Kan ej starta Ubunu - Wubifiler saknas

Användarvisningsbild
ulftomas
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Kan ej starta Ubunu - Wubifiler saknas

Inlägg av ulftomas »

Jag antar att mitt första problem är olösligt.

Jag har Hardy installerat via Wubi. Operativsystemet hängde sig och inga kommandon funkade, vare sig från musen eller tangentbordet. Jag gjorde således en "hard reboot", dvs tryckte på datorns on/off-knapp. Ett dumt beslut har jag insett så här i efterhand.

När jag sedan försökte starta Ubuntu kom jag inte längre än till en Grub-hanterare som påstod att kärnan inte kunde startas. Och när jag försöker starta kärnan "kernel" påstås att filen inte hittas.

Inne i Windows sökte jag således i mappen /ubuntu/ och hittade inte mappen /disk/ där under, som enligt Wubis wiki ska vara viktig. Jag testade därför en chkdsk /r, men utan framgång. Jag har nu förstått att Ubuntu kraschat helt och att det knappast finns någon lösning.

Så jag har två frågor.

1. Finns det nåt sätt att rädda Ubuntuinstallationen trots allt?
2. Om inte, finns det nåt sätt jag kan komma åt Ubuntus filsystem och således min /home/ mapp? Om det finns, kan någon guida mig igenom?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kan ej starta Ubunu - Wubifiler saknas

Inlägg av djkmmo »

I wubi:s wiki så refererar de till c:\wubi\disks. Är det det du menar att du inte hitta? I så fall verkar det nog vara rätt kört. Det som finns därunder motsvarar "vanliga" Ubuntus hårddiskar och i det här fallet blir det som om du tagit ut hårddisken, skickat den med posten och posten tappat bort den. Då är det svårt att återfå filerna, tyvärr. Jag önskar att jag hade ett annat svar att ge dig och kanske kan någon annan komma på något kreativt, men om jag tolkar det i wubi-wikin rätt så är det nog inte så mycket att göra än att installera om.

Om du gör det så skulle jag starkt rekomendera en "riktig" installation. Orsaken till problemet som du nu upplever är att NTFS (Windows filsystem) inte är speciellt bra. Hade du haft ext3 hade det troligtvis inte gått så illa.
Bowmore

Re: Kan ej starta Ubunu - Wubifiler saknas

Inlägg av Bowmore »

ulftomas skrev:Inne i Windows sökte jag således i mappen /ubuntu/ och hittade inte mappen /disk/ där under, som enligt Wubis wiki ska vara viktig.
Stämmer, under /ubuntu/disks ligger dina ubuntupartitioner root.disk och swap.disk. Det är i den förstnämnda (root.disk) som dina filer finns lagrade på om du nu inte installerat med en separat home som då antaglingen skulle heta home.disk.

Så frågan är vad som hänt? Har du några andra mappar under /ubuntu, dvs docs, install och winboot plus några filer. Om inte så misstänker jag att du råkat ut för en ofrivillig avinstallation.

En möjlighet är kanske att du installerade Wubi på en annan partition, alltså inte C:\ ?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"