Frågor om Ubuntu 8.10 på Eee PC
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Frågor om Ubuntu 8.10 på Eee PC
Hejsan!
Jag har precis installerat denna version av Ubuntu på min lilla Eee. Jag har installerat eeepc-kerneln. Nu har jag lite frågor om det:
Hur får man upp inställningarna för touchpaden? Jag vill ta bort touchpad-klicket.
Är det säkert att ta bort de två andra kärnorna som heter:
"kernel 2.6.27-11-generic"
"kernel 2.6.27-11-generic(recovery mode)"
och:
"kernel 2.6.27-7-generic"
"kernel 2.6.27-7-generic(recovery mode)"
Som det är nu får jag scrolla ner till eeepc-kerneln när jag är i Grub-menyn som är lite smått krångligt och som man ofta glömmer. Jag vill ha bort dem. Är det säkert?
Uppskattar svar!
Tack!
Jag har precis installerat denna version av Ubuntu på min lilla Eee. Jag har installerat eeepc-kerneln. Nu har jag lite frågor om det:
Hur får man upp inställningarna för touchpaden? Jag vill ta bort touchpad-klicket.
Är det säkert att ta bort de två andra kärnorna som heter:
"kernel 2.6.27-11-generic"
"kernel 2.6.27-11-generic(recovery mode)"
och:
"kernel 2.6.27-7-generic"
"kernel 2.6.27-7-generic(recovery mode)"
Som det är nu får jag scrolla ner till eeepc-kerneln när jag är i Grub-menyn som är lite smått krångligt och som man ofta glömmer. Jag vill ha bort dem. Är det säkert?
Uppskattar svar!
Tack!
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Frågor om Ubuntu 8.10 på Eee PC
System → Inställningar → Mus fliken Pekplatta
Visst går det att ta bort kärnorna, man kan göra det genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic. Dock så vet jag inte exakt vilka paket man ska ta bort, och vilka man inte bör ta bort. Men tror inte att de tar så står plats, och om främsta anledningen är att menyn är jobbig, så kan man installera Uppstartshanteraren (startupmanager) genom Lägg till/ta bort. Med den kan man bla ställa in vilket menyalternativ som är standard.
Man kan även redigera menyfilen manuellt
Visst går det att ta bort kärnorna, man kan göra det genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic. Dock så vet jag inte exakt vilka paket man ska ta bort, och vilka man inte bör ta bort. Men tror inte att de tar så står plats, och om främsta anledningen är att menyn är jobbig, så kan man installera Uppstartshanteraren (startupmanager) genom Lägg till/ta bort. Med den kan man bla ställa in vilket menyalternativ som är standard.
Man kan även redigera menyfilen manuellt
Kod: Markera allt
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Tackar så mycket!
2 frågor till:
1. Jag har fortfarande Xandros installerat på en annan partition. Hur tar jag bort den?
2. Vart ligger programmen som man installerar? Ligger de på hela hårddisken eller på en speciell partition? Mitt minne börjar nämlign att ta slut.
2 frågor till:
1. Jag har fortfarande Xandros installerat på en annan partition. Hur tar jag bort den?
2. Vart ligger programmen som man installerar? Ligger de på hela hårddisken eller på en speciell partition? Mitt minne börjar nämlign att ta slut.
- Cadryc
Program → Lägg till/ta bort sök på och installera Partitionsredigerare (Gparted), sen ligger den under System → Administration. Smidigt program för att greja med partitioner, man väljer hårddisk uppe till vänster och ser partitionerna som färgade kvadrater. Högerklicka på xandrospartitionen och välj först Avmontera, och sen kan du formatera om den till ex ext2 om det är en ssd (flash-disk) i datorn.
Sen finns det två alternativ, du kommer i Ubuntu att komma åt den föredetta xandrospartitionen, och kan lägga filer där.
