djkmmo skrev:farmfield skrev:djkmmo skrev:För övrigt har jag svårt att se att en så pass allmän diskussion som ämnet antyder egentligen leder någonstans. Det är ju ungefär som att säga "nu skall vi dskutera ALLT!". Visst får man diskutera, men skall det föra framåt får man nog bryta ner det i mindre delar.
Fast det är ju egentligen så enkelt som 3-4 punkter - så varför göra det mer avancerat än vad det är?

Jo men jag hade ju bara en punkt, det är inte enkelt att diskutera för det.
3-4 punkter med stort och vagt omfång riskerar att antingen bli meningslöst (t.ex. om alla håller med i själva punkterna men inte alls är överens om hur det skall uppnås) alt. väldigt omfattande (om t.ex. alla börjar diskutera hur det skall uppnås eller vad man menar med punkterna).
Jag förstår på ett sätt hur du menar men samtidigt är det inte detaljbiten jag är ute efter här utan 'the big picture' - vilken jag då förstår att du inte tror kan diskuteras utan att halka in på vad varje punkt egentligen innebär.
djkmmo skrev:Om du t.ex. skulle fråga företrädare från alla politiska partier i Sverige om de vill att folkets vilja skall styra landet, så kommer alla att svara ja och man kan naturligtvis avsluta diskussionen där. Men om du sedan frågar vad satsen "folkets vilja skall styra landet" betyder, så kommer du att få en väldig massa olika svar där man aldrig kommer att bli överens. Den förra "diskussionen" blir meningslös då den inte tillför något och den senare enormt omfattande, trots att det, nominelt, bara är en fråga.
Lustigt att du tar upp det eftersom just detta var en av grejerna som jag & Ulsak pratade om igår, att 'folkets' vilja inte går upp i toppen utan att vi i ett val röstar åt en riktning och inte för specifika förändringar - och att det inte finns en direkt väg för politikerna att lyssna på 'folket'...
Men jag tror fortfarande att vi kan diskutera 'the big picture' eftersom dom enskilda bitarna ändå är någorlunda fastställda - utom hur det ses på den sista punkten då.