..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Allt beror ju på hur många paket man har installerat totalt på burken..
Blåser jag in 200 paket till så förbättras min statistik, men till vilken nytta? Jag kommer fortfarande att ha lika många "ofria" paket på min dator.
Ja, ja, men jag hade färre ofria iaf... så om vi har samma antal paket så hamnar jag ändå bättre... men nåväl, jag bryr mig inte såå himla strikt om det utan jag vill ha en dator som fungerar bra och med så lite ofritt som möjligt helt enkelt...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 17 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver... http://www.enargo.com/it/ OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
johan@Tiji:~$ vrms
Non-free packages installed on Tiji
fglrx-modaliases Identifiers supported by the ATI graphics driver
linux-generic Complete Generic Linux kernel
linux-restricted-modules- Non-free] Linux 2.6.27 modules helper script
linux-restricted-modules- Restricted Linux modules for generic kernels
unrar Unarchiver for .rar files (non-free version)
Reason: Modifications problematic
Non-free packages with status other than installed on Tiji
xorg-driver-fglrx ( dei) Video driver for the ATI graphics accelerators
Contrib packages installed on Tiji
flashplugin-nonfree Adobe Flash Player plugin installer
6 non-free packages, 0.4% of 1351 installed packages.
1 contrib packages, 0.1% of 1351 installed packages.
ATI's drivisar och Flash är ett måste. Även RAR då alla envisas med att packa ner både det ena och det trejde med det. Finns det inget arkiv som WinRAR inte har stöd för som man måste använda 7-Zip till?
Hund skrev:Synd att ingen motsvarighet fanns till Windows.
Man kan använda opensource-program även i windows t.ex härifrån > http://www.theopendisc.com/programs/
För att bättra på procenten...
Men det blir svårt att komma ens i närheten av Debians vrms-utmatning.
Hund skrev:Synd att ingen motsvarighet fanns till Windows.
Ett som ger minuspoäng om du har andra webbläsare än IE, andra mediaspelare än WMP, andra bildbehandlare än MSPaint, andra textredigerare än notepad.exe, osv.
SakJur skrev:Den där saken missade Spotify, mIRC, Google Earth och World of Goo... xD
Det är ju installerat via WINE, bortsett från World Of Goo förmodar jag.
Utanför ämnet: mIRC? Använder folk fortfarande den klienten? Den var ju poppis för 10 år sedan. Och varför använder man den i Linux? Den är ju dessutom betalvara..
SakJur skrev:Den där saken missade Spotify, mIRC, Google Earth och World of Goo... xD
Den missar rätt mycket.
Rune.K skrev:Debian 5.0 KDE
vrms i terminalen ger >
No non-free or contrib packages installed on stardust! rms would be proud.
Debian har en hel del ofritt firmware installerat som inte syns. T ex det som behövs för Intels trådlösa nätverkskort (eller iaf det till min bärbara).
gNewSense är helt fritt från sånt!