har jag tillgång till xorg?
har jag tillgång till xorg?
Tjena, håller på med ett bash script och behöver veta om scriptet har tillgång till xorg när det exekveras eller inte..
är det variablen $DISPLAY jag skall använda då?
eller är det något annat "rätt" sätt att göra det på?
cheers
//Barre
är det variablen $DISPLAY jag skall använda då?
eller är det något annat "rätt" sätt att göra det på?
cheers
//Barre
- Osprey
- Kontakt:
Re: har jag tillgång till xorg?
Vad menar du egentligen med "tillgång till xorg"...?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Ok... fönsterhanterare då....
så jag kan öppna t.ex zenity eller gdialog
så jag kan öppna t.ex zenity eller gdialog
- Osprey
- Kontakt:
Jag vet inte när DISPLAY sätts, den borde sättas när X starta, men jag vet inte säkert om det att den är satt är en garanti för att X är igång. Det kan hända att det funkar att testa på den.
Annars kan du alltid göra en test som:
Det är mycket möjligt att det finns någon bättre och snyggare test att göra, men det här var vad jag kunde få ihop på några sekunder nu. Du kan använda det här så länge och se om det är någon som kommer med något bättre... 
Annars kan du alltid göra en test som:
Kod: Markera allt
x11=$(ps -ef | grep -i /usr/bin/X | grep -v grep | wc -l)
if [ $x11 == 1 ]; then
echo "X11 running"
else
echo "No X11"
fi

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jo, DISPLAY är rimligtvis bara satt när man startat skriptet från X11, så det är nog rätt att testa på den variabeln.
Det går ju inte, eftersom jag kan ha en session som inte har tillgång till X , även om X körs... t.ex om jag ansluter mig med SSH.Osprey skrev:Jag vet inte när DISPLAY sätts, den borde sättas när X starta, men jag vet inte säkert om det att den är satt är en garanti för att X är igång. Det kan hända att det funkar att testa på den.
Annars kan du alltid göra en test som:Det är mycket möjligt att det finns någon bättre och snyggare test att göra, men det här var vad jag kunde få ihop på några sekunder nu. Du kan använda det här så länge och se om det är någon som kommer med något bättre...Kod: Markera allt
x11=$(ps -ef | grep -i /usr/bin/X | grep -v grep | wc -l) if [ $x11 == 1 ]; then echo "X11 running" else echo "No X11" fi
Kalas Lars... men ordet "rimligtvis" gör mig lite orolig ;-)Lars skrev:Jo, DISPLAY är rimligtvis bara satt när man startat skriptet från X11, så det är nog rätt att testa på den variabeln.
Jag kör på DISPLAY så länge... men det vore roligt att veta om DISPLAY alltid är satt vid en X session....
Jag får väl förtydliga innan jag blir "påhoppad" om att jag visst kan ha tillgång till X11 med ssh!!!,...Barre skrev: eftersom jag kan ha en session som inte har tillgång till X , även om X körs... t.ex om jag ansluter mig med SSH.
.. t.ex om jag ansluter mig med SSH utan X11 forwarding.

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Nej. Man bör du använda X forwarding i ssh för att få DISPLAY satt (ssh -X), och sen så hamnar iaf jag på en "pseudo terminal" (/dev/pts) när jag ssh:ar (utan -X) till min server, medans X på servern använder en virtuell terminal (/dev/tty), så DISPLAY bör inte (och är inte, på min server, med xorg igång) vara satt där normalt sett. Jag är *ingen* expert på detta område dock.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
- Konservburk
Det finns inget som hindrar att $DISPLAY är satt till någonting helt galet.Barre skrev:Jag kör på DISPLAY så länge... men det vore roligt att veta om DISPLAY alltid är satt vid en X session....
Varför inte bara ansluta till xservern och se om det gick eller inte? Det är möjligt att det redan finns något färdigt kommando. Annars du kan alltid skapa ett eget:
Kod: Markera allt
#include <X11/Xlib.h>
int main()
{
Display *display = XOpenDisplay(NULL);
if (!display) return 1;
XCloseDisplay(display);
return 0;
}
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Annars kan du ju t.ex. testa att köra kommandot xset q, det fungerar inte om DISPLAY pekar fel.