Önskade förändringar och information

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

[quote="Bobcat"][quote="rancor"]Svordomar kommer att godkännas, det är inte detta utan t.ex. könsord som spärrar vissa skolor från att ens ansluta mot forumet då proxys lätt spärrar sådant som anses som anstötligt.[/quote]
Förlåt en idiot (jag själv alltså), men nu hänger jag inte med riktigt. Sedan när ses ubuntu-sverige som risk område för nåt anstötligt? Har det varit frekvent med anstötligt innehåll här tidigare? Känns som jag missat nåt någonstans.[/quote]
Kunde inte somna :(

Du missar poängen, eller så vill du medvetet missa poängen för det är så roligt att diskutera med mig i absurdum. Finns där utrymme för missuppfattningar så finns där alltid några som skall driva, vända och vrida på det i all oändlighet oavsett vad man gör :(

Vad jag menar är att ORDFILTER försvinner men ersätts av vissa regler eftersom forumets skall vara en enorm kunskapsbank där ALLA skall kunna ta del av innehållet. Även om det inte kommer hagla könsord i forumet så kommer det garanterat att komma sådana ord förr eller senare. Eftersom det finns "nanny"-programvaror som scannar nätet efter "snusk" så finns RISKEN att forumet hamnar i ett sådant filter och då kan vissa skolor och arbetsplatser filtrera bort forumet, det vill vi inte riskera.

För att gå ett steg ytterligare så behövs regeln för att den dag det skrivs så kommer den användaren att få ändra sitt inlägg eller få det raderat (av ovan angiven anledning) och administrationen kommer inte editera fler inlägg (än absolut nödvändigt såsom olagligheter) men för att slippa diskussion om godtyckligt modererande så behövs det finnas ett regelverk som beskriver vad man får göra och inte göra vilket gör att alla vet exakt vad som gäller.

Men detta är som sagt var inte klar och jag som hoppades på att inte bli störd om man bad snällt att få lov att arbeta i fred med min del av arbetet så har jag lagt minst 3 timmar ikväll på att formulera mig, äta sönder en blyertspenna och börjar känna av mitt magsår.

Administrationen har respekterat åsikterna som funnits i de flesta låsta trådar och som jag har sagt innan så kommer många, om inte alla att blir nöjda när vi är klara. Administrationen ber därför om samma respekt tillbaka och vi ber åter igen att samtliga avvaktar med ytterligare krav på förklaringar, åtgärder, förändringar tills dess att vi presenterat det nya som vi verkligen vill få klart så fort som möjligt men det går inte att arbeta klart och samtligt stå till svars för gamla saker som skall förändras.

Tack, tack och tack för att ni lyssnade.

Nu skall jag försöka sova =)

G'natt
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

[quote="rancor"]Vad jag menar är att ORDFILTER försvinner[/quote]
Idag, när ordfiltret "rensades upp", hade varit ett lysande tillfälle att genomföra det, eftersom det hade sparat både tid och arbete dels för den som genomförde det, dels för den som svarar på trådar här, och dels för användarna som fortfarande blir censurerade.

Jag förstår inte hur ett ordfilter ska kunna tas bort, könsord ska vara jätteförbjudna, och moderatorer inte ska ändra poster. I mina öron låter det omöjligt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="rancor"]Vad jag menar är att ORDFILTER försvinner men ersätts av vissa regler eftersom forumets skall vara en enorm kunskapsbank där ALLA skall kunna ta del av innehållet. Även om det inte kommer hagla könsord i forumet så kommer det garanterat att komma sådana ord förr eller senare. Eftersom det finns "nanny"-programvaror som scannar nätet efter "snusk" så finns RISKEN att forumet hamnar i ett sådant filter och då kan vissa skolor och arbetsplatser filtrera bort forumet, det vill vi inte riskera.

För att gå ett steg ytterligare så behövs regeln för att den dag det skrivs så kommer den användaren att få ändra sitt inlägg eller få det raderat (av ovan angiven anledning) och administrationen kommer inte editera fler inlägg (än absolut nödvändigt såsom olagligheter) men för att slippa diskussion om godtyckligt modererande så behövs det finnas ett regelverk som beskriver vad man får göra och inte göra vilket gör att alla vet exakt vad som gäller.[/quote]
Tack.

Det svaret var så kristallklart det kan bli.

Ber om ursäkt om min fråga upplevdes som "vändande och vridande intill absurdum", det var inte min mening.

