Ljudet krånglar. Dolby Digital enda som funkar

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
unholylord
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ljudet krånglar. Dolby Digital enda som funkar

Inlägg av unholylord »

Sedan jag installerade om Ubuntu så har ljudet krånglat. Första gången jag installerade det så fungerade det efter mycket om och men. Nu fungerar endast ljudet när jag spelar upp en Dolby Digital kodad signal. Annars så är det tyst, även i Ljudinställningar där man kan testa ljudet. Bör tilläggas att det fungerar när jag kopplar in hörlurar direkt i datorn, annars så skickas signalen via S/PDIF. Jag hoppas att detta är någonting enkelt att åtgärda då det fungerat förut. Men så gjorde också uppspelningen av DVD-skivor innan jag installerade om utan att jag behövde krångla. Funderar på om jag kanske borde installera om igen för att få allting rätt från början då det är fler saker som inte fungerar önskvärt (bl.a. HDD/mapprättigheter).
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ljudet krånglar. Dolby Digital enda som funkar

Inlägg av Cadryc »

Har du testat det här: Dubbelklicka på högtalarsymbolen uppe till höger, klicka på Inställningar så kan man bock i fler volymstaplar att ändra. Pröva att höja och sänka allihopa och se om du får ljud. Med en del hårdvara är det ibland lite klurigt att lista ut vilken volymstapel man ska använda. PCM ska iaf vara höjd.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
unholylord

Inlägg av unholylord »

Jag har bockat i allt och det fungerar fortfarande inte. Har även testat allting under enheter i Ljudinställningar och när jag försöker använda t.ex. HDA Intel ALC888 Analog (ALSA) så får jag felmeddelandet: "audiotestsrc wave=sine freq=512 ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink: Kunde inte öppna ljudenheten för uppspelning." Så det verkar ju som om det är någonting annat som strular.
Användarvisningsbild
johan99
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av johan99 »

Har råkat ut för samma sak. Vanligt ljud försvann men dolbydigital ljud fungerade klockrent. Allra konstigaste var att det blev lite ljud när jag vred snabbt på volymkontrollen på förstärkaren (låter helvrickat men så var det). Jag lyckades inte hitta någon lösning, utan gav tillslut upp och instalerade om hela ubuntu, detta löste problemet. Först började jag med att lägga i live cdn för att säkerställa att det inte var något hårdvarufel, var nästan helt övertygad att det var digitalingången på min förstärkare som hade gett upp efter det konstiga uppförandet med volymkontrollen.
unholylord

Inlägg av unholylord »

Ja, jag kanske måste installera om allting. Fast det tråkiga är att jag funderar på att gå tillbaks till XP... Jag använder nämligen min dator som filmanläggning av ekonomiska skäl för tillfället och tänker satsa på att köpa helt ny anläggning när det blir aktuellt att övergå till Blu-Ray skivor. För det som strular mest är det som jag använder datorn till och det är ju att spela upp video/filmfiler... hade CCCP med Media Player Classic funnits till linux så hade det nog inte varit så mycket problem då detta codecpack/spelare fungerar bättre för mig än VLC. Men det är nog bra att installera om igen då det inte fungerat önskvärt med partioneringen av min systemdisk och det är formateringar som krånglar med de andra diskarna... Men jag vill nog gärna ha en bra guide för att installera systemet och formatering och montering av hårddiskar med rättigheter och allt vad det heter för det är otroligt krångligt.
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Om du vill köra enbart ubuntu så är ju det enklaste alternativet att bara göra en standardinstallation och låta ubuntu använda hela disken (allt som tidigare fanns på disken försvinner, så ta en backup på viktig data). Väljer man detta alternativet skapar installationen upp två partitioner en \ (root) och en swap partition. Om man vill förenkla eventuella framtida installationer så partitionerar man själv upp disken och separerar \ root och \home där användar data ligger. Har man en stor disk kan det kanske vara lämpligt att skapa ytterligare en partition där man kan lägga generell data.

