Lägga till tredjepartsförråd (terminalskadade, se hit)

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lägga till tredjepartsförråd (terminalskadade, se hit)

Inlägg av CryingFreeman »

Jag ser gång efter annan hur man hänvisar till icke-grafiska sätt att lösa saker och ting i nybörjartavlorna. Detta när det finns mer "nybörjarvänliga" (läs GUI-baserade) sätt att göra samma saker.

Ta bara det här med att lägga till en tredje parts förråd/programvarukällor, vilket oftast hänvisas till som
<Alt>+<F2>

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Klistra in apt-raden
mer eller mindre.

För detta finns det ett sätt som förmodligen passar de flesta nybörjare bättre. Jag har beskrivit det i den här wiki-artikeln:

http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Progra ... .C3.A4llor

Hoppas att vi kan använda oss av den vägen för att bli kvitt terminaljockey-/nördstämpeln. :)
Användarvisningsbild
Ulsak

Re: Lägga till tredjepartsförråd (terminalskadade, se hit)

Inlägg av Ulsak »

+ 1

Men visst kan man väl presentera terminalen som ett alternativ? Om inte annat av pedagogiska skäl...
KiviE

Inlägg av KiviE »

Ska försöka komma ihåg wiki sidan när jag ser frågan nästa gång. När man själv inte kör Gnome är det väldigt svårt att beskriva hur man ska göra som.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Ulsak skrev:+ 1

Men visst kan man väl presentera terminalen som ett alternativ? Om inte annat av pedagogiska skäl...
Alla hjälper ju till efter egen förmåga såklart. Jag vill bara visa att det finns ett sätt som bör tilltala många
(inte alla) nybörjare mer än att behöva skriva in en massa kommandon.

Att erbjuda den kommandobaserade varianten är givetvis ett bra komplement, men jag tycker inte att man
ska använda den i första hand, åtminstone inte i nybörjartavlorna. :)

Anledningen till att jag vill lyfta fram det här är bland annat på grund av artiklar som hävdar att man ofta
måste ta till terminalen för att få något gjort i Ubuntu/Linux. Det är en villfarelse som jag vill försöka få bukt
med i möjligaste mån. ;)

Att lägga upp sånt som wiki-artiklar underlättar dessutom supporten en hel del. :)
Skriv svar

Återgå till "Guider"