Hur kolla om program X är installerat?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Hur kolla om program X är installerat?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Skriver ett skript som har vissa beroenden och jag vill att skriptet ska kontrollera att alla beroenden är installerade och om inte i så fall installera dem (om inte användaren säger nej, så klart).

Letade lite på nätet och hittade en himla massa information om helt andra saker, men inget om detta. Letade kanske dåligt, men har sett att det finns en enorm kompetens på detta forum.

Vad är det smidigaste sättet att i ett skript kontrollera om ett program, låt oss säga Xdialog, är installerat på datorn?

Visst kan man göra

Kod: Markera allt

if [ -e /usr/bin/Xdialog ]; then
    blah blah blah
fi
men om programmet mot alla odds skulle finnas någon annanstans vill jag att programmet ska överlista det, om möjligt.

Några bra förslag?
Kort lättförståelig kod och gärna snabb sådan är ett bra mål i sammanhanget…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Hur kolla om program X är installerat?

Inlägg av Osprey »

Varför inte prova med:

if [[ $(which Xdialog) != "" ]]; then
	echo "Exists"
fi
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Osprey skrev:Varför inte prova med:

if [[ $(which Xdialog) != "" ]]; then
	echo "Exists"
fi
Är fortfarande lite nybörjare även om jag tycker att jag tagit några rejäla kliv sedan jag började lära mig, men vad innebär dubbla []?

Tänkte inte ens på att ”which” existerar, men det är klart att detta borde fungera.

Vad sägs om följande variant på temat?

which Xdialog > NULL
if [ $? -eq 0 ]; then
   echo "Exists"
fi
Visseligen en rad mer, men är det inte mer pedagogiskt att testa på exit-värdet än på resultatet? Kanske inte i och för sig, kanske mer att betrakta som en betydelselös detalj i sammanhanget.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Om du ändå tänker gå på returvärdet kan du lika gärna göra det med en gång utan att använda test i efterhand:

if which Xdialog >/dev/null 2>&1
then
   echo exists
fi
Eller mer kompakt:

which Xdialog >/dev/null 2>&1 && echo exists
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

Johnny Rosenberg skrev:Skriver ett skript som har vissa beroenden och jag vill att skriptet ska kontrollera att alla beroenden är installerade och om inte i så fall installera dem (om inte användaren säger nej, så klart).
Tja, om vi nu bortser från att apt redan gör detta åt dig när du vill installera.

Testa att installera ett program med ouppfyllda beroende med t.ex.

apt-get install build-essential
Nu kommer apt berätta att han saknar ca en handfull program och
användaren ställs inför frågan om han vill installera dessa.

Och om du har egna program, så konverera dessa till apt paket och lägg upp ett eget repository
som man sedan lägger till i /etc/apt/sources.list.

Mvh Johan
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Konservburk skrev:Om du ändå tänker gå på returvärdet kan du lika gärna göra det med en gång utan att använda test i efterhand:

if which Xdialog >/dev/null 2>&1
then
   echo exists
fi
Visst ja, /dev/null ska det vara, ja. Jag fick för mig att NULL var en fördefinierad variabel för samma sak, men jag blandarde nog ihop det med något annat.

Eller mer kompakt:

which Xdialog >/dev/null 2>&1 && echo exists
För att ytterligare demonstrera min totala okunnighet, så tänkte jag passa på att fråga om ”2>&1” som ju ser lite kryptiskt ut, men som vad jag förstått ska dirigera om stderr snarare än stdout. Min fråga är då varför detta skulle behövas i just detta fallet. Jag vill ju bara att inget ska komma ut till terminalen. Eller har &-tecknet någon sorts betydelse att både stderr och stdout kommer att omdirigeras?
Ibland känns det som att de som designat detta ”programspråk” ansträngt sig extra för att göra det så oläsligt och svårbegripligt som möjligt… Jag upplevde det nästan lättare att programmera i hexkod en gång i tiden när man höll på med Motorola 6800 och 6809 på 1980-talet… Fast det blev ju vansinnigt mycket kod för att göra de enklaste saker i och för sig…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Johnny Rosenberg skrev:För att ytterligare demonstrera min totala okunnighet, så tänkte jag passa på att fråga om ”2>&1” som ju ser lite kryptiskt ut, men som vad jag förstått ska dirigera om stderr snarare än stdout. Min fråga är då varför detta skulle behövas i just detta fallet. Jag vill ju bara att inget ska komma ut till terminalen. Eller har &-tecknet någon sorts betydelse att både stderr och stdout kommer att omdirigeras?
2>&1 ser till att stderr (2) hamnar (>) på samma ställe som stdout (&1). I det här fallet i /dev/null (eftersom vi även har >/dev/null). Om du inte redan listat ut det så är 2>&1 till för att dölja det felmeddelande som which spottar ur sig ifall Xdialog inte finns installerat.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

jsiei97 skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Skriver ett skript som har vissa beroenden och jag vill att skriptet ska kontrollera att alla beroenden är installerade och om inte i så fall installera dem (om inte användaren säger nej, så klart).
Tja, om vi nu bortser från att apt redan gör detta åt dig när du vill installera.

