Optimera Ubuntu?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Optimera Ubuntu?
Tjenna
Jag är ny med Ubuntu och ny på linux.
tänkte kolla vad som rekomenderas att man gör vid en ny install.
kommer inte köra så mycket mer än firefox,Xbmc och Banshee från början.
googla lite och hittade ett gäng olika tips på att snabba upp boot tillexempel, men kommentarerna sågade tipsen vid fotknölarna så dom vågade jag inte testa.
Skulle oxå vilja ha lite hjälp med wine,,,,, vill kunna köra Fm09
har det som Iso nu ska jag bränna det eller extrahera iso:en till en folder å köra den därifrån? kommer det ens att funka?
någon som kör Fm på Ubuntu?
Hur är det med drivrutiner till radeon 4350, finns det bättre än de proprietära från amd?
Tack på förhand
//Robin
Jag är ny med Ubuntu och ny på linux.
tänkte kolla vad som rekomenderas att man gör vid en ny install.
googla lite och hittade ett gäng olika tips på att snabba upp boot tillexempel, men kommentarerna sågade tipsen vid fotknölarna så dom vågade jag inte testa.
Skulle oxå vilja ha lite hjälp med wine,,,,, vill kunna köra Fm09
har det som Iso nu ska jag bränna det eller extrahera iso:en till en folder å köra den därifrån? kommer det ens att funka?
någon som kör Fm på Ubuntu?
Hur är det med drivrutiner till radeon 4350, finns det bättre än de proprietära från amd?
Tack på förhand
//Robin
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Optimera Ubuntu?
Jag tror inte de flesta optimerar nå't över huvud taget efter installationen. Man bara kör.
Ska man optimera något är det nog bra att ha klart för sig vad man vill optimera. Det mesta
brukar vara en kompromiss. Vill man få ut några procent extra på en parameter blir det an-
tagligen sämre sett utifrån en annan aspekt.
Som exempel kan vi ta kärnan i Ubuntu Server, som är optimerad för att kunna skyffla mycket
data. Kör du den på desktop kanske du i stället uppfattar den som lite slöare eftersom den
inte är lika "snappy" på skrivbordsjobb.
I linuxvärlden finns hur stora möjligheter som helst att optimera saker, men det kräver rätt mycket
erfarenhet och tålamod, och inte minst att man vet vad man vill. Ubuntu är från början en
hygglig kompromiss för oss som inte orkar pilla så förbankat.
De andra frågorna har jag ingen vidare koll på, men det är nog bättre om du postar dem
i separata trådar, med egna rubriker så att rätt personer hittar dem.
Ska man optimera något är det nog bra att ha klart för sig vad man vill optimera. Det mesta
brukar vara en kompromiss. Vill man få ut några procent extra på en parameter blir det an-
tagligen sämre sett utifrån en annan aspekt.
Som exempel kan vi ta kärnan i Ubuntu Server, som är optimerad för att kunna skyffla mycket
data. Kör du den på desktop kanske du i stället uppfattar den som lite slöare eftersom den
inte är lika "snappy" på skrivbordsjobb.
I linuxvärlden finns hur stora möjligheter som helst att optimera saker, men det kräver rätt mycket
erfarenhet och tålamod, och inte minst att man vet vad man vill. Ubuntu är från början en
hygglig kompromiss för oss som inte orkar pilla så förbankat.
De andra frågorna har jag ingen vidare koll på, men det är nog bättre om du postar dem
i separata trådar, med egna rubriker så att rätt personer hittar dem.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Det finns inget direkt behov att optimera Ubuntu tycker jag. Är du ute efter att pressa ur all kräm är det väl bäst att man kompilerar sin egna kärna just för den processorarkitektur och hårdvara du har och sedan bygga på en skrivbordsmiljö eller vad man nu vill använda.
Gällande drivrutiner är deras egna bäst om du vill nyttja allt.
Gällande drivrutiner är deras egna bäst om du vill nyttja allt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Ubuntu är, enligt min mening, inte rätt distribution för optimering. Gentoo är isf mycket bättre. I Gentoo kan man optimera installationen med gcc-flaggor mm. Man kan bygga utefter vilken processorarkitektur man har, alltså inte bara kompilera kärnan utefter processorarkitekturen utan även bygga samtliga paket för att utnyttja processorfunktionerna (sse3, mmx, mm). Man kan bygga ett system utan att behöva installera stöd för t.ex. KDE eller skrivare. Man kan få ett snabbare system på bekostnad av användarvänlighet. Behöver man något som man inte skapat stöd för kanske man måste kompilera om kärnan eller installera om en massa program. Dessutom byggs allt från källkod, dvs. det tar lång tid att installera.
