Brandvägg i Virtualbox?

IXPNU
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Brandvägg i Virtualbox?

Inlägg av IXPNU »

Hej,

kan någon begåvad person hjälpa mej med att tänka ut det här.

Jag har installerat Windows i Virtualbox, bara för att kunna använda min internetbanktjänst som kräver detta OS. När jag nu är ute på nätet och grejar, behöver jag då skydda min Windows-installation på något vis? Jag förstår att värdsystemet går säkert, men när jag nu vill använda det virtuella systemet till banktjänster osv, behöver jag då installera brandväggar, antivirus och allt det andra Windows-joxet på min virtuella maskin?

Eller räcker det att spara en fräsch, nyinstallerad ögonblicksbild och altid utgå från den?
Senast redigerad av 1 IXPNU, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
tann
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Branfvägg i Virtualbox?

Inlägg av tann »

är du bara inne på bankens sida så kan du nog känna dig hyffsat säker utan en massa antivirus å grejs (inte för att det är så jobbigt att installera om man vill ha det).

personligen körde jag windows från windows 95 upp till xp och hade aldrig vare sig brandvägg (på windowsdatorn, dock en linuxmaskin el liknande) eller antivirus någonsin. det gäller att använda sunt förnuft är min filosofi. ;)
jocke4u
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Brandvägg i Virtualbox?

Inlägg av jocke4u »

Enkla svaret är JA, du bör har brandvägg och antivirus och hålla din virtuella maskin uppdaterad....precis som vilken installation som helst.

Rörande brandvägg så kan man ev släppa på det lite om man kör den virtuella maskinen NAT'at (dvs den har ingen direktaccess till LAN/WAN utan passerar värdsystemet). Antivirus skall man alltid ha på Windoze :)
// Jocke
----------------------------------------------
Server: Ubuntu 10.04 x86_64
HTPC 1: Ubuntu 10.04
HTPC 2: Ubuntu 10.04
Workstation: Ubuntu 10.04
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Om du tycker att du vill ha brandvägg så finns Comodo Firewall som är gratis.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Nej, det lär inte behövas. Virtualbox NATar de virtuella maskinerna.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
jocke4u

Inlägg av jocke4u »

Emil.s skrev:Nej, det lär inte behövas. Virtualbox NATar de virtuella maskinerna.
Sant (det är default) OM man inte har satt om detta. Fullt möjligt att skippa NAT
// Jocke
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

jocke4u skrev:
Emil.s skrev:Nej, det lär inte behövas. Virtualbox NATar de virtuella maskinerna.
Sant (det är default) OM man inte har satt om detta. Fullt möjligt att skippa NAT
Jo, men det kräver en hel del pill i terminalen, och inget man gör om man nu behövde ställa frågan. ;)
jocke4u

Inlägg av jocke4u »

Emil.s skrev:
jocke4u skrev:
Jo, men det kräver en hel del pill i terminalen, och inget man gör om man nu behövde ställa frågan. ;)
Nu fattar jag inte vad du menar...
Om du har VirtualBox och skapar en VM (Virtuell Maskin) så sätts nätverksinterfacet som default till NAT (dvs VM får en IP av VirtualBox). Skall man kunna komma åt VM utifrån så måste man sätta upp en port forward (vilket ofta kräver terminal).
MEN om man går in på en VM's inställningar (via VirtualBox grafiska interface) så kan man med några musklick ändra från NAT till "Host Interface" och drämed få en riktig IP-adress som är åtkomlig utanför värdsystemet. Beroende på hur bra koll man har på sin övriga nätverkssetup så kan man definitivt enkelt göra saker man egentligen inte ville göra ;)
// Jocke
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

jocke4u skrev: MEN om man går in på en VM's inställningar (via VirtualBox grafiska interface) så kan man med några musklick ändra från NAT till "Host Interface" och drämed få en riktig IP-adress som är åtkomlig utanför värdsystemet. Beroende på hur bra koll man har på sin övriga nätverkssetup så kan man definitivt enkelt göra saker man egentligen inte ville göra ;)
Det fungerar inte med alla ISP att få en extra riktig IP-adress.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

IXPNU skrev:Hej,

kan någon begåvad person hjälpa mej med att tänka ut det här.

Jag har installerat Windows i Virtualbox, bara för att kunna använda min internetbanktjänst som kräver detta OS. När jag nu är ute på nätet och grejar, behöver jag då skydda min Windows-installation på något vis? Jag förstår att värdsystemet går säkert, men när jag nu vill använda det virtuella systemet till banktjänster osv, behöver jag då installera brandväggar, antivirus och allt det andra Windows-joxet på min virtuella maskin?

Eller räcker det att spara en fräsch, nyinstallerad ögonblicksbild och altid utgå från den?
det är lämpligt att du kör alla säkerhetsuppdateringar som finns på windowsupdate.
räkna med att köra det flera gånger.
ska du inte typ porrsurfa utan bara sköta dina bankärenden, så behöver du vare sej antivirus eller personlig brandvägg.

