Mounta .isofilen? [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Zacheee
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Mounta .isofilen? [LÖST]

Inlägg av Zacheee »

Undrar mest, varför kan man inte mounta .isofilen bara istället för att dra ner det på en DVD/CD?
Har själv försökt att bränna över Isofilen på både DVD- & CD-skiva men när jag ska öppna dom igen så ligger det bara filer i mappar. Hjälp mig?
Jag är otroligt sugen på att fixa Ubuntu men behöver hjälp från scratch. Skrev till en fadder för ca 2 veckor sedan men har ännu inte fått något svar.

/Zacharias
Senast redigerad av 1 Zacheee, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Mounta .isofilen?

Inlägg av Dagon^ »

Det här med faddrar får du tyvärr ha överseende med. Vi svarar när vi har tid men med en smula hopp och lite tålamod så får du svar :)

Du kan mounta filen.
Om du gör följande kan du mounta den utan GUI. Jag föredrar att använda acetoneiso2 som är ett grafiskt frontend till kommandot mount.

Kod: Markera allt

mkdir /media/ISO
sudo mount /sökvägtillISO /media/ISO
Däremellan har jag för mig att man kan slänga in lite flaggor osv men det får någon annan ta tag i.
Nu har jag knuffat dig i rätt riktning iaf :)
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Zacheee

Inlägg av Zacheee »

Vet inte om du tolkade min fråga fel men jag menade 8.10 Intrepid ISO-filen.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Ah, nu ser jag ;D
Vilket program försöker du bränna med?
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Dagon^ skrev:Det här med faddrar får du tyvärr ha överseende med. Vi svarar när vi har tid men med en smula hopp och lite tålamod så får du svar :)

Du kan mounta filen.
Om du gör följande kan du mounta den utan GUI. Jag föredrar att använda acetoneiso2 som är ett grafiskt frontend till kommandot mount.

mkdir /media/ISO
sudo mount /sökvägtillISO /media/ISO
Däremellan har jag för mig att man kan slänga in lite flaggor osv men det får någon annan ta tag i.
Isåfall:

mkdir /media/ISO
sudo mount -t iso9660 /sökvägtillISO /media/ISO -o loop
Annars finns det ett enkelt grafiskt sätt genom att man lägger in ett "mountiso" i Nautilus, då kan man montera direkt genom att bara högerklicka på iso-filen och välja "montera". Det finns några olika mountiso/isomount -script ute på nätet.

Det jag använder själv ser ut som:

#!/bin/bash
#
gksudo -u root -k /bin/echo "got r00t?"
sudo mkdir /media/"$*"
if sudo mount -o loop -t iso9660 "$*" /media/"$*"
then
if zenity --question --title "ISO Mounter" --text "$* Successfully Mounted.
Open Volume?"
then
nautilus /media/"$*" --no-desktop
fi
exit 0
else
sudo rmdir /media/"$*"
zenity --error --title "ISO Mounter" --text "Cannot mount $*!"
exit 1
fi
Och det jag använder för att avmontera ser ut som:

#!/bin/bash
#
for I in "$*"
do
foo=`gksudo -u root -k -m "enter your password for root terminal access" /bin/echo "got r00t?"`
sudo umount "$I" && zenity --info --text "Successfully unmounted /media/$I/" && sudo rmdir "/media/$I/"
done
done
exit0
[Edit] Och scripten, som kan kallas "mount-iso" och "umount-iso" ska ligga i "~/.gnome2/nautilus-scripts"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Zacheee

Inlägg av Zacheee »

Mountar i MagicISO. Ska ju mounta Ubuntuskivan. Har Windows nu som OS. Så koderna, vad hjälper dem mig nu? ;)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Zacheee skrev:Undrar mest, varför kan man inte mounta .isofilen bara istället för att dra ner det på en DVD/CD?
Det borde gå att montera iso-filen om du nu vill göra det. Jag vet inte hur du gör från windows, men jag har fått för mig att det krävs något speciellt program för att kunna montera iso-filer.
Zacheee skrev:Har själv försökt att bränna över Isofilen på både DVD- & CD-skiva men när jag ska öppna dom igen så ligger det bara filer i mappar. Hjälp mig?
Tanken är att du ska boota från den brända skivan. DVS starta om datorn med skivan i. Möjligtvis måste du ändra boot-ordning i bios. Vill du inte bränna någon skiva så går det t.ex. att installera ubuntu direkt inuti windows mha wubi. En annan variant är UNetbootin som till skillnad från wubi istället installerar ubuntu vid sidan av windows.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

http://infrarecorder.org/

Brännarprogram som består av öppen källkod. Använd dig av det för att bränna din ISO-fil.