/Göran
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="ozamosi"][quote="rancor"]Vad jag menar är att ORDFILTER försvinner[/quote]
Idag, när ordfiltret "rensades upp", hade varit ett lysande tillfälle att genomföra det, eftersom det hade sparat både tid och arbete dels för den som genomförde det, dels för den som svarar på trådar här, och dels för användarna som fortfarande blir censurerade.

Jag förstår inte hur ett ordfilter ska kunna tas bort, könsord ska vara jätteförbjudna, och moderatorer inte ska ändra poster. I mina öron låter det omöjligt.[/quote]
Snart är det dags för en varning. Har du svårt att förstå vad vi skriver?
Vi hänvisar till den första posten i denna tråd.

Administrationen
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Jag kan läsa vad ni skriver: "frågor undanbedes vänligen", "Därför ber vi er lugna ner er med era krav och negativ kritik".

Jag är följdaktligen fri att kritisera om jag vill det, eftersom det endast är önskemål. Jag HAR lugnat mig med krav och negativ kritik, och posten du citerade innehåller såvitt jag kan se inte en enda fråga, så jag har faktiskt tillmötesgått samtliga dina önskemål.

Det förhindrar inte att jag tycker att sättet ni genomför det hela är under all kritik.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

[quote="Martin O"][quote="gholen"]Testa att ge ut diverse svavelosande ord.
Flashback är en sida som man skulle kunna se som allt gott och blandat.
Man behöver inte klicka på länken, och Flashback är inte heller förr folk under arton år. Enkelt som så.
Dessutom, kommer man dit, reggar, och ljuger om sin ölder, och det kommer det fram, trycker Admin på kick/ban.

Låt rancor ha sin länk, det är DITT val om du vill klicka på den eller hur?[/quote]
Gholen. Det är etik vi talar om. Detta är faktiskt i all välmening för Ubuntu och ubuntu-se.org och inte något påhopp på en moderator personligen.
Med tanke på den situation som uppstått måste representanter för ubuntu-se.org vara "öppna,rena och trovärdiga" för att kunna återuppta förtroendet igen.

//Martin

http://fria-ubuntu-se.org[/quote]
Okej. Jag förstår din poäng. Men jag anser att det finns en slags grundetik på Flashback med.
Bild
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

[quote="No1Viking"]Det blåser lite stormar igen, på vårt forum, där det önskas förändringar till höger och vänster. Som vi sagt tidigare, vi i administrationen, kommer det att ske många omfattande förändringar, till det bättre. Därför ber vi er lugna ner er med era krav och negativ kritik tills vi genomfört det vi för närvarande planerar.

Ingen information lämnas rörande vad som eventuellt kommer att hända före vi är klara med allt, så frågor undanbedes vänligen.[/quote]
Det krävs ju inte direkt en raketforskare för att lista ut att detta sätt att sköta saker och ting inte är särskilt populärt, speciellt inte här just nu. Det verkar snarare råda diktatur än demokrati, MEN, kanske har ni verkligen lyssnat på kritiken, men det vet vi ju inget om.

Men vi kanske ska vara glada att det iaf händer något..?
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="No1Viking"]Snart är det dags för en varning. Har du svårt att förstå vad vi skriver?

Administrationen[/quote]
Ok. Den kändes ganska onödig...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:)
Akta . akta . . stilla . . . försiktigt nu . .

Viking skrev:
Har du svårt att förstå vad vi skriver?
Tonfallet må vara berättigat som en inre tanke om man känner sig missförstådd,
men i beaktande av de senaste veckornas debatter här, ber jag dig vara försiktig nu,
så du inte släpper in mer syre till den pyrande glöden. :o
Snart är det dags för en varning.
Ytterligare ett litet steg åt samma håll. Nu lite vassare och mästrande. Lite Göran Person-aktigt.
Tappa nu inte stinget, om det är så att ni tror er ha funnit en väg ut, ifrån det som varit.
Vakna, intresserade och vetgiriga forumanvändare, varav en del redan lite kantstötta
av företrädare för forumet, har nog all rätt att vara lite extra ifrågasättande, tycker jag.

Av ovanstående inlägg, tidigare i tråden, finns väl knappast något som förtjänar
detta varningens finger. Jag ber dig, akta dig nogsamt, så vi inte får en återgång. ;)

Det var troligen inte heller din avsikt att låta så mästrande och även du har fått dina
törnar i det som varit. Men desto större anledning för dig att väga dina ord.
Ovanstående sagt i all välmening.

