Netscape Navigator

Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Netscape Navigator

Inlägg av Svento »

Jag har laddat ner Netscape för att se om Telias net-iD fungerar med den läsaren, men hur får jag igång programmet. Det är installerat i min hemmamapp, men jag hittar inget att klicka på som startar Netscape Navigator.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Netscape Navigator

Inlägg av Osprey »

Det är samma motor i Netscape som i Firefox, så det borde inte göra någon skillnad...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Men du har ingen aning om vad filen kan tänkas heta som man ska klicka på? Jag har bestämt mig för att verkligen ge det här några rejäla chanser innan jag ger upp och går tillbaka till Windows XP helt och hållet.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Beroende på vad det är för typ av fil så är det möjligt att du får öppna ett terminalfönster och köra kommandon. Vad heter filen?
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ja, det är lite det jag undrar... Hur ska jag kunna veta det? Jag letar igenom hela mappen men hittar inget.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vad menar du då med att det är "installerat i din hemmamapp"..?? Det du laddat hem är en installationsfil och var den hamnade kan vara var som helst, generellt sett kanske sannolikast på ditt skrivbord...
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Netscape utvecklas inte längre. Använd Windows istället. Det här är dödfött för dig. Du har fått all hjälp du kan få redan. Det spelar ingen roll hur många webbläsare du provar.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

epiphany då?
Sid

Inlägg av Sid »

Ulsak skrev:epiphany då?
Bygger också på xulrunner.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Sid skrev:Netscape utvecklas inte längre. Använd Windows istället. Det här är dödfött för dig. Du har fått all hjälp du kan få redan. Det spelar ingen roll hur många webbläsare du provar.
Så det finns inga som helst program som kan simulera XP och där man kan köra IE?
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Osprey skrev:Vad menar du då med att det är "installerat i din hemmamapp"..?? Det du laddat hem är en installationsfil och var den hamnade kan vara var som helst, generellt sett kanske sannolikast på ditt skrivbord...
Ja men, alltså - jag har ju packat upp det. Det är väl så man gör? Sen ska man väl kunna använda det?
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Virtualbox OSE borde kunna köra xp. Men tänk på att man måste tilldela minne till xp.
Jag gillar att du tar fighten. Men går det inte så överväg ett byte till XP ( eller byte av ISP)
Sid

Inlägg av Sid »

Svento skrev:
Sid skrev:Netscape utvecklas inte längre. Använd Windows istället. Det här är dödfött för dig. Du har fått all hjälp du kan få redan. Det spelar ingen roll hur många webbläsare du provar.
Så det finns inga som helst program som kan simulera XP och där man kan köra IE?
Prova att PM:a ZXSpektrum. Han är bra på Wine.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Prova att PM:a ZXSpektrum. Han är bra på Wine.
he he, somliga av oss gillar inte wine.

Jag använder wine till ett ganska avancerat spel så varför inte IE?
Wine har, om vi ska fortsätta på det spåret, en utvecklingsversion som kan installeras från deras hemsida.
Följ bara instruktionerna.
Användarvisningsbild
pata66

Inlägg av pata66 »

Vet att du kanske har provat denna länk. Men har du problem med Java så har dom länkar till HUR man installerar det. Steg för steg.

Detta står på deras sida .

Kod: Markera allt

Notera:
BankID-programmen har fullt stöd för Linuxdistributionen Ubuntu 8.0.4 (32 bit) med webbläsaren Firefox 3.0. Det kan vara möjligt för avancerade användare att få programmen att fungera även i andra Linuxdistributioner och webbläsare, men tyvärr erbjuds i dagsläget inte hjälp och support i dessa fall. 
https://install.bankid.com/Start____37.aspx

Virutalbox fugerar bra att köra Xp på. Har själv det, för vissa Applikationer som inte finns än för Linux. ( Men är snart på gång ;D )
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Svento skrev:
Osprey skrev:Vad menar du då med att det är "installerat i din hemmamapp"..?? Det du laddat hem är en installationsfil och var den hamnade kan vara var som helst, generellt sett kanske sannolikast på ditt skrivbord...
Ja men, alltså - jag har ju packat upp det. Det är väl så man gör? Sen ska man väl kunna använda det?
För det första: Vad menar du egentligen med "packat upp"..?? Hur kan man packa upp något som man inte vet var det finns, och hur kan man packa upp något utan att ha en aning om var det hamnar..??

För det andra: Det du har hämtat hem borde heta något i stil med "virtualbox-2.0_2.0.6-39765_Ubuntu_intrepid_i386.deb" och är alltså en ".deb". Sådana ska inte packas upp utan det är ett färdigt installationspaket som du installerar med dpkg.

Linux är jättebra och har stora fördelar framför Windows, men för att kunna tillgodogöra sig det och ha någon nytta av det så måste man iallafall veta vad en dator är och i stora drag hur den fungerar......
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag har packat upp den i min hemmamapp. Där finns den - det är inte det jag frågar om. Det jag undrar är hur man startar programmet. När man öppnar mappen består den av en massa undermappar och en massa filer, eller hur? Jag antar att man ska klicka på nån av dom för att starta programmet. Hur vet man vilken? Ska man pröva dom en efter en tills man hittar rätt?

Det där med Virtualbox: vad betyder att man "intallerar med dpkg"?

Jag har aldrig ifrågasatt att Linux är bra och vida överlägset både Windows och Mac, men som du säger så är det rätt mycket man måste veta för att kunna använda det, och som du märker gör inte jag det. Jag vet inte om du har märkt att jag faktiskt försöker lära mig också, men jag vet inte riktigt hur jag ska lära mig - det där med att ställa dumma frågor brukar sällan vara populärt. Framför allt har jag inte hur mycket tid och energi som helst över till det - speciellt som jag är fullkomligt ointresserad av datorer och programmering. Jag behöver datorn till en massa praktiska sysslor och jag kan inte låta dom vänta tills jag har blivit dataexpert.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

pata66 skrev:Vet att du kanske har provat denna länk. Men har du problem med Java så har dom länkar till HUR man installerar det. Steg för steg.

Detta står på deras sida .

Kod: Markera allt

Notera:
BankID-programmen har fullt stöd för Linuxdistributionen Ubuntu 8.0.4 (32 bit) med webbläsaren Firefox 3.0. Det kan vara möjligt för avancerade användare att få programmen att fungera även i andra Linuxdistributioner och webbläsare, men tyvärr erbjuds i dagsläget inte hjälp och support i dessa fall. 
https://install.bankid.com/Start____37.aspx

Virutalbox fugerar bra att köra Xp på. Har själv det, för vissa Applikationer som inte finns än för Linux. ( Men är snart på gång ;D )
Jag följde guiden där och Javainstallationen misslyckades.

Virtualbox fungerar heller inte för mig eftersom jag inte klarar av att installera det. Jag har prövat att installera från Synaptic och från olika ställen på Internet, fått tips om olika andra program som behövs och installerat dessa. Virtualboxen fungerar ändå inte.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Det tro faen att du inte kunde installera programmet. Det står helt fel i guiden. Och hur ska en ny linuxanvändare veta det? Skandal.
Jag lyckades klura ut rätt väg. Kanske nån ännu listigare bash-räv vet nåt enklare men..

Ladda ner och packa upp filen på skrivbordet
skriv i terminalen

sudo -s

då blir du root

här är det korrekta kommandot för att installera filen.

root@sventosdator:~/Skrivbord/personal-4.10.0.21# sh install.4.10.0.21.sh i

( ersätt sventosdator med ditt rätta.)
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag går in i Ubuntu några timmar varje natt, så jag ska pröva det då!
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"