JeyPeyy skrev:1. Skulle jag kunna göra så att den direkt loggar in på live-sessionen i stället för att fråga vad jag vill göra i början? Jag vill inte använda den här till att installera ubuntu på någons dator, utan bara för att ha ett portabelt ubuntu.
Den loggar iofs in direkt med språk engelska efter 30 sek
Stoppa in din LiveUSB och öppna den under
Dator. Där öppnar du sen mappen
syslinux.
Skapa en fil i mappen
syslinux som du döper till
lang. I den filen skriver du sen in vilket språk som ska vara default. För svenska skriver du
sv. Om du nu skulle starta upp LiveUSBn så får du inte längre listan på språk utan kommer direkt till meny, men där fortfarande med 30 sek tidsutlösning. Vill du välja ett annat språk så kolla möjliga val i filen
langlist.
För att minska den så behöver du gå in i filen
syslinux.cfg och ändra värdet för
timeout. Defaultvärdet anges i decasekunder och är
300. Vill du t.ex ha
5 sek så ändra till
50.
JeyPeyy skrev:2. Är det någon idé att installera drivrutiner? Min kompis har Mini-Me (PClinuxOS baserad dist) på sin USB, och det verkar fungera fint med compiz-fusion på skolans datorer. Kommer jag i så fall vara tvungen att installera olika drivrutiner på olika datorer?
Det ska göras automatiskt förusatt att drivrutinen finns för just det kortet och att den klarar 3D. Däremot om du har Compiz påslaget och stoppar in pinnen i en dator som av nån anledning inte kan köra 3D så får du givetvis slå av Compiz då jag inte tror det görs automatiskt.