Om teman

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Om teman

Inlägg av Birkovic »

Hej!

Jag har börjat leka runt en del med olika teman för att kunna få en look av ubuntu som jag tycker är snygg, men nu har ett par frågor dykt upp som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. För det första så undrar jag rent generellt hur det hela fungerar, eller mer specifikt: när jag installerade mitt första tema informerade ubuntu mig om att för att detta skulle fungera var jag tvungen att installlera någon form av ytterligare delar ur arkiven vilket samtidigt förde med sig att jag inte längre kunde använda orginal temat (human). Det var någon vecka sedan detta skedde och jag erkänner att jag borde varit mer uppmärksam på vad jag faktiskt gjorde :S men nu är skadan redan skedd så att säga. Det för ju med sig att jag också undrar vart de ursprungliga temana finns, eftersom att jag tänker mig att om jag hittar vart de ligger så kan jag försöka installera dem igen och ubuntu kommer i det fallet att tala om för mig vad jag behöver från arkiven för att få det att funka.

Orsaken till att jag också funderar mer allmänt är att jag ville hitta ett bra tema till amsn, men det verkar som om de flesta av de jag vill ha behöver de delar som så att säga avaktiverades i och med att jag lekte runt med ubuntuteman.

Om någon utifrån det här, något förvirrade, inlägget känner att ni kan ge mig lite information så är jag mycket tacksam.

/Birko
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Om teman

Inlägg av webaake »

Antagligen har du bytt temamotor. Det finns flera motorer; Murrina, Emerald, Metacity m fl.
Flera av dem kan man ha parallelt men kanske inte Emerald.

Stanadard i Ubuntu är Metacity/Gtk och du kan kolla i Synaptic om du har Emerald eller Metacity. Det är en djungel eftersom alla gör olika teman för olika motorer, men det brukar stå på dem, vilken "engine" de behöver.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Birkovic »

Jo... jag tänkte att det var något sådant. Jag fixade in ett par olika och nu kan jag ha det som jag vill, men det verkar som du säger vara lite av en djungel med teman och deras motorer.

Tack i alla fall.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Kul att det löste sig! Markera gärna som löst - lägg till [LÖST] i ämnesrubriken.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

webaake skrev:Antagligen har du bytt temamotor. Det finns flera motorer; Murrina, Emerald, Metacity m fl.
Flera av dem kan man ha parallelt men kanske inte Emerald.

Stanadard i Ubuntu är Metacity/Gtk och du kan kolla i Synaptic om du har Emerald eller Metacity. Det är en djungel eftersom alla gör olika teman för olika motorer, men det brukar stå på dem, vilken "engine" de behöver.
Varken Murrina, Emerald eller Metacity är temamoterer. Murrina är teman till Murrine-motorn, Emerald är en fönsterdekoratör och Metacity är en fönsterhanterare...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Shaaft
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Shaaft »

Denna sida hjälpte mig i alla fall. Tycker du borde kolla på den.

http://www.danielholm.se/node/132
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"