Edit > antivirus är bara för amatörer och fegisar. ;)
jocke4u

Inlägg av jocke4u »

Mitt sista inlägg...

Visst man kan skita i både brandvägg och antivirus på sin VM men då krävs det att man vet vad man gör....har man inte 100% koll så skall detta finnas...både för ens egen del och andras del.

EDIT: och än viktigare om man använder MS Windows XXX pga hotbilden (inte pga sårbarheten)
// Jocke
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

jocke4u skrev:Mitt sista inlägg...

Visst man kan skita i både brandvägg och antivirus på sin VM men då krävs det att man vet vad man gör....har man inte 100% koll så skall detta finnas...både för ens egen del och andras del.

EDIT: och än viktigare om man använder MS Windows XXX pga hotbilden (inte pga sårbarheten)
Nu överdriver du!
Men har man piratbukten som startsida, så bör man naturligtvis ha ett antivirusprogram.
jocke4u

Inlägg av jocke4u »

Rune.K skrev:
jocke4u skrev:Mitt sista inlägg...

Nu överdriver du!
Men har man piratbukten som startsida, så bör man naturligtvis ha ett antivirusprogram.
Kanske lite men jag blev "tvingad" att installera om min server pga påhälsning och HADE slarvat med en uppdatering.
Jag har rätt bra koll så om jag överdriver eller inte.....det är upp till den (ev) drabbade att avgöra
// Jocke
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

jocke4u skrev: Kanske lite men jag blev "tvingad" att installera om min server pga påhälsning och HADE slarvat med en uppdatering.
Jag har rätt bra koll så om jag överdriver eller inte.....det är upp till den (ev) drabbade att avgöra
Bra att du tar upp det, jag såg i en annan tråd att du hade fått påhälsning rätt nyligen.
Det är ett bra exempel på att Ubuntu inte är "helt säkert", när man börjar öppna upp portar mot internet.
Man bör nog läsa på en del innan man gör det...

Däremot som surfdator är Ubuntu lika säkert som vilken annan dist.
Sen är det ju vilka program och varifrån porrgrammen kommer som kan ställa till det. med mera
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

jocke4u skrev:
Emil.s skrev:
jocke4u skrev:
Nu fattar jag inte vad du menar...
Om du har VirtualBox och skapar en VM (Virtuell Maskin) så sätts nätverksinterfacet som default till NAT (dvs VM får en IP av VirtualBox). Skall man kunna komma åt VM utifrån så måste man sätta upp en port forward (vilket ofta kräver terminal).
MEN om man går in på en VM's inställningar (via VirtualBox grafiska interface) så kan man med några musklick ändra från NAT till "Host Interface" och drämed få en riktig IP-adress som är åtkomlig utanför värdsystemet. Beroende på hur bra koll man har på sin övriga nätverkssetup så kan man definitivt enkelt göra saker man egentligen inte ville göra ;)
Det stämmer, men för att få ett hostinterface så lär man ju lägga till en Tun/Tap device, sätta rättigheterna på den osv.
Rune.K skrev:
jocke4u skrev: MEN om man går in på en VM's inställningar (via VirtualBox grafiska interface) så kan man med några musklick ändra från NAT till "Host Interface" och drämed få en riktig IP-adress som är åtkomlig utanför värdsystemet. Beroende på hur bra koll man har på sin övriga nätverkssetup så kan man definitivt enkelt göra saker man egentligen inte ville göra ;)
Det fungerar inte med alla ISP att få en extra riktig IP-adress.
Nu är det inte unicast IPn, utan IPn från sin befintliga NAt-box eller vad man nu har hemma. Kör man "NAT" i virtualbox så är det egentligen dubbel NAT innan man är ute på nätet.
Först NAT i host-datorn, sen NAT innan hosten kommer ut på nätet (om hosten är NATad såklart).

Utanför ämnet:
Rune.K skrev: Utanför ämnet: Men har man piratbukten som startsida, så bör man naturligtvis ha ett antivirusprogram.
Utanför ämnet:

Varför skulle man få virus om man har TPB som startsida? Risken lär ju inte vara större än aftonbladet/expressen någon annan?
jocke4u

Inlägg av jocke4u »

Emil.s skrev: Det stämmer, men för att få ett hostinterface så lär man ju lägga till en Tun/Tap device, sätta rättigheterna på den osv.
Vad jag kommer ihåg så har jag installerat VirtualBox 2.1 via pakethanteraren och inte "pillat något med den". För en enkel test igår så satte jag om en WinXP virtuell maskin från "NAT" till "Host interface" och bootade den sen. Loggade in på servern och pingade den riktiga IP'n med ok svar.
Kan så klart glömma något pill på VirtualBox men betvivlar detta.
// Jocke
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"