skrivbordstrassel...!?
- naprapat
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
skrivbordstrassel...!?
Hej på er alla
noob, är vad jag är. Men är det någon mer än jag som har problem med att skrivbordbakgrunden återställer sig själv hela tiden. Dels så försvinner bilden jag använder, dels så förvinner de övriga bilderna som jag lagt till i skrivbordsbakgrunder. Har hänt tre ggr i rad under se sista två dagarna. Jag kör ubuntu 8.10 installerade allt igår.

- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: skrivbordstrassel...!?
hej!
Jag förlåter allt! Men posta gärna inlägg som denna i nybörjartråden. Annars väcker du moderatorerna vrede
Hehe, jag skojade bara..
Dom kommer att flytta på inlägget hursomhelst.
Till frågan:
Du laddar alltså ner en bakgrundsbild från nätet, väljer den upplösning som passar din skärm. Högerklickar på bilden när den är nedladdad förvisning fullversion, väljer "Välj som bakgrundsbild".
Kolla sedan i System->Inställningar->Utseende->Fliken bakgrunder. Finns minatyrbilden av den bakgrundsbild du valt i samlingen, ( den aktuella är framhävd) så har du gjort rätt. Annars beskriver du för oss hur du gör för att installera nya.
Jag förlåter allt! Men posta gärna inlägg som denna i nybörjartråden. Annars väcker du moderatorerna vrede

Dom kommer att flytta på inlägget hursomhelst.
Till frågan:
Du laddar alltså ner en bakgrundsbild från nätet, väljer den upplösning som passar din skärm. Högerklickar på bilden när den är nedladdad förvisning fullversion, väljer "Välj som bakgrundsbild".
Kolla sedan i System->Inställningar->Utseende->Fliken bakgrunder. Finns minatyrbilden av den bakgrundsbild du valt i samlingen, ( den aktuella är framhävd) så har du gjort rätt. Annars beskriver du för oss hur du gör för att installera nya.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Du har bildera på en enhet som inte är monterad vid uppstart. ergo; bilderna raderas från gnome när dom inte existerar!
Du kanske ska se till att montera sådana enheter som du vill ska finnas där "24/7" när du installerar ubuntu (det kan du göra i samma moment som du väljer hur hårddisken ska delas upp - i manuella läget).
Annars, lägger du till disken något sånt här; Montera (öppna) partitionen i gnome. Kör
Då borde du se något liknande;
/dev/sda8 on /media/Files type ext3 (rw,relatime)
Det bör ska läggas in i filen etc/fstab;
Det du ska lägga till ska se ut så här (ett exempel, anpassa själv):
/dev/sda8 /media/FilesNyttNamn ext3 relatime 0 2
Observera att jag la till 0 2 ("noll" mellanslag "ett") på slutet!
Skapa katalogen /media/FilesNyttNamn
Starta om!
Du kanske ska se till att montera sådana enheter som du vill ska finnas där "24/7" när du installerar ubuntu (det kan du göra i samma moment som du väljer hur hårddisken ska delas upp - i manuella läget).
Annars, lägger du till disken något sånt här; Montera (öppna) partitionen i gnome. Kör
Kod: Markera allt
mount | grep media
/dev/sda8 on /media/Files type ext3 (rw,relatime)
Det bör ska läggas in i filen etc/fstab;
gksudo /etc/fstab
/dev/sda8 /media/FilesNyttNamn ext3 relatime 0 2
Observera att jag la till 0 2 ("noll" mellanslag "ett") på slutet!
Skapa katalogen /media/FilesNyttNamn
sudo mkdir /media/FilesNyttNamn
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
- naprapat
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Tack för hjälpen, nu fungerar det utmärkt!!!