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
marwal

Inlägg av marwal »

rancor : "avvakta några dagar, sedan får ni kasta dynga på oss om det får er att må bättre".
Här visar rancor tydligt vilken inställning han har till ledaren, sitt moderatorskap och communityn. Kritiker kastar dynga. Inte av några befogade skäl utan för att må bättre. Så uppfattar rancor sitt uppdrag som moderator - ett uppdrag han fått av medlemmarna (fast han tror att han fått det av sebastean, no1Viking och moderatorgruppen eftersom han inte inser att de endast har de positioner medlemmarna gett dem).

rancor : "Du missar poängen, eller så vill du medvetet missa poängen för det är så roligt att diskutera med mig i absurdum."
Ã…ter vill Flashbackanhängaren (webbplats fylld med olagligheter, bombrecept, porr och svordomar) rancor ifrågasätta medlemmars rätt att be om förtydligande, kritisera eller ens ställa frågor.
Varje fråga är ett hot mot rancor... enbart avsett att medvetet missa poängen och störa honom. Så ser rancor på sitt uppdrag som moderator.

Strax träder No1Viking in i forumet :
"Snart är det dags för en varning. Har du svårt att förstå vad vi skriver?"

Här hotar No1Viking medlemmar som ställer frågor indirekt med avstängning. Detta har han gjort tidigare. I en IRC kanal efter att banningarna hävdes hotade han en medlem med ny avstängning utan någon som helst anledning annat än att han själv kände sig provocerad: "Jag kan banna dig igen om du vill. Vill du det?"
Så ser forumansvarige No1Viking på sitt uppdrag.

Så här ska inte forumansvariga och moderatorer på en Ubuntu Community bete sig - oavsett hur stressade och ifrågasatta de må känna sig.
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

Håller med marwal. Alla är inte lämpliga som moderatorer. Men alla kan lära sig, om man bara vill.

Och att hota med att stänga av personer är inget annat än maktmissbruk, samt ett tecken på att man har svårt att ta kritik och argumentera för sin sak. Surt, sa räven om rönnbären.
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
Jean-Jacques Rousseau
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

[quote="marwal"]rancor : "avvakta några dagar, sedan får ni kasta dynga på oss om det får er att må bättre".
Här visar rancor tydligt vilken inställning han har till ledaren, sitt moderatorskap och communityn. Kritiker kastar dynga. Inte av några befogade skäl utan för att må bättre. Så uppfattar rancor sitt uppdrag som moderator - ett uppdrag han fått av medlemmarna (fast han tror att han fått det av sebastean, no1Viking och moderatorgruppen eftersom han inte inser att de endast har de positioner medlemmarna gett dem).

rancor : "Du missar poängen, eller så vill du medvetet missa poängen för det är så roligt att diskutera med mig i absurdum."
Ã…ter vill Flashbackanhängaren (webbplats fylld med olagligheter, bombrecept, porr och svordomar) rancor ifrågasätta medlemmars rätt att be om förtydligande, kritisera eller ens ställa frågor.
Varje fråga är ett hot mot rancor... enbart avsett att medvetet missa poängen och störa honom. Så ser rancor på sitt uppdrag som moderator.

Strax träder No1Viking in i forumet :
"Snart är det dags för en varning. Har du svårt att förstå vad vi skriver?"

Här hotar No1Viking medlemmar som ställer frågor indirekt med avstängning. Detta har han gjort tidigare. I en IRC kanal efter att banningarna hävdes hotade han en medlem med ny avstängning utan någon som helst anledning annat än att han själv kände sig provocerad: "Jag kan banna dig igen om du vill. Vill du det?"
Så ser forumansvarige No1Viking på sitt uppdrag.

Så här ska inte forumansvariga och moderatorer på en Ubuntu Community bete sig - oavsett hur stressade och ifrågasatta de må känna sig.[/quote]
Hej!

Vi vänder på det.

Du administrerar ett forum och det har tagits några olyckliga beslut, någon hastiga banningar och editeringar som kanske varit godtyckliga.
Medlemmarna blir arga och kräver en förändring.

Förändringen inleds och innan det är klart så ber man användarna om lite förståelse för att förändring är på gång men det blir omfattande och tar lite tid.

Samtidigt fortsätter vissa användare genom olika media att faktiskt spy galla, andra uppför sig mycket bra och kommer med synpunkter och mycket bra idéer.

