Hur använder man Wine ?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hur använder man Wine ?
Jag installerade Wine. Till Wine finns ett windowsskal där man tydligen ska kunna se windowsprogrammen, där fann jag dock inget annat än "anteckningar". Hur lägger man in windowsprogram i skalet? Eller startar man dem endast från terminalen ? Ett problem är att windows inte listas, antar att man behöver rot-access..
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Hur använder man Wine ?
Wine har inte med en massa program, utan wine är bara ett kompatibilitetlager som gör det möjligt för dig att köra och installera program som är utsedda för windows. Du måste alltså ha installationsfilen (oftast setup.exe) till programmet ifall du vill installera något. Om du har den filen gör du som i Windows: Kör den och följer instruktionerna. Programmen kommer sedan finnas under Program=>Wine=Programs=>"Mappen som tillhör programmet". Ibland fungerar det inte att köra en fil, och då är det bäst att köra den från terminalen med kommandot "wine namn-på-filen". Då får du en massa text som du kan lägga upp här på forumet.
Jag vet inte riktigt om det är svaret du ville ha, annars får du gärna fråga igen.
Jag vet inte riktigt om det är svaret du ville ha, annars får du gärna fråga igen.
-
Windows visas inte för Windows finns inte.
Det finns olika slags windows-program.
a) En del är exe-filer, typ TETRIS.EXE, som man inte installerar i Windows, bara kör. Gör likadant om du har Wine installerat. Dubbelklicka bara TETRIS.EXE för att starta det.
b) En del har installationsprogram, typ SETUP.EXE, som i Windows körs för att installera programmet. Efter installation finns programmet i Windows program-meny. Likadant med Wine. Dubbelklicka SETUP.EXE så installeras det i Wine och syns i Wines meny.
c) Ovanstående är inte hela sanningen. Många program funkar inte i Wine. Många funkar, men kräver ytterligare trix och inställningar. Vilka windows-program tänker du installera?
a) En del är exe-filer, typ TETRIS.EXE, som man inte installerar i Windows, bara kör. Gör likadant om du har Wine installerat. Dubbelklicka bara TETRIS.EXE för att starta det.
b) En del har installationsprogram, typ SETUP.EXE, som i Windows körs för att installera programmet. Efter installation finns programmet i Windows program-meny. Likadant med Wine. Dubbelklicka SETUP.EXE så installeras det i Wine och syns i Wines meny.
c) Ovanstående är inte hela sanningen. Många program funkar inte i Wine. Många funkar, men kräver ytterligare trix och inställningar. Vilka windows-program tänker du installera?
Aj då ! Var det så enkelt ! Jag trodde nämlingen att programmen måste installeras på windows, men kan köras från Wine..JeyPeyy skrev:Wine har inte med en massa program, utan wine är bara ett kompatibilitetlager som gör det möjligt för dig att köra och installera program som är utsedda för windows. Du måste alltså ha installationsfilen (oftast setup.exe) till programmet ifall du vill installera något. Om du har den filen gör du som i Windows: Kör den och följer instruktionerna. Programmen kommer sedan finnas under Program=>Wine=Programs=>"Mappen som tillhör programmet". Ibland fungerar det inte att köra en fil, och då är det bäst att köra den från terminalen med kommandot "wine namn-på-filen". Då får du en massa text som du kan lägga upp här på forumet.
Jag tänke installera Guitar Pro5. jag kollade på Wine:s hemsida och det var tydligen kompatibelt.David Andersson skrev:Windows visas inte för Windows finns inte.
LIllgrabbens win95-spel står också högt på listan, samt Ms office.(Word åtminstone, det lär vara lite mer knepigt)
- lillmaktarn
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Varför ska du ha MS Office? Min åsikt är då iaf att OpenOffice.org är bättre på alla sätt och vis.Avos skrev:Jag tänke installera Guitar Pro5. jag kollade på Wine:s hemsida och det var tydligen kompatibelt.David Andersson skrev:Windows visas inte för Windows finns inte.
LIllgrabbens win95-spel står också högt på listan, samt Ms office.(Word åtminstone, det lär vara lite mer knepigt)
- JeyPeyy
Knappast på alla sätt och vis. OpenOffice har sina fördelar (auto-spara), men har också sina nackdelar (om man håller på med tabeller och så i .doc-format så kan det bli riktigt fult).lillmaktarn skrev:Varför ska du ha MS Office? Min åsikt är då iaf att OpenOffice.org är bättre på alla sätt och vis.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag skrev en miniserie om Wine här:
* http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1348
* http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1351
* http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1353
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- JeyPeyy
Jättebra, men varför vill man ha paint då det finns kolourpaint? Kolourpaint är ju lika enkelt men innehåller några få funktioner till såsom genomskinlighet (dock endast full) och möjligheten att skriva när man är i zoomat läge. I övrigt fungerar ju kolourpaint nästan exakt likadant så det borde väl inte vara något problem? Bra i alla fall att du kunde demonstrera hur man gör.Urban Anjar skrev:Jag skrev en miniserie om Wine här:
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Själv ski^H^Htruntar jag i Paint, men en mig närstående person har snöat in på det. Gav mig
därför faderittan på att få igång det.
