GWhere =WhereIsIt (el. Gnome Catalog) hur gör man?

Användarvisningsbild
buskerika
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

GWhere =WhereIsIt (el. Gnome Catalog) hur gör man?

Inlägg av buskerika »

Ger nu upp mitt letande och läsande och ställer frågan:

HUR är GWhere strukturerat, borde inte vara så svårt att förstå men jag kan inte! I Windows använde jag WhereIsIt som funkade utmärkt och var lätt att förstå sig på, hade stenkoll på mina samlingar av musik, film och ljudböcker. Men nu... >:D Alldeles nyss försökte jag till slut köra WhereIsIt genom Wine men det funkade inte så bra, gav inga bra sökvägar (dvs ville inte hitta de mappar jag ville åt) och gränssnittet var förskräckligt.
Så då återstår GWhere och jag hoppas någon kan ge mig lite info om hur jag startar en första katalog så kan jag nog fundera ut resten själv.
Tackar :P
Senast redigerad av 1 buskerika, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
axel112

Re: GWhere (=WhereIsIt) hur gör man?

Inlägg av axel112 »

Jag klickade på tomma pappret New Catalog. Namngav som test. Sedan klickade jag på fliken management. Där valde jag /home i New Disk Select Media rutan. Bockade bort att den skulle "eject media if possible". Men den kan man ju ha ibockad ifall man jobbar med cd/dvd skivor. Sedan klickade jag på "Add disk" längst ned. Och den sökte av min /home katalog. Provade att söka efter txt-filer och det fungerade.

Managementfliken är där du ställer in vad det är du vill söka igenom, dvd/cd, hårddiskmapp etc.

Hoppas att det hjälper dig.

edit: glöm inte att spara katalogen innan du gör en ny. Min /hometestkatalog försvann precis. hehe ;)
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Tittade igenom vilka alternativ som finns. ;)

cdcat - http://cdcat.sourceforge.net/
gnomecatalog - http://www.gnomecatalog.org/
gtktalog - http://www.nongnu.org/gtktalog/
katalog (för KDE) - http://salvaste.altervista.org/

Jag tyckte gnomecatalog verkade finemang. Snyggare utseende och lite fler valmöjligheter.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

OK jättetack!!
Ska gå igenom detta till helgen och rapporterar sen (ifall någon annan känner sig sugen på att katalogiera ;D )
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Finemang! Det är alltid roligt att höra hur det går och se vilket program som föll i smaken. ;D
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

axel112 skrev:Finemang! Det är alltid roligt att höra hur det går och se vilket program som föll i smaken. ;D
Ja nu har jag testat och det funkar inte för mig. Följde dina instruktioner (som var ungefär det jag gjort själv förut) men när jag är i Management så kan jag inte skriva in vilken mapp jag vill använda, det finns bara ett antal olika sökvägar att välja på som inte någon av dem leder till någon av mina mediemappar. Bland alternativen fanns också "/" och det vill man ju inte välja ;D
Infogar en skärmdump så du ser vad jag menar.
Skärmbild-GWhere - böcker.png
Skärmbild-GWhere - böcker.png (61.65 KiB) Visad 4363 gånger
Kanske fattas någon del i programmet, kanske någon inställning jag missat?

Skulle Gnomecatalog vara lättare att få att fungera? Avinstallerade den när jag ruttnade på alla försök men kanske jag borde testa igen. Har du sett hur den är upplagd?
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

När jag tittade igenom programmen, vilket skedde i en liten hast, föll mitt val på gnomecatalog. Ska installera och kolla om det verkar lättare. Snyggare är det iallafall.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Ställ in vilken katalog du vill katalogisera i preferences. Jag valde mitt Skrivbord.

Sedan klickade jag på "Lägg till" i huvudfönstret. Gnomecatalog började sedan läsa in innehållet som fanns på skrivbordet.

Vill du sedan läsa in en annan katalog så ändra i preferences.

Hur man sedan uppdaterar katalogerna vet jag inte. Ska titta på gtktalog också.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

gtktalog är kanske lättare, men osnyggare. Det var lätta att lägga till olika diskar och kataloger. Kanske lite lättare än gnomecatalog.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

@axel112
Du är rolig du, 9 minuter senare hade du koll på ett program till... Nå då ska jag testa gtktalog till att börja med.
Fattade du vad det var för konstigt med GWhere? Varför kunde du välja mapp men inte jag? >:D
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

Nej nu blir jag skogstokig! >:D
Gwhere: se problemen ovan.
Gnome Catalog: Hur uppdaterar man katalogen, hittar ingen funktion för det?
Gtktalog: Hur i h-e gör man?

Hjälp! Är jag helt dum i huvet eller?
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Vi får ta ett program i tagen tror jag istället för att försöka greppa över alla. ;)

gtktalog
Låt säga att vi vill indexera vår hemkatalog
Starta programmet
välj Catalog och sedan add new directory
Bläddra dig fram till din hemkatalog (tror att den startar där i som standard när man väljer directory)
Skriv in ett namn som du vill att din hemkatalog ska synas med i rutan skivetikett (kanske hemkatalog;)
klicka på ok och den indexerar.
Nu har du din hemkatalog i vänsterkolumnen. Vill du uppdatera den, högerklicka på den och vällj uppdatera skiva.
Sedan är det bara att lägga till diverse hårddiskar och skivor. Glöm inte att spara databasen sedan.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

Axel, tack för svar.

1 sitter med gtktalog och lyckades imortera min mapp med filmer men det ser inte bra ut, info jag vill se är speltid och jag vill kunna se bilden inte bara ikonen på den inkluderade jpg:n (cover). Så det här programmet är kanske inte det bästa för mig. Dessutom gick det inte att spara! Error "Can write to file", och det var ju inte så bra. Försökte skapa en ny katalog för att testa igen och då hängde sig hela skiten.

2 Försökte starta Gnome Catalog istället men där funkade ingenting, kanske någon konflikt? Ska starta om datorn och se vad som händer och återkommer. En fråga jag kan ställa är: När man vill öppna en existerande dbkatalog så öppnas ett fönster med min hemkatalog men var finns filen jag söker? I vilken mapp lägger Gnome Catalog sparade databaser och varför öppnas inte den mappen direkt?

3 Senare efter omstart försökte med Gnome Catalog igen men den vill inte samarbeta; skapar en ny katalog och klickar Lägg till men det enda som händer är att det lyser upp ett meddelande som snabbt försvinner. längst ner på skärmen: STOPP. Jo det händer en sak till, Katalogen jag just skapat och namngett byter namn till "no name". Kul va?
Användarvisningsbild
webaake

Re: GWhere =WhereIsIt (el. Gnome Catalog) hur gör man?

Inlägg av webaake »

Gnome Catalog behöver dessa extra python bibliotek;

python-gtk2 (>2.3.96), python-pyvorbis, python-pysqlite2, python-gnome2, python-kaa-metadata

För min del räckte det med; python-pysqlite2 och python-kaa-metadata - de andra var redan installerade.

Det verkar fungera hyggligt, kunde t o m importera min CDcat databas men verkar lite slött(?).

CD cat kan jag resencera som så att det är fult och lite knöligt att radera felaktiga poster. Menyval gör inte riktigt det de utlovar.

Nån som har tips hur man exporterar från win-programmen InsideCat och CDlyse? Eller hur skall en importerbar xml-fil se ut?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"