Ubuntu är stabilare men aningen långsammare. Det är en smaksak vad man föredrar. Vad gäller Windowsträsket så vet jag inte mycket.
Det finns några saker man kan göra i Ubuntu. T.ex:
* Optimera hårddiskarna med hdparm eller inställningar i fstab (funkar bra)
* Ställa in samtidig uppstart (concurrent boot) (funkar bra)
* Optimera swap-partitionen och dess användande (swappiness) (funkar men liten inverkan)
* Installera preload eller eventuellt prelink (preload funkar bra men prelink funkar nog inte för intrepid)
* Optimera med hjälp av bootchart (installera och se. Det ger grafer som är intressanta men frågan är hur man går vidare)
* Välja rätt filsystem utefter vad man ska använda partitionen till (liten hastighetsökning beroende på val. Ett filsystem kan vara snabbt för överföring av stora filer men långsamt för små = välj rätt)
Ofta glömmer man att inte installera tunga program; speciellt sådana som startas automatiskt, såsom ssh, ftp, blåtand eller cups. Välj en fönsterhanterare/skrivbordsmiljö som är mindre än KDE och Gnome. Tips: fluxbox. Installerar man Ubuntu får man Gnome på köpet med en massa program därtill. Allt från spel till blåtand eller handikappsprogram.
Ubuntu är stabilare men aningen långsammare. Det är en smaksak vad man föredrar. Vad gäller Windowsträsket så vet jag inte mycket.
Det finns några saker man kan göra i Ubuntu. T.ex:
* Optimera hårddiskarna med hdparm eller inställningar i fstab (funkar bra)
* Ställa in samtidig uppstart (concurrent boot) (funkar bra)
* Optimera swap-partitionen och dess användande (swappiness) (funkar men liten inverkan)
* Installera preload eller eventuellt prelink (preload funkar bra men prelink funkar nog inte för intrepid)
* Optimera med hjälp av bootchart (installera och se. Det ger grafer som är intressanta men frågan är hur man går vidare)
* Välja rätt filsystem utefter vad man ska använda partitionen till (liten hastighetsökning beroende på val. Ett filsystem kan vara snabbt för överföring av stora filer men långsamt för små = välj rätt)
Ofta glömmer man att inte installera tunga program; speciellt sådana som startas automatiskt, såsom ssh, ftp, blåtand eller cups. Välj en fönsterhanterare/skrivbordsmiljö som är mindre än KDE och Gnome. Tips: fluxbox. Installerar man Ubuntu får man Gnome på köpet med en massa program därtill. Allt från spel till blåtand eller handikappsprogram.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Underskattad hjälp precis som denna och denna
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Se'n får man ju fundera så här: Antag att jag kastar ut Ubuntu och petar i Gentoo. Efter
en vecka eller fjorton da'r har jag kanske en 10% snabbare maskin om jag läser på noga
och är duktig. (Siffran är givetvis hypotetisk)
Antag att jag i stället jobbar den där veckan eller fjortondagarsperioden (övertid, extraknäck
ja vad som helst) så skulle jag dra in pengar så att jag kunde köpa en maskin som antagligen
är mer än 10% snabbare. Den enklaste åtgärden är för övrigt att langa i mer RAM och det
behövs inte så värst mycket övertid för att kunna fixa det. Nästa grej vore väl RAID n
vilken det nu var som gav snabbare diskaccess.
Se'n kan det ju vara en kul och lärorik grej att kompilera rubbet, men rationellt och ekonomiskt
är det rätt vansinnigt om man inte har väldigt speciella och extrema behov.
en vecka eller fjorton da'r har jag kanske en 10% snabbare maskin om jag läser på noga
och är duktig. (Siffran är givetvis hypotetisk)
Antag att jag i stället jobbar den där veckan eller fjortondagarsperioden (övertid, extraknäck
ja vad som helst) så skulle jag dra in pengar så att jag kunde köpa en maskin som antagligen
är mer än 10% snabbare. Den enklaste åtgärden är för övrigt att langa i mer RAM och det
behövs inte så värst mycket övertid för att kunna fixa det. Nästa grej vore väl RAID n
vilken det nu var som gav snabbare diskaccess.
Se'n kan det ju vara en kul och lärorik grej att kompilera rubbet, men rationellt och ekonomiskt
är det rätt vansinnigt om man inte har väldigt speciella och extrema behov.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
skulle väll va en kul grej, men då jag är nybörjare tänker jag ju inte ge mig in på att kompilera om kärnan.
Är ju rätt nöjd med Ubuntu som det är, bara små grejer som man lär sig efterhand.
Dock har jag ett prob som jag inte fixar och det är att när innloggnings skärmen kommer upp så har den en upplösning som inte min skärm stöder, så den blir svart.
När jag loggat in så ställs rätt upplösning in.
