Make live cd

basudan

Make live cd

Inlägg av basudan »

Hej jag undrar om det inte är möjligt att på ett enkelt sätt skapa en live cd/dvd av mitt egna Ubuntu? Jag körde en tid med PCLINUXOS 2007 där fanns ett program som fixade allt det där automatiskt, bara öppna progget så fick man svara på en par frågor typ om man vill ha exakt samma med video drivisar osv. sen valde man vart man ville spara iso filen så fixade programmet en iso fil som man sedan brände på cd/dvd så hade man en exakt kopia på hela sitt OS som live cd/dvd. Bra backup och enkelt att använda. Saknar detta i Ubuntu.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Make live cd

Inlägg av Hans Linde »

Det var en "fiffig" funktion.
Den vill jag också ha.
Troligen (förhoppningsvis) kan man installera de program-packeten även här. ::)

...följer detta med spänning... :P
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Titta på live-magic i synaptic, finns i universeförrådet.
Jag har aldrig provat det...
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

remastersys har ett gui för det t o m
http://www.remastersys.klikit-linux.com/
jag har kört det i flera år, funkar finfint!
förutom ett problem - har man paketet resolvconf installerat bör man kommentera bort en rad i /usr/bin/remastersys annars får du inte internetuppkopplingen att funka när du startar från skivan ... men det lär nog vara ett mindre bekymmer då det paketet inte installeras i en standard-ubuntu-installation!

sen bör man tänka på att remastersys bara funkar ifall den slutgiltiga .iso-filen blir mindre än ca. 4 GB - så din installation + hemkatalog bör inte vara större än sammanlagt ca. 9 GB ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

:-*
basudan

Inlägg av basudan »

Nu har jag tagit ner remastersys och kört åt mig en ca2,5gb iso fil. Ha inte testat om den fungerar ännu men programmet funkade ju fint. :P
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Funktionen ingår i LinuxMint som standard - fast har aldrig använt den. Där finns också en funktion för att bränna alla nedladdade uppgraderingar/paket för flytt till annan installation... Rätt fräsigt...
Användarvisningsbild
pata66
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av pata66 »

farmfield skrev:Funktionen ingår i LinuxMint som standard - fast har aldrig använt den. Där finns också en funktion för att bränna alla nedladdade uppgraderingar/paket för flytt till annan installation... Rätt fräsigt...

Låter Intressant. var hittar jag det i Linux Mint ?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pata66 skrev:
farmfield skrev:Funktionen ingår i LinuxMint som standard - fast har aldrig använt den. Där finns också en funktion för att bränna alla nedladdade uppgraderingar/paket för flytt till annan installation... Rätt fräsigt...
Låter Intressant. var hittar jag det i Linux Mint ?
System->Admjinistration->APTonCD

Men hittar inte den där 'Gör en LiveCD av din installation'-grejen, undrar om den är borttagen i senaste Mint - Vet att jag sett den... Nu har jag ju meklat en massa med min installation, kör ju både LinuxMint's & ubuntu's förråd med försläppta uppdateringar & har installerat/avinstallerat en massa dynga sedan jag installerade Mint på den här burken så kan vara att jag avinstallerat den - eller nåt...
Användarvisningsbild
pata66
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av pata66 »

Tack jag hittade det. Ska kika på det under dagen.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"