare, man har t.ex tillgång till "sudo" direkt. Sedan är man lite snabbare med ny mjukvara i Ubuntu, i Debian vill man testa det lite extra så att det är stabilt som sten när det kommer ut i förråden.

Ursäkta mitt OT, men när man säger att Ubuntu är en kopia blev jag lite uppjagad. ;D
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev: Kopia? Ubuntu bygger på Debian, det finns en hel del som skiljer sig. Båda är lika tillgängliga, vet inte vad du menar med att Debian finns tillgängligt för alla? Varken MP3 eller MOV-filer går att kolla på, inget annat propertiärt format för den delen. Anledningen till att Debian inte har med Firefox är att det inte är tillräckligt fritt, trodde du verkligen att dom kommer med stöd för MP3 etc då? :P

Sedan är Ubuntu enklare, man har t.ex tillgång till "sudo" direkt. Sedan är man lite snabbare med ny mjukvara i Ubuntu, i Debian vill man testa det lite extra så att det är stabilt som sten när det kommer ut i förråden.

Ursäkta mitt OT, men när man säger att Ubuntu är en kopia blev jag lite uppjagad. ;D
Angående ditt uttalande "trodde du verkligen att dom kommer med stöd för MP3 etc då? :P"
Utanför ämnet: Jag vet ju att du är både är en messersmitt och samtidigt en spitfire ;)
Obs Jag menar inget illa med det.

Men du får faktiskt bevisa på något sätt att i Debian Lenny KDE kan man inte spela mp3.
Jag säger att i Debian Lenny KDE kan man spela mp3 "out of the box".
Upp till bevis! Mr Hund
Utanför ämnet: Ska jag vara ärlig så skrev jag att "ubuntu är en kopia" för att kolla om det var någon ubuntianist som reagerade.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

I och för sig. Det var ju KDE, just KDE kan ju skeppas med något. :P

Utanför ämnet: Varför är jag en messersmitt och en spitfire? ;D
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Utanför ämnet: Utanför ämnet: Ska jag vara ärlig så skrev jag att "ubuntu är en kopia" för att kolla om det var någon ubuntianist som reagerade.

Debian är den klippa varpå Ubuntu vilar...
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

......kolla om det var någon ubuntianist som reagerade.....
Jag kallar min för ubuntiot
Hmmmm...vad detta utanför ämnet ???
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"