Så kör man nåt i terminalen, men oops, man skulle ju vara root, så får man skrivaom fast med sudo bla bla bla...
Men då kan man använda sudo !! istället, ett kommando som kör föregående kommando, fast som root...
Kanonenkelt & kanonbra ju...

Hur kan du ha missat det? Det är ju det första som står första gången du öppnar terminalenfarmfield skrev:Detta visste ni kanske allihop med jag visste det inte & tycker det är ett grymt bra tips.
Så kör man nåt i terminalen, men oops, man skulle ju vara root, så får man skrivaom fast med sudo bla bla bla...
Men då kan man använda sudo !! istället, ett kommando som kör föregående kommando, fast som root...
Jag kör LinuxMint. Det första som 'står' när man öppnar terminalen är nåt skumt/roligt ihop med en ko byggd av ascii-tecken, hehe...Dagon^ skrev:Hur kan du ha missat det? Det är ju det första som står första gången du öppnar terminalenfarmfield skrev:Detta visste ni kanske allihop med jag visste det inte & tycker det är ett grymt bra tips.
Haha, ja då är det inte så lättfarmfield skrev:Jag kör LinuxMint. Det första som 'står' när man öppnar terminalen är nåt skumt/roligt ihop med en ko byggd av ascii-tecken, hehe...
Och/eller så är jag en idiot - men det är inte heller någon större nyhet...
Antagligen "cowsay" och "fortune" eller något sådant...farmfield skrev:Det första som 'står' när man öppnar terminalen är nåt skumt/roligt ihop med en ko byggd av ascii-tecken, hehe...
Kod: Markera allt
sudo apt-get install cowsay
sudo apt-get install fortune
cowsay $(fortune)
Kod: Markera allt
sudo !!
Näääää... riktiga män har gid=0, uid=0....Rune.K skrev:sudo är bara för fegisar.
riktiga män använder su.
Jag har hört att en 'riktig man' skall lukta lite diesel*...Rune.K skrev:riktiga män använder su.
Du är ju en riktig hedning, jag får gratulera!Osprey skrev:Näääää... riktiga män har gid=0, uid=0....Rune.K skrev:sudo är bara för fegisar.
riktiga män använder su.![]()
![]()
Riktiga män (och kvinnor) behöver aldrig root-rättigheter.Osprey skrev:Näääää... riktiga män har gid=0, uid=0....Rune.K skrev:sudo är bara för fegisar.
riktiga män använder su.![]()
![]()
Du menar som:farmfield skrev:Det kanske är som med hundar, att resultatet dessutom beror på vilket tonfall man använder när man ger ett kommando, hehe...