Jag har delat upp min 250GB disk på följande sätt

20Gb NTFS (Här ligger WIN xp)
20 GB ETX3 (\ här ligger ubuntu )
2 GB Swap
20 GB ETX3 (\home hemma kataloger)
180 GB ETX3 (lagring, här har jag filmer och musik)

För att skapa upp partitionerna använde jag Ubuntu Live CD och under administration valde jag Partiton Editor. En bra sak att veta är att man bara kan skapa 4 stycken primära partitioner, vill man ha fler partitoner får man skapa en utökad partiton och i den skapa man sedan partitioner. I mitt fall är NTFS partitionen en primät partition, sedan skapade jag upp en utökad partiton på 42GB i den la jag sedan in min \ (root) min \home och min swap partiton. 180 GB partitonen är en primär partiton.
Sedan började jag med att installera WIN XP på ntfs partitonen, skall man skapa en dual boot så är det smidigast att lägga på Windows först. Efter detta installerade jag ubuntu och när man kommer till Partitonering steget väljer man manuell partitonering där väljer man sedan sina partitoner och vilken monterings punkt dessa skall ha monteringspunkterna i mitt fall var \ (root) och \home, swap partitonen hittar installationen själv. Hoppas att detta kan vara till hjälp
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Appropå codeks, har du installerat non-free-codecs från medibuntuförrådet? Det kanske innehåller det du saknar.

HDA Intel ALC888, kan testa det här och se om ljudet funkar bättre

Tryck Alt + F2 och klistra in gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base så öppnar textredigeraren en textfil. Gör en ny tomrad längst ner och skriv där in options snd-hda-intel model=6stack-dig om du har fler än tre ljudutgnågar + ingång. Är det bara tre, eller två (vilket antagligen är fallet om det är en bärbar) så kanske options snd-hda-intel model=3stack funkar bättre.

Kan även testa alla som står med i listan, även om det inte är ex en acer du har så testa det. Man kan behöva starta om alsa eller nåt för att ändringen ska börja gälla, men jag vet tyvärr inte hur så får nog rekommendera att starta om datorn mellan varje test.

Kod: Markera allt

ALC883/888
	  3stack-dig	3-jack with SPDIF I/O
	  6stack-dig	6-jack digital with SPDIF I/O
	  3stack-6ch    3-jack 6-channel
	  3stack-6ch-dig 3-jack 6-channel with SPDIF I/O
	  6stack-dig-demo  6-jack digital for Intel demo board
	  acer		Acer laptops (Travelmate 3012WTMi, Aspire 5600, etc)
	  acer-aspire	Acer Aspire 9810
	  medion	Medion Laptops
	  medion-md2	Medion MD2
	  targa-dig	Targa/MSI
	  targa-2ch-dig	Targs/MSI with 2-channel
	  laptop-eapd   3-jack with SPDIF I/O and EAPD (Clevo M540JE, M550JE)
	  lenovo-101e	Lenovo 101E
	  lenovo-nb0763	Lenovo NB0763
	  lenovo-ms7195-dig Lenovo MS7195
	  haier-w66	Haier W66
	  3stack-hp	HP machines with 3stack (Lucknow, Samba boards)
	  6stack-dell	Dell machines with 6stack (Inspiron 530)
	  mitac		Mitac 8252D
	  clevo-m720	Clevo M720 laptop series
	  fujitsu-pi2515 Fujitsu AMILO Pi2515
	  auto		auto-config reading BIOS (default)
Listan blev svårläst och jag orkar inte snygga till den, men kolla filen /usr/share/doc/alsa-base/driver/ALSA-Configuration.txt.gz i din dator, där har jag hämtat listan (alltså motsvarande ställe i MIN dator ;) )
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Hittade en guide med lite saker som man kan kolla om man stöter på detta problemet

http://blog.tuxcoder.com/2009/01/solvin ... ssues.html
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"