Fotoretusch gör jag i GIMP. Ritar gör jag i Inkscape.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
- JeyPeyy
Jo jag förstod det. Själv hade jag också snöat in mig på paint, men övergången till kolourpaint var mycket enkel. Jag har använt ubuntu i över ett år, men kan fortfarande inte jobba med GIMP.Urban Anjar skrev:Själv ski^H^Htruntar jag i Paint, men en mig närstående person har snöat in på det. Gav mig
- screen
Jag hakar på här och svarar med följande från terminalen på komandot: wine sketchupJeyPeyy skrev:Wine har inte med en massa program, utan wine är bara ett kompatibilitetlager som gör det möjligt för dig att köra och installera program som är utsedda för windows. Du måste alltså ha installationsfilen (oftast setup.exe) till programmet ifall du vill installera något. Om du har den filen gör du som i Windows: Kör den och följer instruktionerna. Programmen kommer sedan finnas under Program=>Wine=Programs=>"Mappen som tillhör programmet". Ibland fungerar det inte att köra en fil, och då är det bäst att köra den från terminalen med kommandot "wine namn-på-filen". Då får du en massa text som du kan lägga upp här på forumet.
Kod: Markera allt
wine: could not load L"C:\\windows\\system32\\sketchup.exe": Module not found
Så jag vore väldigt glad om detta ginge att få fart på...
Någon ide?
- JeyPeyy
Du måste använda kommandot "cd" till den mappen där filen ligger. Är du i hemmappen kör du alltså kommandotscreen skrev:Jag hakar på här och svarar med följande från terminalen på komandot: wine sketchup
Den ligger dock under wine -> programs -> google sketchup -> google sketchup (sista med iconen)Kod: Markera allt
Någon ide?
cd .wine/drive_c/'Program Files'
Vad som hände när du skrev in det i hemmappen var att wine kollade om det fanns en fil som hette sketchup.exe först i hemmappen, men märkte att det inte fanns och sökte därför sedan i system32. Windows fungerar inte som linux. I Windows får inte alla program var sitt kommando som i linux, vilket därför inte gör det möjligt att anropa programmen från vilken mapp som helst.
Jag hoppas det hjälpte
- screen
Näe. vet inte om jag hängde med där men jag började med:JeyPeyy skrev:Du måste använda kommandot "cd" till den mappen där filen ligger. Är du i hemmappen kör du alltså kommandotscreen skrev:Jag hakar på här och svarar med följande från terminalen på komandot: wine sketchup
Den ligger dock under wine -> programs -> google sketchup -> google sketchup (sista med iconen)Kod: Markera allt
Någon ide?Skriv in "ls" där och kolla om det finns en mapp med namnet Sketchup eller liknande. skriv "cd Sketchup" (eller vad mappen hette), och kör ls där igen. Om det finns en fil som heter sketchup.exe bör du kunna köra kommandot "wine sketchup.exe".Kod: Markera allt
Vad som hände när du skrev in det i hemmappen var att wine kollade om det fanns en fil som hette sketchup.exe först i hemmappen, men märkte att det inte fanns och sökte därför sedan i system32. Windows fungerar inte som linux. I Windows får inte alla program var sitt kommando som i linux, vilket därför inte gör det möjligt att anropa programmen från vilken mapp som helst.
Jag hoppas det hjälpte
wine sketchup.exe
Sen testade jag med:
~/.wine/drive_c/Program Files$
Common Files Google Internet Explorer
~/.wine/drive_c/Program Files$ cd sketchup
bash: cd: sketchup: Filen eller katalogen finns inte
- JeyPeyy
Skriv "~/cd .wine/drive_c/'Program Files'/Google" och sedan ls. Rapportera vad du får för output där.screen skrev:Näe. vet inte om jag hängde med där men jag började med:
Då kom:Kod: Markera allt
wine sketchup.exe
upp.Kod: Markera allt
Sen testade jag med:Då kom:Kod: Markera allt
och skrev "ls" efter och fick svaret:Kod: Markera allt
Nästa rad skrev jag in:Kod: Markera allt
Common Files Google Internet Explorer
Och fick:Kod: Markera allt
~/.wine/drive_c/Program Files$ cd sketchup
Sen står det bara:Kod: Markera allt
bash: cd: sketchup: Filen eller katalogen finns inte
Que ?Kod: Markera allt
Det här har alltså med var du installerade filen när du körde setup-programmet. Ifall du valde att installera i C:\'Program Files'\Google\sketchup.exe ligger den i ~/.wine/drive_c/'Program Files'/Google/sketchup.exe (Ifall du inte valde något så sparades den i någon mapp som är standard för programmet). Eftersom windows har så kallade setup så väljer antingen användaren eller programmet var filerna ska sparas. I Ubuntu (och i de flesta linux-distarna) sparas nästan alltid den körbara filen i /usr/bin. Detta gör det enkelt att köra programmet genom att bara skriva in programmets namn. Att det är så komplicerat att köra windows-program är egentligen windows/dos egna problem. Det är nästan lika svårt att köra program från kommandotolken i windows som att köra från linux.
