8.10 installeras inte
8.10 installeras inte
Har nyligen börjat me ubuntu. För en vecka sen uppdaterade jag systemet via uppdateringshanteraren. Då installerades 8.04. har försökt uppdatera igen, men det är fortfarande 8.04 på min maskin. Hur gör jag för att få 8.10?
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: 8.10 installeras inte
Vet inte om jag förstår dig rätt men om det är en uppgradering till närmaste stabila versionen av Ubuntu (8.10) så kan du pröva med att trycka ALT+F2och sedan skriva in:
Uppdateringshanteraren kommer då att först kontrollera om det finns en ny version och sedan erbjuda dig att göra en uppgradering. Det tar en god stund men du behöver endast följa anvisningarna i programmet och du slipper redigera /etc/apt/sources.list förhand.
Kod: Markera allt
gksudo update-manager -c
Re: 8.10 installeras inte
Kommandon i all ära, föredrar dem själv
Det kan ändå vara värt att nämna att det finns en grafisk motsvarighet. Orsaken till att du inte får nåt erbjudande att uppgradera till 8.10 beror på att du kör på en LTS-utgåva. Det brukar innebära att du då inte får ett erbjudande förrän nästa LTS-utgåva kommer. Men det kan du ändra på. Om inte, så kan det ändå vara bra att förstå varför du inte får nåt erbjudande att uppgradera till 8.10.
Gå in under System -> Administration -> Programvarukällor och välj fliken Uppdateringar. Där hittar du Uppgradering av utgåva. Den har tre alternativ:
- Aldrig,
- Vanliga utgåvor
- Endast utgåvor med långa supportvillkor (dvs LTS vilket 8.04 är en)
Genom att t.ex ändra till Vanliga utgåvor så får du erbjudande för varje ny release.

Det kan ändå vara värt att nämna att det finns en grafisk motsvarighet. Orsaken till att du inte får nåt erbjudande att uppgradera till 8.10 beror på att du kör på en LTS-utgåva. Det brukar innebära att du då inte får ett erbjudande förrän nästa LTS-utgåva kommer. Men det kan du ändra på. Om inte, så kan det ändå vara bra att förstå varför du inte får nåt erbjudande att uppgradera till 8.10.
Gå in under System -> Administration -> Programvarukällor och välj fliken Uppdateringar. Där hittar du Uppgradering av utgåva. Den har tre alternativ:
- Aldrig,
- Vanliga utgåvor
- Endast utgåvor med långa supportvillkor (dvs LTS vilket 8.04 är en)
Genom att t.ex ändra till Vanliga utgåvor så får du erbjudande för varje ny release.