Autentisering krävs för det tråslösa nätverket [LÖST]
Autentisering krävs för det tråslösa nätverket [LÖST]
Har nyligen installerat Ubuntu 8.10 på en alldeles ny laptop. Jag hittar alla nätverk som finns i huset och när jag ska koppla upp mig mot mitt eget får jag skriva in lösenordet för nätverket sen dröjer det ett tag för att sen få upp rutan "Autentisering krävs för det tråslösa nätverket" och att man ska skriva i lösenordet igen. Så här blir det gång på gång och det hjälper inte att starta om datorn eller avaktivera nätverket och sen starta upp det igen.
När rutan om "Autentisering krävs för det tråslösa nätverket" kommer upp igen har den dessutom bytt ut lösenordet jag skrivit i mot ett långt lösenord bestående av siffror och bokstäver.
Stänger jag ner nätverkets kryptering så går det bra att komma in på det, men så vill jag ju inte köra och dessutom har jag en gång kommit in på nätverket för en kväll då det var krypterat så det borde ju fungera igen.
Har skrivit på en annan tråd här på forumet men det kom inget längre vart där så jag startar därför en ny.
Jag kör med synligt nätverk med WPA/WPA2 Personal kryptering och har ett Wireless WiFi Link 5100 (Intel) trådlöst nätverkskort.
Någon som vet en fix till detta eller är det bara att vänta på att utvecklarna kommer fixa buggen och hur vet man om det blir så? Behöver ha igång det trådlösa snarast innan jag flyttar vore väldigt trist att lägga in Windows pga att det trådlösa inte funkar men det är ändå A och O med just en laptop tycker jag.
När rutan om "Autentisering krävs för det tråslösa nätverket" kommer upp igen har den dessutom bytt ut lösenordet jag skrivit i mot ett långt lösenord bestående av siffror och bokstäver.
Stänger jag ner nätverkets kryptering så går det bra att komma in på det, men så vill jag ju inte köra och dessutom har jag en gång kommit in på nätverket för en kväll då det var krypterat så det borde ju fungera igen.
Har skrivit på en annan tråd här på forumet men det kom inget längre vart där så jag startar därför en ny.
Jag kör med synligt nätverk med WPA/WPA2 Personal kryptering och har ett Wireless WiFi Link 5100 (Intel) trådlöst nätverkskort.
Någon som vet en fix till detta eller är det bara att vänta på att utvecklarna kommer fixa buggen och hur vet man om det blir så? Behöver ha igång det trådlösa snarast innan jag flyttar vore väldigt trist att lägga in Windows pga att det trådlösa inte funkar men det är ändå A och O med just en laptop tycker jag.
Senast redigerad av 2 Sammen, redigerad totalt 9 gång.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Autentisering krävs för det tråslösa nätverket
Networkmanager behandlar lösenorden på det viset., dvs skriver om det.
Har du kontrollerat att du väljer samma kryptering som accesspunkten har?
Ok, det är redan förvalt kryptering för accesspunkten och det stämmer och lösenordet är det heller inget fel på, fungerar till 100% i Windows men inte i Ubuntu :/mcNisse skrev:Networkmanager behandlar lösenorden på det viset., dvs skriver om det.
Ingen som vet en fix till detta?
Tänkte lite på om det kan hjälpa att installera Ubuntu 8.04 istället, den bör väl ha färre buggar än 8.10 och framförallt kanske inte denna buggen. Någon som vet?
Tänkte lite på om det kan hjälpa att installera Ubuntu 8.04 istället, den bör väl ha färre buggar än 8.10 och framförallt kanske inte denna buggen. Någon som vet?
- sontho
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag har haft exakt samma problem.
Men det var jag som missade att jag i routern ställt in så att bara tillåtna maskiner kommer in.
(kan inte logga in på routern just nu, jag kommer inte ihåg vad det heter)
finns under wireless settings någonstans.
Jag kopplade bort, anslöt, och kopplade på igen med min maskins MAC-adress.
Fungerar i windows säger du, på samma maskin?
I så fall faller ju min teori, för det lär ju bli samma MAC-adress.
/Thomas
Men det var jag som missade att jag i routern ställt in så att bara tillåtna maskiner kommer in.
/Thomas
Hann aldrig testa det med Windows i datorn för orkade inte gå igenom en installations process som jag ändå skulle formatera rakt igenom för att få en ren Ubuntu installation.sontho skrev:Jag har haft exakt samma problem.