Testa att installera ett program med ouppfyllda beroende med t.ex.

apt-get install build-essential
Nu kommer apt berätta att han saknar ca en handfull program och
användaren ställs inför frågan om han vill installera dessa.
Så om vi översätter detta till mitt fall: Mitt skript använder Xdialog (okänt vilken version som krävs, men 2.3.1 fungerar bra för mig) och rsync 2.6.4 eller senare. Om inte dessa finns installerade, kommer ju mitt skript inte att fungera.

Så anta att jag i mitt skript lägger till följande:

gksudo apt-get install xdialog > /dev/null 2>&1
Då kommer ju jag att bli tvungen att mata in mitt lösenord, vare sig jag behöver installera något eller inte. Lite jobbigt i ett skript som jag har tänkt att man ska köra varje dag. Därför behöver jag nog göra ett enkelt test först som inte kräver rättigheter, för det är ju egentligen bara första gången man kör skriptet på maskin X som man behöver kolla om all mjukvara finns installerad.

I och för sig kanske man skulle kunna göra så, att på de ställen i skriptet där dessa program körs kan man ju kolla om körningen gick bra och om man får felmeddelandet att kommadot saknas, låter man skriptet installera programmet…
jsiei97 skrev:Och om du har egna program, så konverera dessa till apt paket och lägg upp ett eget repository

Mvh Johan
Detta är en annan sak jag funderat på, alltså hur gör man sina egna apt-paket. Har du något bra tips på var man kan tillgodogöra sig information om hur detta går till?
Visst, lugn, jag SKA googla också. 8)
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 15 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Konservburk skrev:Om du inte redan listat ut det så är 2>&1 till för att dölja det felmeddelande som which spottar ur sig ifall Xdialog inte finns installerat.
När började which spotta ur sig felmeddelanden för saker som inte är installerade? i vilken shell då??
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Osprey skrev:
Konservburk skrev:Om du inte redan listat ut det så är 2>&1 till för att dölja det felmeddelande som which spottar ur sig ifall Xdialog inte finns installerat.
När började which spotta ur sig felmeddelanden för saker som inte är installerade? i vilken shell då??
Skalet har ingenting med saken att göra. Debian which ger inte ifrån sig felmeddelanden, men det gör däremot GNU which.

$ which --version
GNU which v2.19, Copyright (C) 1999 - 2008 Carlo Wood.
GNU which comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY;
This program is free software; your freedom to use, change
$ which Xdialogg
which: no Xdialogg in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Konservburk skrev:Skalet har ingenting med saken att göra. Debian which ger inte ifrån sig felmeddelanden, men det gör däremot GNU which.

$ which --version
GNU which v2.19, Copyright (C) 1999 - 2008 Carlo Wood.
GNU which comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY;
This program is free software; your freedom to use, change
$ which Xdialogg
which: no Xdialogg in (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin)
Ok, då vet jag. Alla "whichar" som jag har använt inklusive den i Ubuntu, har hållit tyst om de inte hittat något.. :)

Och skalet hade kunnat ha med det att göra. Det jag syftade på var närmast det faktum att which i Ubuntu/bash inte kläcker ur sig något, däremot skulle vilken shell som helst kunnat ha en wrapper runt kommandot som gjorde det...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Osprey skrev:Ok, då vet jag. Alla "whichar" som jag har använt inklusive den i Ubuntu, har hållit tyst om de inte hittat något.. :)
Eftersom det finns åtminstone en version som inte håller tyst så är det lika bra att kasta stderr.
Osprey skrev:Och skalet hade kunnat ha med det att göra. Det jag syftade på var närmast det faktum att which i Ubuntu/bash inte kläcker ur sig något, däremot skulle vilken shell som helst kunnat ha en wrapper runt kommandot som gjorde det...
Jag känner inte till något skal som har en inbygg version av which. Men det är mycket möjligt att det finns.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Tips: scriptet ska inte kontrollera om dess beroenden är installerade. Det ska paketeringen av skriptet göra, så att beroendet löses när scriptet installeras. På det sättet blir scriptet oberoende av om det själv och dess beroenden installeras med .deb eller .rpm eller .tar.gz.

Scriptet kan kontrollera, med t.ex which, om program det är beroende av finns, men finns de inte bör det bara stanna med en felkod (om det inte kan hitta alternativa program).

Det känns dessutom olämpligt att ha sudo och gksu i script.
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

Johnny Rosenberg skrev:
jsiei97 skrev:Och om du har egna program, så konverera dessa till apt paket och lägg upp ett eget repository
Detta är en annan sak jag funderat på, alltså hur gör man sina egna apt-paket. Har du något bra tips på var man kan tillgodogöra sig information om hur detta går till?
Visst, lugn, jag SKA googla också. 8)
Då är vi två om denna sak,
det ligger på min lista över saker jag ska lära mig när jag får tid ::)
(vet bara att det är bra att kunna, och att man kan lösa vissa problem... )

Så om du googlar fram någon bra info som funkar så berätta gärna ;D

Mvh Johan
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"