Ansluta till utdelad Windows resurs

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
nilst2008
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ansluta till utdelad Windows resurs

Inlägg av nilst2008 »

Har pillat en hel del med att försöka ansluta till nätverksutdelningar gjord av Windows och av NAS:en. Fallerar varje gång.

Allting ligger i "workgroup" som hittas av Ubuntu.

Allt som finns i "workgroup" hittas inte av Ubuntu.

Om jag lägger upp sökvägen till NAS:en i "workgroup" hittas den, men när jag har angett lösenordet får jag bara veta att det gick inte att ansluta till enheten..

Sökväg :

\\Nas200\public disk 1

Användarnamn: användare
Lösenord: lösenord

"Public disk 1" är själva hårddisken på NAS:en. Det är den jag vill kunna ansluta till, för kommer jag in på den måste jag väl automatiskt komma åt allt annat på den också så som mappar och filer ?

Var/hur lägger jag lättast upp dessa utdelningar ? Hittar Ubuntu dolda utdelningar (de som i Windows avslutas med $ i namnet) ?

Kan jag få Ubuntu att alltid ansluta automatiskt till nätverksresurserna (utan för mycket jobbande i scriptfiler och liknande) ?

Hoppas på ett enkelt och förklarande svar. ;D
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ansluta till utdelad Windows resurs

Inlägg av webaake »

Mellanslag i sökvägen kan orsaka problem i Linux. Kan du testa att byta namn på utdelningen?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Eller använda escapesekvenser: \\Nas200\public\ disk\ 1\
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Beta

Inlägg av Beta »

Har du lagt in Samba också? Eller finns den med i 8.10an direkt, har inte riktigt koll på det. Jag gjorde iofs det här med versionen innan, men jag la in Samba hos mig, och fick utan problem tillgång till mappar från datorer i samma workgroup.

Och ja, jag skulle fundera lite på hur du namnger de utdelade mapparna, det kan vara problemet.

Jag antar att du inte hållit på och lekt med brandväggen, etc, så det skulle kunna vara nåt sånt?
nilst2008
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av nilst2008 »

Det får nog bli ett namnbyte....om det går på nas:en....

Namnbyte går ej på NAS:en...

Och utdelningsnamnet är visst fast....

Fattar inte varför Linux ska ha sådana brister att mellanslag strular till det...

Finns det inget grafiskt verktyg man kan använda och klicka sig fram ?

Som det är nu suger Ubuntu fett... Hittar Workgroup, men inte innehållet (finns flera utdelningar med namn som borde funka).

Och hur delar man ut ???? Får bara veta att jag inte har behörighet... WTF !!! >:D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"