Funderar på om det finns något bra brännarprogram som någon kan rekommendera. Provade Brasero men det visade sig sakna det mesta och var dessutom oerhört klantigt uppbyggt i vissa delar.
Vad jag framför allt vill ha är ju, förutom självklarheter som fullt stöd för de flesta ljudformat, en bra ”Cover Designer”. Med ”bra” menas då inte som det urusla embryot i Brasero, utan det ska finnas gott om finesser som gör arbetet smidigt. Bland självklarheterna är givetvis möjligheten att infoga en låtlista som automatiskt anpassar teckenstorlek efter hur ytan på den rektangel man ”ritar upp” där man vill att den ska vara och sådana saker. Man ska aldrig behöva mata in låtinformation mer än en enda gång. Finns exempelvis all information i ljudfilernas taggar, ska den tas därifrån utan att användaren ska behöva lyfta ett finger, annars ska det vara möjligt att åtminstone kunna plocka ut låttitel och artist ur filnamnen automatiskt och även att mata in informationen manuellt, ifall taggar saknas.
För Windows finns ju Nero, men Linuxversionen av Nero saknar ju tyvärr Cover Designern, så Nero är alltså också uteslutet.
Någon som vet något? Jag befarar att inget vettigt finns i denna kategori, tyvärr. Kanske om man ger Brasero-folket några år på sig, om nu projektet fortfarande är aktivt, men det verkar lite dött. Senaste versionen på deras hemsida var äldre än den som ligger i Ubuntu-förrådet…
Brännarprogram
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Brännarprogram
K3B är nog ett av de bästa GUI-programmen för GNU/Linux.
Vad gäller det där ritprogrammet så kan man använda gimp för att rita fodral osv. Det finns mallar i gimp. Annars kan du ju emulera det andra Windowsprogrammet under Wine.
Vad gäller det där ritprogrammet så kan man använda gimp för att rita fodral osv. Det finns mallar i gimp. Annars kan du ju emulera det andra Windowsprogrammet under Wine.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Testat Gimp? Program → Grafik → Bildredigeraren Gimp, väl jArkiv → Ny och vid Mall så välj CD Cover
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Det finns ju ett gäng program i Synaptics: Kover, KoverArtist, cdcover, Disc-cover och Glabels
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Tack för de många svaren.
När det gäller Gimp kan jag inte se hur jag ska kunna få upp låtarnas titlar direkt från filernas taggar/filnamn automatiskt. I så fall ser jag större möjligheter med OpenOffice.org om jag skriver ett makro som fixar den biten åt mig. Ett sätt som jag redan funderat på, är att i en mediaspelare (kommer just nu inte ihåg vilken) lägga upp låtarna i en spellista och därifrån skapa en fil i XML-format. Det har jag sett är möjligt. OpenOffice.org kunde då läsa denna XML-fil med ett makro och automatiskt skapa någon textruta eller något med titlarna och tiderna i, klappat och klart.
Såg att det fanns en del andra tips också. Ska ta en titt på dem och se vad det kan vara.
Tack igen för alla svar.
När det gäller Gimp kan jag inte se hur jag ska kunna få upp låtarnas titlar direkt från filernas taggar/filnamn automatiskt. I så fall ser jag större möjligheter med OpenOffice.org om jag skriver ett makro som fixar den biten åt mig. Ett sätt som jag redan funderat på, är att i en mediaspelare (kommer just nu inte ihåg vilken) lägga upp låtarna i en spellista och därifrån skapa en fil i XML-format. Det har jag sett är möjligt. OpenOffice.org kunde då läsa denna XML-fil med ett makro och automatiskt skapa någon textruta eller något med titlarna och tiderna i, klappat och klart.
Såg att det fanns en del andra tips också. Ska ta en titt på dem och se vad det kan vara.
Tack igen för alla svar.