Du inser att det är för tidigt att presentera en lösning och samtidigt måste svara på saker som man vet att de måste förändras och gång på gång få be användarna att vänta eftersom förändring är på gång, det hjälper liksom inte att fortsätta eftersom alla är överens om att det är fel.

Exempel: Två människor pratar
Du är dum -> Tack jag vet, jag skall bättra mig

Hur hade du gjort i detta läget?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="rancor"]Hur hade du gjort i detta läget?[/quote]
Presenterat de planerade förändringarna, och frågat om medlemmarnas åsikter rörande kommande förändringar, om de upplevs som positiva eller negativa.

But that is just me.... :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Om du inte vet vad ni ska göra (gång på gång säger du att planerna inte är färdiga, att de kommer förändras, etc), hur kan du då veta att "nästan alla" kommer bli nöjda, eller ens hur stor förändringen är? Uppenbarligen är något spikat, eftersom du pratar om denna stora förändring - vad är det för något!?
marwal

Inlägg av marwal »

[quote="rancor"]Hur hade du gjort i detta läget?[/quote]
När ledaren tillsammans med moderatorerna hela tiden gör det fullständigt klart att forumet är deras och resterande medlemmar endast besökare som har att acceptera, är det inte konstigt att det uppstår missnöje från de medlemmar som demokratiskt plockat fram ledare (och i förlängningen forumansvarig och moderatorer).
Medlemmarna vill inte bli berövade sitt inflytande över communityn.

Nu har ju också sebastean (efter två timmars betänketid) infört en moderator på e-postlistan med benäget bistånd av Nahoj som ropade Varg och sedan - inte med buller och bång utan kanske mer med ett liten "poff!" försvann från listan.
Vad behövs alla dessa vakter till? Vad ska de skydda? Vem?

Det behövs tydligt utredas vems ansvaret är för den uppkomna situationen. Jag antar att det är ledaren som ska ta konsekvenserna av det inträffade - inte genom att bygga högre vallar och införa mer censur utan genom att "gracefully step back".
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Rancor, du måste försöka förstå. Orsaken till problemen har varit hårda modereringar, låsning av trådar så fort det har kommit kritik och avstängningar.

Vid ett par tillfällen så har vi medlemmar fått info om - eller möjligen i optimisitsk anda missförstått - att ändringar varit på gång och avstängningarna har hävts. Varje gång har det visat sej att regler tillämpats på samma sätt som tidigare, med nya avstängningar som följd.
Nu senast när alla avstängningarna återigen hävdes så fanns en uppgift, som dom flesta uppfattade som om att ordfiltret tagits bort. Det hade det inte, det hade bara ändrats. Filtret är i sej ingen stor sak, kanske, utan det är sättet att arbeta och informera. För oss som är medlemmar så är det som om man får en konfektask, öppnar den och sen ser att hälften av bitarna redan är uppätna.

Nu skriver No1Viking
vi i administrationen, kommer det att ske många omfattande förändringar, till det bättre. Därför ber vi er lugna ner er med era krav och negativ kritik tills vi genomfört det vi för närvarande planerar.
ni får ursäkta om många av oss är lite skeptiska och undrande över detta. Med tanke på vad som varit tidigare så vågar vi inte längre ha särsklit stora förhoppningar och nya varning-/avstängingshot gör knappast saken bättre. Om det är så att verkligen är en riktig förändring som kommer - jag talar nu inte om teknik, forumssystem eller liknande - så kommer förhoppningsvis alla sår att läka och visst, ni skall få en chans till, men ni måste förstå att entusiasmen för tillfället mest lyser med sin frånvaro.

Att försöka stoppa kritik, frågor och spekulationer just nu är dödsdömt, om ni stoppar en tråd så öppnas en ny. Om det tar för mycket tid att skriva svar så avdela en person som får ha det ansvaret, men försök gärna att bifoga någon form av info i svaren. Att det är mycket ideellt arbete som utförts/utförs tvivlar ingen på, men även vi "vanliga" forumsmedlemmar lägger ner en hel del tid och engagemang och vi känner oss också missuppfattade och tilltufsade när kritik betraktas som att "kasta dynga" och kritiker som bråkstakar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

[quote="rancor"]Vi vänder på det.

Du administrerar ett forum och det har tagits några olyckliga beslut, någon hastiga banningar och editeringar som kanske varit godtyckliga.
Medlemmarna blir arga och kräver en förändring.

Förändringen inleds och innan det är klart så ber man användarna om lite förståelse för att förändring är på gång men det blir omfattande och tar lite tid.

