Små frågor

Waterpurple
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Små frågor

Inlägg av Waterpurple »

Bra där :)

En sista, men kanske den viktigaste frågan tills dags dato:

Hur spelar jag .wmv stream över internet? Tänker på t.ex. svt.se:s stream av längre program som Agenda eller olika dokumentärer som INTE är flash utan oftast är i windows media player(ibland också i real player format). Vill helst undvika realplayer till varje pris då det är skräp fullt av just... skräp. Fick en hel del spyware när jag hade Windows och installerade Real, visst, Linux kanske klarar spyware bättre men undviker ändå helst av allt Real.

En gång kom Totem-spelarens interface upp men den vägrade starta... Finns det något sätt som ni vet? Tänker inte bara på SVT utan även tv4.se så klart osv.

Mvh, och ett Stort Tack! till alla som har hjälpt mig, ni har verkligen varit guld värda!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

prova att konfigurera mediaplayerconnectivity till köra VLC istället.
en liten guide finns här om det och annat nyttigt
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... del-5.html
Waterpurple

Inlägg av Waterpurple »

Ser ingen guide om hur man konfigurerar VLC på den länken förutom att han boostar ett program kallat Miro och en firefoxklon som heter swiftweasel...
Waterpurple

Inlägg av Waterpurple »

Ovanstående problem kvarstår men jag vill tillägga ett annat: Kan man spela .rmvb filer på Ubuntu? Helst utan att installera Real Player(om det ens går på Ubuntu). Kanske konvertera? Det enda som jag får av VLC är ljudet och ingen bild. Finns det något program eller app på synaptic eller liknande?

/Mvh
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Waterpurple skrev: Kan man spela .rmvb filer på Ubuntu?
Enligt wikipedia ska det gå (utan Realplayer) >> http://en.wikipedia.org/wiki/RMVB
Själv använder jag gärna Realplayer numera, enligt min erfarenhet är det flera år sedan de höll på med diverse "skit"...
Finns även som Helix till Linux.
Waterpurple

Inlägg av Waterpurple »

Hittade inte real player via Synaptic när jag kollade av nyfikenhet.

Hittade helix, dock, men var en .bin fil och ville inte öppna automatiskt utan jag var tvungen att välja något program att öppna den med. Lite lost and dazed. Help?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Waterpurple skrev:Hittade inte real player via Synaptic när jag kollade av nyfikenhet.

Hittade helix, dock, men var en .bin fil och ville inte öppna automatiskt utan jag var tvungen att välja något program att öppna den med. Lite lost and dazed. Help?
Jag använder inte Ubuntu just utan Debian 64bitars... så några detaljerade instruktioner kan jag inte ge.
Har du inget emot att använda Realplayer... så är det enklaste att ladda ner den från real.com, där brukar finnas bra instruktioner.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hittade en instruktion jag själv skrivit för ett tag sedan. Den bör gälla fortfarande.

så här gör jag när jag vill se realplayer-filmer på t.ex svt.se i min webbläsare i valfri linux-distribution.

obs fungerar endast för en användare!!!

jag laddar ner filen RealPlayer11GOLD.bin från http://www.real.com
i min filhanterare gör jag RealPlayer11GOLD.bin körbar genom högerklick o väljer fliken "permissions"...

nästa steg är att starta terminalen och navigera till mappen där du sparat RealPlayer11GOLD.bin .
där skriver du ./RealPlayer11GOLD.bin så startar installationsprogammet...
du ska svara på några enkla frågor, en fråga du där du kanske ska ändra från "default-alternativet" är var du vill installera realplay, mitt förslag är /home/dittanvändarnamn/Realplay .

därefter när du är klar med installationen.
så skriver du i terminalen sudo -i och anger ditt lösenord.
då hamnar du i root-läget (där ska man bara skriva sådant man är helt hundra på...)
navigera till /usr/local/bin
där skriver du ln -s /home/dittanvändarnamn/Realplay/realplay realplay

då har du skapat en symbolisk länk.
skriv exit så att du inte är root längre.
skriv sedan realplay (fortfarande i terminalen) då ska Realplayer starta och du måste godkänna ett licensavtal.

sen är det fritt fram se realpalyer från t.ex svt.se
mvh rune
Waterpurple

Inlägg av Waterpurple »

Hur navigerar jag till Skrivbordet? Jag har filen där och mitt skrivbord heter just "Skrivbord". Jag testade "cd Skrivbord" och då verkade jag inte få något error(vilket betyder att det verkar gå åt rätt håll, eller iaf halvt). Är detta rätt eller hur gör man?

Sen stod det någonstans att jag måste ha root access för att installera programmet genom att förändra $ till # via ett kommando, det testade jag och funkade inte. Har dock gjort dina tips om hur jag ändrar rättigheter till "Läs och Skriv" på allt som jag kunde välja.

Eftersom jag verkar vara på skrivbordet och senare skriver in "./RealPlayer11GOLD.bin" i terminalen och får errors trots att jag ändrade hela filen till "Läs och Skriv" på allt så undrar jag vad jag gör för fel? Behöver jag root access?

Edit: fixade att installera programmet efter att ha lagt till "sudo" framför ./RealPlayer11GOLD.bin.

Är nu installerat, så att spela upp "offline" filer på datorn i rmvb borde väl vara ok nu, men ska snart se över din streamingsguide.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Waterpurple skrev: Edit: fixade att installera programmet efter att ha lagt till "sudo" framför ./RealPlayer11GOLD.bin.

Är nu installerat, så att spela upp "offline" filer på datorn i rmvb borde väl vara ok nu, men ska snart se över din streamingsguide.
Om du skrev "sudo" framför ./RealPlayer11GOLD.bin så kan du nog hoppa över det med symbolisk länk i /usr/local/bin.
Hoppas du lyckas med att få igång realplayer.
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

Du behöver inte installera realplayer för att titta på svt.se
Upptäckte precis att de uppdaterat svt play så det verkar som man kan titta på allt genom flash.
Vill man inte det så går det även att ladda ner streamfilen i windows media-formatet och spela i VLC, vilket även gick deras gamla version av svt play. Streamfilen hittar du genom att starta en film, trycka på inställningar och välja windows media-filen som står under "Länk för extern spelare".
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Inhuman Soul skrev:Du behöver inte installera realplayer för att titta på svt.se
Upptäckte precis att de uppdaterat svt play så det verkar som man kan titta på allt genom flash.
Vill man inte det så går det även att ladda ner streamfilen i windows media-formatet och spela i VLC, vilket även gick deras gamla version av svt play. Streamfilen hittar du genom att starta en film, trycka på inställningar och välja windows media-filen som står under "Länk för extern spelare".
Det verkar som Inhuman Soul har alldeles rätt, det är ett tag sedan jag var inne på svt.se för att se gamla program.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Allmänt multimedia...

Inlägg av bbauto »

Har inte läst igenom alla inlägg i tråden, så någon kanske redan get dig dom tips du behöver?
Annars kan säkert denna guide fixa ALL multimedia:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683

tillägget (plugin) mediaplayerconnectivity för Firefox kan också lösa dom flesta problem.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"