Har svårt att välja forumprogram

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Har svårt att välja forumprogram

Inlägg av PsynoKhi0 »

Hej,
Jag planerar att skapa ett forum med ett begränsat antal användare. Det blir ingen "självregistrering" utan de kommer att få sina inloggningsuppgifter av mig, och innehållet förblir oåtkomligt för allmänheten.
Det viktigaste är att hålla ovälkomna gäster borta samt enkel användning för både mig och medlemmarna. Massa fluff och tillägg är det inget snack om alltså.
Jag får välja bland dessa 3 system: phpBB, SMF och XMB Forum.
En snabb sökning på ubuntu-se:s forum gav några träffar om varför ni bytte till phpBB ("en helt överlägsen administrationspanel" här). Samtidigt har jag hört phpBB hade haft problem med säkerhetshål. Kanske var det tidiga versioner, kanske p.g.a. det är ett vanligt förekommande forumprogram, kanske för att det är så populärt vilken Pelle Jöns som helst installerar det utan att ordentligt konfigurera saker och ting, vad vet jag... (kanske är dessa luckor inte ens relevanta i mitt fall eftersom jag väljer medlemmarna, får kika på det, men har ganska ont om tid)

Aja... Ni som har erfarenhet och bättre koll än jag... Hör gärna av er med för- och nackdelar för varje.
Tack på förhand!
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Har svårt att välja forumprogram

Inlägg av eyerouge »

Om ni är ett litet sällskap spelar det ingen större roll. Själv har jag alltid kört phpBB p.g.a. en stabil och mångårig utveckling, samt för att det har allt man behöver, vilket säkerligen de övriga också har. Lägg inte ner en massa tid på detta - bara tuta och kör - har svårt för att se hur du kan välja "fel".

Säkerhetsproblem har all mjukvara på ett eller annat sätt, och vill man verkligen inte att någon ska komma åt det ni skriver bör ni egentligen slopa nätet helt och hållet. Dessutom är i så fall serversäkerheten minst lika viktig, om inte viktigare, än forummjukvarans.
Bild
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Re: Har svårt att välja forumprogram

Inlägg av PsynoKhi0 »

eyerouge skrev:Om ni är ett litet sällskap spelar det ingen större roll. Själv har jag alltid kört phpBB p.g.a. en stabil och mångårig utveckling, samt för att det har allt man behöver, vilket säkerligen de övriga också har. Lägg inte ner en massa tid på detta - bara tuta och kör - har svårt för att se hur du kan välja "fel".

Säkerhetsproblem har all mjukvara på ett eller annat sätt, och vill man verkligen inte att någon ska komma åt det ni skriver bör ni egentligen slopa nätet helt och hållet. Dessutom är i så fall serversäkerheten minst lika viktig, om inte viktigare, än forummjukvarans.
Att det inte finns 100% säkra program är jag medeveten om, undrar vilket är mest passande i mitt fall bara :)
Jag har ju aldrig varit forumadmin förrut. Samt att forumet ingår i ett större projekt. Jag får kika på phpBBs dokumentation då. Tack för ditt svar!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"