Samtidigt fortsätter vissa användare genom olika media att faktiskt spy galla, andra uppför sig mycket bra och kommer med synpunkter och mycket bra idéer.

Du inser att det är för tidigt att presentera en lösning och samtidigt måste svara på saker som man vet att de måste förändras och gång på gång få be användarna att vänta eftersom förändring är på gång, det hjälper liksom inte att fortsätta eftersom alla är överens om att det är fel.[/quote]
Det här är vad jag tror: Problemet är inte att ledningen försöker göra saker och ting bättre, det är jättebra att något görs. Problemet är hemlighetsmakeriet. Hade ni varit tydligare från början i den här tråden så hade tråden inte blivit särskilt lång (eller åtminstone trevligare att läsa).

Några exempel på citat jag hade velat se:
"Efter att ha lyssnat till kritiken planerar vi nu för förändringar som ni kommer att få ha åsikter om när de presenteras"

"De förändringar som planeras är baserade på den kritik som framkommit och utgångspunkten är att alla ska trivas"

"Vi inser att vi gjort fel i en del fall, och vi ber om ursäkt till de berörda. Vi kommer nu genomföra förändringar som kommer göra att moderatorerna inte längre upplevs som patrullerande poliser, utan som helt vanliga engagerade forummedlemmar"

Jag säger INTE att det inte är på detta viset, jag menar bara att OM det är så, var tydliga med det så slipper ni svara på tidskrävande frågor.

rancor verkar ju ha en klar bild av vad problemet är. Det vore jättelätt att bara ge oss en hint om att ni faktiskt vet vad vi vill ha, om det nu är på det viset (vilket jag tror).

Sen kan man även tänka lite på ordvalet.
[quote="No1Viking"]Därför ber vi er lugna ner er med era krav och negativ kritik tills vi genomfört det vi för närvarande planerar.[/quote]
"Negativ kritik"? Varför inte bara skriva "kritik" eller kanske till och med "konstruktiv kritik"? Jag tror och hoppas att du inte menar det så som jag tolkar det. Jag brukar ju misstolka dig, så jag har säkert gjort det här också.

Bara lite tips i all välmening och förhoppningsvis mitt sista ord i den här debatten.
Jean-Jacques Rousseau
independence

Inlägg av independence »

Jag skämms när jag läser detta, hur kunde det gå så fel? Hur kunde en linuxcommunity med så fina ord om medmänsklighet och respekt bli så göra något så fel?
Att ni först går emot användarna hela tiden, och sedan försöker lösa problemen genom att låsa ute communityn och göra en massa hemligheter bakom stängda dörrar, inser ni inte att det är fel?
Ubuntu om något måste ju vara en community där saker sker i öppenhet, och där det inte finns en grupp människor som anser sig stå över andra och bestämma och ha sig hur dom vill utan att lyssna på användarna. Nej säger jag, det är bara fel, fel fel. Samla ihop alla som är inblandade till ett möte och diskutera igenom vad som är problemen gemensamt istället.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag skulle vilja göra ett litet inlägg, fast jag kanske inte är så insatt i vad som hänt tidigare här i forumet (och utanför).

Låt oss säga så här.

Det viktigaste i ett forum är att alla trivs och att det är bra stämning. Om jag skulle sätta hur viktigt regler i ett forum är så blir det på det här viset.

Att medlemmarna trivs - 95%

Regler - 5%

Därför har jag väldigt få regler i mitt forum.

En är, posta inte bilder större än 800 pixels breda för då förskjuts hela tråden i sidled. Det går däremot bra att posta stora bilder i bildforumet.

Sen har jag nog inte mycket mer regler tror jag (visst ja, bråkhörnan). ;)
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Jag kan lova att flertalet medlemmar kommer att finna saker som dom uppskattar, men inte kanske allt kommer att uppskattas.
I det nuvarande läget, sitter vi och jobbar, dag och natt, timme efter timme, vi ringer runt, vi jobbar stenhårt.
Jag skulle uppskatta om folk kunde vara så vänliga att inte pressa oss mer. Jag kan lova att vissa saker inte komemr att uppskattas av alla, men alla är olika.
Vi jobbar hårt, vi _VILL_ göra det bra, på alla sätt, men det känns rätt tröstlöst när vi bara får orden "ni är dumma, allt ni gör är dumt, och vi vill inte vara med er"...
Min egen, högst personliga tanke.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"