Men du kan även förstora din ubuntupartition så att den upptar hela utrymet. För att göra det så starta med LiveUSB igen, och starta System → Administration Partition editor och högerklicka ubuntupartitionen, välj Resize/move. När man gjort detta så är det inte säkert att grub kommer hitta ubuntu när man startar datorn, eftersom grub tror att partioneringen ser ut på ett visst sätt. Så när man fortfarande kör med LiveUSb så kan se till att grub är uppdaterad med rätt info, kolla https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
Om du har installerat Ubuntu på en partition, så ligger programmen och användarnas personliga filer alla på en och samma partition. Om du öppnar en mapp, och i sidopanelen väljer Filsystem så kommer du se en massa mappar med namn som etc, bin, boot med flera. I mappen home ligger alla användares filer och inställningar.
Sen finns det två alternativ, du kommer i Ubuntu att komma åt den föredetta xandrospartitionen, och kan lägga filer där.
Men du kan även förstora din ubuntupartition så att den upptar hela utrymet. För att göra det så starta med LiveUSB igen, och starta System → Administration Partition editor och högerklicka ubuntupartitionen, välj Resize/move. När man gjort detta så är det inte säkert att grub kommer hitta ubuntu när man startar datorn, eftersom grub tror att partioneringen ser ut på ett visst sätt. Så när man fortfarande kör med LiveUSb så kan se till att grub är uppdaterad med rätt info, kolla https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
Om du har installerat Ubuntu på en partition, så ligger programmen och användarnas personliga filer alla på en och samma partition. Om du öppnar en mapp, och i sidopanelen väljer Filsystem så kommer du se en massa mappar med namn som etc, bin, boot med flera. I mappen home ligger alla användares filer och inställningar.
Tack!
Om jag tar bort Xandros-partitionen, får datorn automatiskt mer utrymme eller måste jag formatera den partitionen till ett lagringsutrymme?
Om jag tar bort Xandros-partitionen, får datorn automatiskt mer utrymme eller måste jag formatera den partitionen till ett lagringsutrymme?
- Cadryc
När jag tänker efter så behöver man nog inte krångla till det så mycket som jag gjorde. Kolla under Platser om du inte finner Xandrospartitionen där nånstans, då är det ju bara att ta bort alla filer. Eventuellt så har du inte rättigheter att ändra där, eftersom det tillhör xandros. Tryck då Alt+F2 och skriv gksudo nautilus, xandrospartitionen borde synas i sidopanelen till vänster. Välj den, högerklicka på en tom yta och ta Egenskaper, sen fliken rättigheter och ställ in dig själv som ägare.
Tack, det ska jag testa!
En annan sak:
Jag har installerat touchpad konfigureraren men kan inte starta den eftersom SHMConfig måste sättas till true. Hur gör jag detta? Jag har kikat runt på olika forum men inte riktigt förstått hur man ska göra.
En annan sak:
Jag har installerat touchpad konfigureraren men kan inte starta den eftersom SHMConfig måste sättas till true. Hur gör jag detta? Jag har kikat runt på olika forum men inte riktigt förstått hur man ska göra.
- Cadryc
Det är inte nåt jag grejat med själv, men här finns iaf en guide https://help.ubuntu.com/community/Synap ... 0SHMConfig
I stycket "Enable SHMConfig" så står det hur man ska göra, lägga in lite text i en fil. Är det nåt som är oklart så fråga, kanske nån som vet.
I stycket "Enable SHMConfig" så står det hur man ska göra, lägga in lite text i en fil. Är det nåt som är oklart så fråga, kanske nån som vet.
Jag gjorde som det stod på sidan men det står fortfarande likadant, att jag måste sätta den till "true". Vad ska jag göra?
- Cadryc
Jag hittade et tpar länkar du kan titta på,
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=34926
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=39570
Verkar som att man ska ändra i xorg.conf, såhär:(Kolla post nr 8 i andra länken ovan)
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=34926
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=39570
Verkar som att man ska ändra i xorg.conf, såhär:
Efter Section Device, lägg tillgksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Option "SHMConfig" "true"
Vart ska jag skriva in det? Nu står det, efter Section "Device": Identifier *Configured Video Device*. Jag är rädd att jag skriver det på fel ställe så jag har sönder hela datorn.
