jsiei97 skrev:Johnny Rosenberg skrev:Skriver ett skript som har vissa beroenden och jag vill att skriptet ska kontrollera att alla beroenden är installerade och om inte i så fall installera dem (om inte användaren säger nej, så klart).
Tja, om vi nu bortser från att apt redan gör detta åt dig när du vill installera.
Testa att installera ett program med ouppfyllda beroende med t.ex.
Nu kommer apt berätta att han saknar ca en handfull program och
användaren ställs inför frågan om han vill installera dessa.
Så om vi översätter detta till mitt fall: Mitt skript använder
Xdialog (okänt vilken version som krävs, men 2.3.1 fungerar bra för mig) och
rsync 2.6.4 eller senare. Om inte dessa finns installerade, kommer ju mitt skript inte att fungera.
Så anta att jag i mitt skript lägger till följande:
Kod: Markera allt
gksudo apt-get install xdialog > /dev/null 2>&1
Då kommer ju jag att bli tvungen att mata in mitt lösenord, vare sig jag behöver installera något eller inte. Lite jobbigt i ett skript som jag har tänkt att man ska köra varje dag. Därför behöver jag nog göra ett enkelt test först som inte kräver rättigheter, för det är ju egentligen bara första gången man kör skriptet på maskin X som man behöver kolla om all mjukvara finns installerad.
I och för sig kanske man skulle kunna göra så, att på de ställen i skriptet där dessa program körs kan man ju kolla om körningen gick bra och om man får felmeddelandet att kommadot saknas, låter man skriptet installera programmet…
jsiei97 skrev:Och om du har egna program, så konverera dessa till apt paket och lägg upp ett eget repository
som man sedan lägger till i /etc/apt/sources.list.
Mvh Johan
Detta är en annan sak jag funderat på, alltså hur gör man sina egna apt-paket. Har du något bra tips på var man kan tillgodogöra sig information om hur detta går till?
Visst, lugn, jag SKA googla också.