Panelen syns över fullskärmsspel i wine [LÖST]

För spelentusiaster !
nosscire

Panelen syns över fullskärmsspel i wine [LÖST]

Inlägg av nosscire »

Har problem med att få spelet att fungera.

Spelet startar och körs korrekt utan några specifika inställningar (både battles och campaign fungerar). Problemet är att gnome-panel hamnar ovanpå spelet, same att muspekaren inte är exakt där jag pekar.

Screen:
http://i41.tinypic.com/2drb9cx.png

Det verkar för mig som att båda problemen har att göra med att gnome panel ligger ovanpå. Fönstret efter hur jag pekar med musen räknas från kanten av gnome panel, medan grafiken faktiskt är någon extra cm högre upp.

Någon som har en lösning på detta?

Ibland så startar spelet verkligen i fullskärm, utan några andra inställningar (väldigt udda...) men då får jag istället ingen bild.

/Simon

EDIT:
Löst :) Fick svar på ubuntuforums.org:
If you turn off the option to allow the window manager to control Wine's windows in winecfg, it should correct the panel problem. Not sure if it will do anything for the mouse issue, though.
Fixade problemen med musen också.

Ändrade även ämnet till något mer passande utifall någon annan skulle ha samma problem då det inte är knutet till ett visst spel.
Senast redigerad av 4 nosscire, redigerad totalt 11 gång.
Användarvisningsbild
JonasG
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Medieval 2 Total War problem

Inlägg av JonasG »

Hmm... en möjlig fullösning tar form i mitt huvud. :) Är det inte möjligt att dölja panelerna och ställa in så att de bara visas när man för muspekaren till toppen eller botten av skärmen? Måste förresten berömma dig för din spelsmak! :)
nosscire

Re: Medieval 2 Total War problem

Inlägg av nosscire »

Provade detta, och det fungerade inte. Hela skärmen syns iofs, men placeringen på musen stämmer ändå inte.

Provade att stänga av Compiz-Fusion och köra helt utan skrivbordseffekter, vilket löste problemet. Det är dock ingen lysande lösning, då jag gillar mina skrivbordseffekter (Hur kan man leva utan skrivbordsvägg och Expo?).

Problemet har med andra ord med skrivbordseffekter att göra, kanske någon kan komma på en bättre lösning med den infon? :)

--

Vad det gäller spelsmak, absolut. Såg nyligen en trailer för Empire: Total War, vilket skapade ett gigantiskt sug för att installera Medieval 2 igen :)
Användarvisningsbild
JonasG
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Panelen syns över fullskärmsspel i wine [LÖST]

Inlägg av JonasG »

Hmm... Jag har för mig att det finns någon applet man kan installera för att stänga av och slå på skrivbordseffekter, men tyvärr vet jag inte vad den heter. Kanske någon annan som kan upplysa om det?

Jo, Empire är redan förbeställt! :) Sen om jag kommer hinna sitta något med det vet jag inte...
Skriv svar

Återgå till "Spel"