Det funkade i alla fall inte heller. Hur gör jag nu?
Jag lyckades att ta bort klicket men nu när jag väljer känslighet på touchpaden så funkar den inte alls! Vad ska jag göra?!
- Cadryc
Fick du in det i xorg.conf? Det låter rätt som du beskriver det, men är du osäker så kan du posta innehållet här, gedit /etc/X11/xorg.conf för att bara läsa filen utan att kunna ändra i den.
Saken är den att styrplattan funkar i inloggningefönstret, men slutar fungera direkt när man loggar in.
- Cadryc
Om du steg för steg ändrar tillbaka det du ändrat, och se om den vaknar till liv.
Du kan ta en säkerhetskopia på xorg.conf med
Om man skulle ställa till det med xorg.conf så att man tex inte kan logga in, så kan man återställa till en fungerande standard-xorg.conf. När datorn startas står det "Grub loading stage..." uppe till väsnter, tryck då Esc så kommer man till en meny, välj där ett alternativ där det står (recovery mode) i slutet på raden. Den startar upp och man kommer till en meny, välj xfix, och starta sen normalt och försök logga in.
Du kan ta en säkerhetskopia på xorg.conf med
cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup.080214
Okej. Saken är den att det funkar ju när man är i inloggningsfönstret. I touch pad preferences ligger sensitivity:n på slow men när jag drar fram den till fast och stänger fönstret så åker den tillbaka till slow när jag öppnar det igen.
- Cadryc
Är det ett speciellt program du använder? Verkar som att inställningarna inte börjar gälla förrän man loggar in, kan kolla under System → Inställningar → Sessioner om programmet finns med där, så kan man avbocka den om man vill så borde inte programmet och dess inställningar starta. Men den kanske inte finnsmed där, finns andra sätt den kan autostarta på.
Om det nu är ett speciellt program du använder, och inte System → Inställningar → Mus, så kanske programmet försöker spara inställningarna i en fil på ett ställe där den inte har skrivrättigheter, det skulle isåfall förklara varför dina inställningar inte sparas. Men detta går att fixa, högerklicka på Program uppe till vänster → Redigera Menyer → leta upp programmet och ta Egenskaper på det, i fältet för kommando så lägg till gksudo först i raden, följt av ett mellanslag. Starta det sen genom menyn som vanligt, du borde nu få ange lösenord, och programmet startas med administrativa rättigheter, så den får skriva filer vart som helst i systemet. Om det inte hjälper så är det lika bra att ta bort gksudo, det är onödigt att köra program med administrativa rättigheter i onödan.
Om det nu är ett speciellt program du använder, och inte System → Inställningar → Mus, så kanske programmet försöker spara inställningarna i en fil på ett ställe där den inte har skrivrättigheter, det skulle isåfall förklara varför dina inställningar inte sparas. Men detta går att fixa, högerklicka på Program uppe till vänster → Redigera Menyer → leta upp programmet och ta Egenskaper på det, i fältet för kommando så lägg till gksudo först i raden, följt av ett mellanslag. Starta det sen genom menyn som vanligt, du borde nu få ange lösenord, och programmet startas med administrativa rättigheter, så den får skriva filer vart som helst i systemet. Om det inte hjälper så är det lika bra att ta bort gksudo, det är onödigt att köra program med administrativa rättigheter i onödan.
Jag har laddat ner ett program som man kan ändra touchpad preferences som heter "Touchpad" på fliken System> Inställningar. Detta är gsynaptics eller något.
- Cadryc
Gör det nån skillnad att starta det med gksudo?
När jag söker runt lite nu ser jag att en del skrivit SHMconfig "on" istället för SHMConfig "true" i xorg.conf, vet inte om det kan göra nån skillnad.
När jag söker runt lite nu ser jag att en del skrivit SHMconfig "on" istället för SHMConfig "true" i xorg.conf, vet inte om det kan göra nån skillnad.