Kollade lite i forumet och nån skrev att man skulle lägga till vga=773 i kernelline men det funkar inte.
Var in i xorg.cfg och petade lite, la till HorizSync & VertRefresh, för det fanns inte sen innan, funkade inte heller.
Gjorde en reinstall på xorg funkade inte heller.
Nån med lite tips på en lösning kanske?
Är ju rätt nöjd med Ubuntu som det är, bara små grejer som man lär sig efterhand.
Dock har jag ett prob som jag inte fixar och det är att när innloggnings skärmen kommer upp så har den en upplösning som inte min skärm stöder, så den blir svart.
När jag loggat in så ställs rätt upplösning in.
Kollade lite i forumet och nån skrev att man skulle lägga till vga=773 i kernelline men det funkar inte.
Var in i xorg.cfg och petade lite, la till HorizSync & VertRefresh, för det fanns inte sen innan, funkade inte heller.
Gjorde en reinstall på xorg funkade inte heller.
Nån med lite tips på en lösning kanske?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Till att börja med,
Välkommen till oss!
Du skriver:
Jag utgår från min egen situation. För egen del är jag nöjd med Ubuntu och deras princip
med att tillhandahålla en del saker som inte alltid omfattas av "fri" programvara. Även om
jag delar förhoppningen om att open source skall bli så allmänt vedertaget med tiden, att
även de ofria lösningarnas betydelse kan reduceras.
Något bland det första jag petar in efter en installation är:
1. ubuntu restricted extras. Det ger dig flash och java bl.a.. Plus en del annat smått och gott.
2. Medibuntu. Hittas här: https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu
Eftersom du nämner Banshee, så finns det förmodligen ett visst behov av vad Medibuntu för
med sig? Sedan vet jag inget om vad Xbmc är och det fanns heller inte i förråden, så jag
googlade på sökbegreppet " Ubuntu Xbmc " och fick 163 000 träffar! Puh!
Där finns nog en hel del att grotta sig i. . . Men jag avvaktar med det.
Radeonkortet du har, kan jag inte säga något om, men förhoppningsvis kommer någon med
bättre kunskaper om det, att höra av sig i din tråd.
Nu önskar jag dig all framgång med Ubuntu och att du kommer att få känna dig nöjd med ditt val.
Hälsningar
Tukken
Välkommen till oss!

Du skriver:
och det tänkte jag koncentrera mig på här.tänkte kolla vad som rekomenderas att man gör vid en ny install.
Jag utgår från min egen situation. För egen del är jag nöjd med Ubuntu och deras princip
med att tillhandahålla en del saker som inte alltid omfattas av "fri" programvara. Även om
jag delar förhoppningen om att open source skall bli så allmänt vedertaget med tiden, att
även de ofria lösningarnas betydelse kan reduceras.
Något bland det första jag petar in efter en installation är:
1. ubuntu restricted extras. Det ger dig flash och java bl.a.. Plus en del annat smått och gott.
2. Medibuntu. Hittas här: https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu
Eftersom du nämner Banshee, så finns det förmodligen ett visst behov av vad Medibuntu för
med sig? Sedan vet jag inget om vad Xbmc är och det fanns heller inte i förråden, så jag
googlade på sökbegreppet " Ubuntu Xbmc " och fick 163 000 träffar! Puh!

Där finns nog en hel del att grotta sig i. . . Men jag avvaktar med det.
Radeonkortet du har, kan jag inte säga något om, men förhoppningsvis kommer någon med
bättre kunskaper om det, att höra av sig i din tråd.
Nu önskar jag dig all framgång med Ubuntu och att du kommer att få känna dig nöjd med ditt val.
Hälsningar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om du är ute efter att optimera din installation så är som tidigare nämnts inte Ubuntu rätt val. Ubuntu är designat för att erbjuda ett komplett skrivbord "out of the box". Är du ute efter att välja vad du vill ha själv så är det bättre att välja något annat. Debian, Arch och Gentoo är designande för valfrihet snarare än nybörjarvänlighet.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
"optimera" är ett vitt begrepp: en del ska peta in en massa lull-lull för att få en massa coola skrivbordseffekter
andra gör tvärtom, så rent som möjligt.
Jag hade en optimal ubuntuvariant som hette gNewSense -helt och hållet fri programvara utan ofritt. Det stabilaste jag haft sen debian etch. Och jag kunde göra allt produktivt med den utan problem.
Handen på hjärtat. Vad mer behövs?
andra gör tvärtom, så rent som möjligt.
Jag hade en optimal ubuntuvariant som hette gNewSense -helt och hållet fri programvara utan ofritt. Det stabilaste jag haft sen debian etch. Och jag kunde göra allt produktivt med den utan problem.
Handen på hjärtat. Vad mer behövs?