Stavningskontroll i allt?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
frans
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Stavningskontroll i allt?

Inlägg av frans »

Hej!

Jag får små söta röda streck under allt jag skriver, överallt. Det verkar som om någon stavningskontroll likt den i MS Word är påslagen. Men jag hittar inte var jag stänger av det.

Det sker när jag skriver den här texten, i Pidgin och i OpenOffice, kort sagt överallt jag skriver något. Det är lite irriterande! :)

Förslag på vad det kan vara?

/Frans
Användarvisningsbild
norhager

Re: Stavningskontroll i allt?

Inlägg av norhager »

frans skrev:Hej!

Jag får små söta röda streck under allt jag skriver, överallt. Det verkar som om någon stavningskontroll likt den i MS Word är påslagen. Men jag hittar inte var jag stänger av det.

Det sker när jag skriver den här texten, i Pidgin och i OpenOffice, kort sagt överallt jag skriver något. Det är lite irriterande! :)

Förslag på vad det kan vara?

/Frans
Jag tycker att det är bra med tanke på att jag är så slarvig när jag skriver enda nackdelen att jag får rätta det själv, så enkelt lär dig stava rätt så slipper du de röda strecken men du kan högerklicka i den text du skriver i firefox och markera av krysset kontrollera stavningen.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Var man stänger av det är lite olika. Men alla program har någon inställnings-dialog där du kan stänga av det där, det är bara att leta runt lite. Alternativt kanske du kan installera en ordlista för det språk du skriver på.

I Pidgin ligger inställningen under fliken "konversationer". Bocka bara av "markera felstavade ord".

I Firefox kan du högerklicka på en textruta och välja språk, samt om du vill aktivera rättstavning eller ej.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

I OpenOffice.org Writer går du till Verktyg=>Alternativ, väljer Språkinställningar=>Lingvistik och bockar av "Kontrollera stavningen medan du skriver" och "Kontrollera grammatiken medan du skriver
frans
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Stavningskontroll i allt? LÖST

Inlägg av frans »

Tack! Hittade! Jag inbillade mig att man ändrade någonstans centralt, för alla progrma, eftersom alla mina program hade samma stavningskontroll.

Trodde inte att man körde med allt sådant påslaget från installation. Nog kan stavningskontroll vara bra, men det kan vara lika irriterande andra gånger (om man ofta växlar språk eller så tex).

/Frans
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Stavningskontroll är en grundläggande egenskap för en skrivruta.
Om du har Firefox, så högerklicka i textinmatningsrutan. Bocka för
Kontrollera stavning. Sedan Högerklicka en gång till och klicka för
språk och ändra till svenska. Sammansatta ord vill lätt bli understrukna.
Förargas inte utan för kursorn på ordet och högerklicka. Kolla att stavningen är
rätt och klicka för lägg till i ordlistan. En superb egenskap för oss Ubuntuvänner.

Hur gör man om man har Windows Vista och Explorer? Har Vista på en
halv hårdskiva men kan inte få till det med stavningskontrollen.
Orsaken till Vista är att jag kan kolla hur mycket pulver jag har i skrivaren
HP Color LaserJet CP1215.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"