Svart/vitt/grått knapptema

Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Svart/vitt/grått knapptema

Inlägg av Svento »

Jag har fått till det mesta av utseendet så att jag är överdrivet nöjd med det. Överlag har jag kört en minimalistisk linje, försökt göra allt så litet och diskret som möjligt för att ge plats åt själva fönstret. En sak som jag brukar reta mig på är när det blir för mycket färger. Jag har ju UbuntuStudio som skrivbordstema, och i Firefox och Thunderbird har jag hittat Mac-inspirerade teman som är gråa med grå/svarta stiliserade knappar. Så nu stör jag mig på mina egna knappar i panelen, som är så trinda och färgglada, och liksom förstör helheten lite. Det känns som jag skulle behöva hitta ett knapptema som går i samma stil som dom i webbläsarn och e-postprogrammet - Mac OSX Theme heter Ff-temat. Finns det att få tag i?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Svart/vitt/grått knapptema

Inlägg av webaake »

Har du kollat gnome-look.org? Där finns mycket Mac OSX inspirerat som t ex Mc4Lin, Leopard m m.

Visa gärna hur det blev!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Men nu är det så där som vanligt, att jag inte vet hur jag ska få igång skiten. Jag hittade nåt tema som kändes värt att pröva, laddade ner det till skrivbordet och packade upp i hemmamappen. Sen då? Hur ska jag göra för att faktiskt använda det?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Teman man hämtar är väldigt olika packade! De flesta kan man dock dra över Temahanteraren (utseende) ouppackade och släppa, alltså i rar/zip/bz format. En del är dock packade tillsammans med wallpaper, fonter m m och måste då packas upp ett steg först.

Fungerar inte detta med att dra och släppa på hanteraren, så kan man packa upp manuellt och lägga i mappen .themes i din hemmapp ( /home/svento/.themes) , eller för alla användare i mappen /usr/share/themes (ingen punkt i namnet).

Ibland är dock temat så kass att det inte går alls = släng!

Tips; ikoner finns i mapparna .icons respektive /usr/share/icons och hanteraren (Utseende) måste startas om emellan så att den hittar de nya sakerna.

Tips 2; osynliga mappar med inledande . i namnet hittas i nautilus med ctrl+h
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

"arpbook-square-button" verkar inte vara ett giltigt tema.

"SimplyGrey_by_Scnd101.zip" verkar inte vara ett giltigt tema.

Samma svar får jag med Mac4Lin.

Du har inte de rättigheter som krävs för att packa upp arkiv i mappen "file:///usr/share/themes"
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Det första vet jag inte vad det är , de andra två skall nog packas upp först manuellt t ex på skrivbordet. Mac4lin innehåller säkert både wallpaper, ikoner och tema t ex.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ja men sen då? Hur gör jag för att använda grejerna? Jag har den uppackad men drag-and-drop fungerar inte.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

OK. Öppna en terminal och kör kommandot;

gksudo nautilus -> enter -> Skriv in ditt lösenord -> enter (det syns inte)

Nu startar nautilus med adminrättigheter och du kan kopiera t ex en mapp med ikoner till .icons i din hemmapp. Glöm inte ctrl+h för att se dolda mappar som t ex .themes och .icons i din hemmapp.

Sedan öppna 'Utseende' och se om de är med där. När man hämtar teman och ikoner själv, från t ex gnome-look.org finns det ingen som helst garanti att de fungerar.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"