/Thomas
Hur som helst har tittat i routerns inställningar och jag har inte gjort någon sån inställning, så tror tyvärr inte teorin stämmer, men tack iaf!
Testade att installerade Ubuntu 8.04 istället för att se om det fungerade där men det gjorde det inte heller! :/ Var tvungen att sätta i Vista skivan för att se om det gick och här rinner allt utan problem, blir så illa tvungen att köra kvar med MS så länge det trådlösa inte vill fungera för mig i Ubuntu. Känns verkligen trist när det gjorde det från början en gång och att det trådlösa kortet verkar fungera "out of box".
Hoppas verkligen Ubuntu utvecklarna rättar till buggen så snabbt som möjligt så jag kan gå tillbaka till Ubuntu istället för att köra MS. Tycker ändå att lite av vitsen med en laptop är just att man ska slippa sladden och kunna köra trådlöst!
Hoppas verkligen Ubuntu utvecklarna rättar till buggen så snabbt som möjligt så jag kan gå tillbaka till Ubuntu istället för att köra MS. Tycker ändå att lite av vitsen med en laptop är just att man ska slippa sladden och kunna köra trådlöst!
Partionerade Vista installationen för att kunna köra Linux på sidan av och la då in openSUSE för att testa på nåt nytt och se om det fungerade med det trådlösa nätverket. Samma sak där jag hittar det trådlösa nätverket men kan inte koppla upp mig till det när jag kör krypteringsskydd. Trots att OS:et känner av vilket kryptering som nätverket har och jag skriver i rätt lösenord.
Vad jag har läst mig till på denna sida: http://www.intellinuxwireless.org/ så ska drivrutinen för Intel® WiFi Link 5100 vara inlagd i kärnan sen 2.6.26, så vad kan problemet vara? En bugg i kärnan eftersom varken Ubuntu eller openSUSE kan koppla upp mig?
Vad jag har läst mig till på denna sida: http://www.intellinuxwireless.org/ så ska drivrutinen för Intel® WiFi Link 5100 vara inlagd i kärnan sen 2.6.26, så vad kan problemet vara? En bugg i kärnan eftersom varken Ubuntu eller openSUSE kan koppla upp mig?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag följe en väldigt utdragen diskution, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=879134 Några fick det att fungera.
Det kort du har verkar ha en tråkig linux historia

Tycker ändå det är så knepigt eftersom det står att den ska vara inlagd i dom nya kärnorna plus att jag hittar alla nätverk men kan inte koppla upp just när WPA/WPA2 krypteringen är på.mcNisse skrev:Jag följe en väldigt utdragen diskution, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=879134 Några fick det att fungera.
Har även försökt med Wicd men det hjälpte inte det heller :/
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag hade liknande problem och kunde inte komma åt mitt egna skyddade ö.h.t. men kunde köra det oskyddat utan problem.
Det visade sig att nyckeln i routerinställningarna (inne i den fysiska routern alltså, de man brukar komma år från webbrowsern) innehöll "-" tecken i lösenordet medan det lösenord man skulle ange i Ubuntu inte fick/skulle innehålla några "-"-tecken. Efter att jag plockade bort dem och skrev in lösenord som en enda sträng utan mellanrum eller mystiska "-"-tecken så fungerade det.
Kanske kan vara något sådant?
Det visade sig att nyckeln i routerinställningarna (inne i den fysiska routern alltså, de man brukar komma år från webbrowsern) innehöll "-" tecken i lösenordet medan det lösenord man skulle ange i Ubuntu inte fick/skulle innehålla några "-"-tecken. Efter att jag plockade bort dem och skrev in lösenord som en enda sträng utan mellanrum eller mystiska "-"-tecken så fungerade det.
Nej tyvärr inte det heller. Trist att det blev såhär, blev tvungen att köra Vista igen.eyerouge skrev:Jag hade liknande problem och kunde inte komma åt mitt egna skyddade ö.h.t. men kunde köra det oskyddat utan problem.
Kan glatt meddela att Ubuntu 9.04 har löst detta problemet och att det inte längre är några problem med trådlösa nätverk! Tycker förövrigt att nya versionen av Ubuntu är lite segare än föregångaren men med tanke på att mitt trådlösa nätverk återigen fungerar med kryptering är detta värt!
Skönt med en fräsch installation av Ubuntu och Vista är borta!
Märker denna tråden som löst!
Med vänlig hälsning
Sammen

Märker denna tråden som löst!
Med vänlig hälsning
Sammen