- screen
Ok tack!
Jag skall testa lite igen när jag kommer hem, sitter med XP på jobbet nu.
- JeyPeyy
Okej, men tänk på att det inte är tänkt att du ska köra programmen från terminalen. Egentligen är det tänkt att du ska köra dem från menyn, men du kan ju också bläddra i nautilus.screen skrev:Ok tack!
- screen
Jag skrev:
Och får upp:
Så jag han inte skriva in ls någonstans efter Enter innan den normala promptern kom upp igen.
Är det något jag inte fattar i din instruktion eller?
Vad är Nautilus för något? Vad har man det till? Var finns det?
~/cd .wine/drive_c/'Program Files'/Google
bash: /home/*****/cd: Filen eller katalogen finns inte
- JeyPeyy
Oj, ursäkta!screen skrev:Jag skrev:Och får upp:Kod: Markera allt
~/cd .wine/drive_c/'Program Files'/Google
Så jag han inte skriva in ls någonstans efter Enter innan den normala promptern kom upp igen.Kod: Markera allt
bash: /home/*****/cd: Filen eller katalogen finns inte
cd ~/.wine/drive_c/'Program Files'/Google
Nautilus är filhanteraren. Det är programmet som körs när du går till Platser=>Hemmapp. Du kommer då till din hemmapp. Därifrån kan du bläddra till .wine/'Program Files'/Google. För att kunna se .wine måste du trycka på "visa" och sedan på "Visa dolda filer". Sedan dubbelklickar du på mapparna ".wine", "Program Files" och till sist "Google. Där bör du hitta programmet sketchup.exe. Dubbelklicka på den och du bör få fram programmet.
Hur stor enfarenhet har du av datorer? Har du använt något annat operativsystem innan såsom Windows XP? Det kan vara bra att veta för att veta på vilken nivå jag ska uttala mig. Ifall du inte har några förkunskaper bör jag kanske göra bilder som du kan följa
- screen
Under Home-mappen ligger mycket ricktigt sketchup direkt tillsammans med LayOut2 (?) och Style Builder.
Något annat än övriga personliga mappar har i.a.f. inte jag där och om jag klickar på scetchup så händer som vanligt inget.
När jag skrev in rätt i Terminalen och efter det "ls" som du sa så kom: Google SketchUp 7
Men sen vet jag inte vad mer som skall komma ur detta?
Det sista du skrev anser jag dock vara lite drygt skrivet och kommer att bortse ifrån. Vi är på avdelningen Nybörjare och som jag förstår det ordet har det med nyligen anlända inom Ubuntu att göra.
Om du inte annat kan än att knappt gå och någon försöker piska dig till att springa, går det bättre då?
F.ö. så skrev jag tidigare att jag inte kunde titta på detta innan jag kom hem då jag satt med XP på jobbet, men det kanske är bortglömt. Jag har dessförinnan alltid haft XP hemma också.
Så om vi kunde komma vidare med att försöka få igång sketchup skulle jag bli gladare av än att ifrågasätta annat än det givna d.v.s. att jag liksom många andra på denna avdelning är nybörjare på Ubuntu.
Hittils har avgivna s.k. "goda råd" inte gjort att jag kommit närmare att kunna köra sketchup.
Något annat än övriga personliga mappar har i.a.f. inte jag där och om jag klickar på scetchup så händer som vanligt inget.
När jag skrev in rätt i Terminalen och efter det "ls" som du sa så kom: Google SketchUp 7
Men sen vet jag inte vad mer som skall komma ur detta?
Det sista du skrev anser jag dock vara lite drygt skrivet och kommer att bortse ifrån. Vi är på avdelningen Nybörjare och som jag förstår det ordet har det med nyligen anlända inom Ubuntu att göra.
Om du inte annat kan än att knappt gå och någon försöker piska dig till att springa, går det bättre då?
F.ö. så skrev jag tidigare att jag inte kunde titta på detta innan jag kom hem då jag satt med XP på jobbet, men det kanske är bortglömt. Jag har dessförinnan alltid haft XP hemma också.
Så om vi kunde komma vidare med att försöka få igång sketchup skulle jag bli gladare av än att ifrågasätta annat än det givna d.v.s. att jag liksom många andra på denna avdelning är nybörjare på Ubuntu.
Hittils har avgivna s.k. "goda råd" inte gjort att jag kommit närmare att kunna köra sketchup.