F.ö ska man inte behöva vänta 2 veckor på svar från en fadder. :-[
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Konservburk skrev:
Zacheee skrev:Undrar mest, varför kan man inte mounta .isofilen bara istället för att dra ner det på en DVD/CD?
Det borde gå att montera iso-filen om du nu vill göra det. Jag vet inte hur du gör från windows, men jag har fått för mig att det krävs något speciellt program för att kunna montera iso-filer.
Jag har för mig att det är "Daemon Tools" som behövs för Windows, men det där är ju inom den slutna världen, så officiellt så kostar den en massa pengar...
Zacheee

Inlägg av Zacheee »

Okej, har fått ner allt på skivan. Men nu när jag startar datorn kommer installationsprocessen upp. Men när jag börjar bläddra bland språken så fortsätter den bara rulla nedåt.
Tack för alla vänliga svar!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Låter knepigt. Välj standardspråket, det är bara språket för själva installationen du väljer där.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Zacheee

Inlägg av Zacheee »

Okej, ska testa med det. Tack så mycket för alla svar... Kommer säkerligen med fler frågor.
Zacheee

Inlägg av Zacheee »

Okej, jag börjar bli mer och mer skeptisk till Ubuntu. Testade igår med vanliga Intrepid och fick svaret att den inte kunde läsa skivan(?). Idag så Testade Jag Kubuntu, senaste. Då kommer jag lite längre i installationen. Jag kommer ända tills det kom en mörk sida där det stod:
sudo_blablabla och root. Jag ger snart upp, om det ska va såhär krångligt vid installation så hur är det då färdiginstallerat?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Så här krångligt eller bakvänt är det inte egentligen, frågan är vad det är som är orsaken till att du råkar ut för en sådan här massa trassel. Är det någon jättekonstig burk du kör det på eller?
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Zacheee skrev:Okej, jag börjar bli mer och mer skeptisk till Ubuntu. Testade igår med vanliga Intrepid och fick svaret att den inte kunde läsa skivan(?). Idag så Testade Jag Kubuntu, senaste. Då kommer jag lite längre i installationen. Jag kommer ända tills det kom en mörk sida där det stod:
sudo_blablabla och root. Jag ger snart upp, om det ska va såhär krångligt vid installation så hur är det då färdiginstallerat?
När du bootar från skivan så ska man kunna kolla om cd-skivan är "hel". Testa det innan du börjar med installationen så kan du utesluta att det blivit nåt fel vid bränningen.

Oftast brukar det bara vara att tuta och köra och det bara funkar, men du kan ju ha otur att det är nåt i din burk som inte riktigt stöds av Ubuntu.
Du kan ju också testa att göra en Wubi installation om du vill eller installera Virtualbox i Windows och installera Ubuntu där och testa dig fram lite utan att behöva bekymra dig över att förstöra nån data. :)

Edit: Wubi installation kan du göra i windows genom att montera ISO filen med Deamon Tools så behöver du inte ens bränna ut den. Väljer du VirtualBox behöver du inte göra annat än att installera Virtualbox i windows och sedan montera din iso fil inifrån Virtualbox utan att använda Deamon Tools. =)
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Recommended minimum requirements

Ubuntu should run reasonably well on a computer with the following minimum hardware specification. However, features such as visual effects may not run smoothly.

* 700 MHz x86 processor
* 384 MB of system memory (RAM)
* 8 GB of disk space
* Graphics card capable of 1024x768 resolution
*
Sound card
*
A network or Internet connection
Hej Zacheee
Kontrollera så din dator uppfyller ovanstående krav.
Zacheee

Inlägg av Zacheee »

2Gb RAM
100Gb -> Ledigt
AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4400+
Kör med 1650x1280 upplösning nu

En vanlig HP dator med Vista64.

Har testat:
Kubuntu 8.10
Ubuntu 8.10
Kubuntu 8.04
Ubuntu 8.04

Själva problemet är följande; När jag drar igång Live-CDn så vill den direkt att jag ska testa Ubuntu utan att installera det. Då går den in bland massa språk som man kan välja mellan. Men det lilla lustiga är att när jag väl ska gå runt (med pilarna) så händer ingenting. Efter flera upprepade knapptryck så börjar markeringen röra på sig, men den stannar inte förrän du har så gott som slagit sönder tangentbordet.
Jag är sjukligt trött på Windows redan och funkar inte detta så åker datorn ut i samma veva som frugan och jag investerar i en MacBook.
Hjälp?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Starta datorn med Ubuntu-CD-en.

Rör ingenting först, vänta 31 sekunder så att val-menyn kommer fram. tryck enter endast en gång och vänta max 10 minuter och se om det händer något.
Zacheee

Inlägg av Zacheee »

Problem löst. Använder mig av Wubi istället!
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Zacheee skrev:Problem löst. Använder mig av Wubi istället!
Det är konstigt att det funkar i wubie inte när du botar och gör en "vanlig" installation. Jag har själv haft mysko fel när jag bränt in iso filen på en dvd-rw. Det funkade perfekt i Wubi men strulade rejält vid en vanlig installation, har du bränt på en DVD? Det ska tydligen också funka men det gör det inte alltid av nån anledning.
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"