Program att avsluta Ubuntu automatiskt. LÖST

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
skalman65
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Program att avsluta Ubuntu automatiskt. LÖST

Inlägg av skalman65 »

Hej !

Är på jakt efter ett program som klarar av att avsluta ubuntu 8,1 automatiskt (med samtliga ev program som är igång)
samt startar upp med ubuntu när man sedan startar datorn

Dvs man konfigurerar programmet när det skall stänga av datorn vid ett till fälle så rullar det bara på .

Har prövat på "GS Shutdown" men efter vad jag kan se så kan jag inte få det att auto starta eller som ett system program.

Är det någon som har någon ide.
Senast redigerad av 2 skalman65, redigerad totalt 19 gång.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Program att avsluta Ubuntu automatiskt.

Inlägg av Osprey »

Att stänga av datorn och alla program som är igång kan du göre med "sudo halt" och att ställa in när det ska ska kan du lätt fixa till med "wait" som du lägger i ett script ihop med det. Vill du istället stänga ned vid ett fast klockslag så funkar "sudo halt" ifrån "crontab" alldeles utmärkt.

Men vad menar du med "samt startar upp med ubuntu när man sedan startar datorn..?? Att det är Ubuntu som ska starta upp ställer du in i "/boot/grub/menu.lst", vilket bara behövs om du samtidigt också har något annat OS på burken, som av någon anledning ligger som "första OS".

Och vad menar du med "auto starta eller som ett system program..?? Givetvis kan en dator inte "auto starta" om den är avstängd, om man inte har en extern timer eller något liknande som tar hand om det. Och vad menar du med "system program" här..??

Det är lätta att få Ubuntu att automatiskt starta förvalda program vid uppstart, eller att se efter vilka program som är igång och starta upp samma program när datorn startar upp igen. Men jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar här...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Hej!

Det fantastiska med detta forum är att man får en liten hjälpande han väldigt fort .TACK!

Datorn har bara ubuntu 8,1 installerad. används idag till en "radio server" kan vi kalla det.

Vi startar sedan radion via script som har kofiguerats via hjälp, som diskuterats här på forumet ,
(http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... o+terminal) den biten funkar jättebra.

Vad jag sedan vill , är att datorn skall avsluta alla program och stänga av sig vid ex 17.00 varje dag .
Den biten vill jag då ha "automatiserat" dvs inte behöva tänka på att starta ett program varje dag och ställa in detta.
Utan att när man startar upp Ubuntu så vet den om att "17.00 stänger jag av mig".

Så jag misstänker att det jag behöver är att göra ett script som talar om att avsluta datorn.
Jag kanske kan lägga in detta i "radio scriptet " som vi använder för att lyssna på radio, då vi startar detta varje dag

Eller är jag ute o cycklar nu, lessen att jag förklarade mig lite dåligt.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det verkar som att det är cron du är ute efter. Tryck alt+F2 och kör gksu gedit, klistra in följande:

Kod: Markera allt

# Stäng av datorn klockan 17:00 varje dag
0 17 * * *   root    /sbin/shutdown -h now
Nollan står för minuter, 17 står för timmen, första * står för varje dag i månaden, andra * står för varje månad och tredje * står för varje veckodag. Om man ersätter den sista * med t.ex. 1-5 så körs kommandot bara måndag-fredag.

Spara filen som /etc/cron.d/shutdown
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

Lars han före under tiden jag skrev svaret men jag skickar ändå:
Vill du stänga av datorn en viss tid tex kl 17 kan du göra så här:

sudo gedit /etc/crontab
lägg till en rad,exempel
* 17 * * * root halt
vill du köra ett script gör du en rad, här exempel kl 01,05,07:
* 01,05,07 * * * root sh /home/jDINANVÄNDARE/DITTSCRIPT >/dev/null 2>&1
>/dev/null 2>&1 <--- gör att crontab inte skickar ngt mail ,om du vill kan du skippa det
om kommandot "halt" är det rätta vet jag inte.googla.
för att starta om crontab sen gör du:

sudo /etc/init.d/cron restart
ett exempel till du vill stänga programmet xx kl 01

* 01 * * * root killall /sökväg/sökväg/xx
läs f.ö i crontabfilen hur det funkar.

skalman65 skrev:Hej!

Det fantastiska med detta forum är att man får en liten hjälpande han väldigt fort .TACK!

Datorn har bara ubuntu 8,1 installerad. används idag till en "radio server" kan vi kalla det.

Vi startar sedan radion via script som har kofiguerats via hjälp, som diskuterats här på forumet ,
(http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... o+terminal) den biten funkar jättebra.

Vad jag sedan vill , är att datorn skall avsluta alla program och stänga av sig vid ex 17.00 varje dag .
Den biten vill jag då ha "automatiserat" dvs inte behöva tänka på att starta ett program varje dag och ställa in detta.
Utan att när man startar upp Ubuntu så vet den om att "17.00 stänger jag av mig".

Så jag misstänker att det jag behöver är att göra ett script som talar om att avsluta datorn.
Jag kanske kan lägga in detta i "radio scriptet " som vi använder för att lyssna på radio, då vi startar detta varje dag

Eller är jag ute o cycklar nu, lessen att jag förklarade mig lite dåligt.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

Lars han före under tiden jag skrev svaret men jag skickar ändå:
Vill du stänga av datorn en viss tid tex kl 17 kan du göra så här:

sudo gedit /etc/crontab
lägg till en rad,exempel
* 17 * * * root halt
vill du köra ett script gör du en rad, här exempel kl 01,05,07:
* 01,05,07 * * * root sh /home/jDINANVÄNDARE/DITTSCRIPT >/dev/null 2>&1
>/dev/null 2>&1 <--- gör att crontab inte skickar ngt mail ,om du vill kan du skippa det
om kommandot "halt" är det rätta vet jag inte.googla.
för att starta om crontab sen gör du:

sudo /etc/init.d/cron restart
ett exempel till du vill stänga programmet xx kl 01

* 01 * * * root killall /sökväg/sökväg/xx
läs f.ö i crontabfilen hur det funkar.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det går för övrigt att både starta och stänga av "radioprogrammet" automatiskt vid vissa tider varje dag, så länge du inte stänger ned datorn eller något sådant...

[Edit] En möjlighet är ju också att du plockar ner den i vänteläge eller viloläge automatiskt varje dag kl. 17:00. Då blir det ju snabbt och enkelt att starta upp den i precis samma tillstånd dagen efter... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Gjorde en test med min dator hemma det funkade hur bra som hellst.

Då jag inte hade en susning om vad "crontab" var så gogglade jag lite och fann naturligt vis svaret här på forumet.

http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Crontab

Stort tack, för all info .
ska kontrollera att jag får detta att fungera på vår sk "radio server" på mondag. återkommer då
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Tack för hjälpen!!

Nu är jag på banan igen ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"