Program för att göra Image avbild av systemet? [LÖST]
- pata66
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Program för att göra Image avbild av systemet? [LÖST]
Ja som tråden heter, så söker jag ett Program för att göra Image avbild av systemet?.
Man skall kunna spara hela systemet som en image fil på en extern HD. Kunna hämta upp det via att starta om datorn på CD och åter ställa systemet om det skulle kracha TOTALT.
I Windows finns det ju en massa progra som klarar detta. Typ Gohst eller det som jag använt till Windows som har funkar kanon bra.
Acronis True Image
Bara att stoppa cd och starta datorn, så startas programmet upp därifrån .
Frågan är nu ? Finns det något likande för Linux? Själv är jag osäker om Acronis klarar av att göra en Image fil korrekt på ett Linux system.
/pata
Man skall kunna spara hela systemet som en image fil på en extern HD. Kunna hämta upp det via att starta om datorn på CD och åter ställa systemet om det skulle kracha TOTALT.
I Windows finns det ju en massa progra som klarar detta. Typ Gohst eller det som jag använt till Windows som har funkar kanon bra.
Acronis True Image
Bara att stoppa cd och starta datorn, så startas programmet upp därifrån .
Frågan är nu ? Finns det något likande för Linux? Själv är jag osäker om Acronis klarar av att göra en Image fil korrekt på ett Linux system.
/pata
Senast redigerad av 1 pata66, redigerad totalt 10 gånger.
Re: Program för att göra Image avbild av systemet?
dd?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- pata66
dmz skrev:dd?
dd? Fattar inte vad du menar ?
Skriv man dd i terminalen.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Men dd funkar väl bara om det som skall kopieras inte är systemet? Eller skapar det inte temporära filer i /tmp?
Ett alternativ är att ladda ned SystemRescueCd. På den finns Partimage som gör det du frågar efter och komprimerar imagefilen så att det inte tar så mycket plats.
Ett alternativ är att ladda ned SystemRescueCd. På den finns Partimage som gör det du frågar efter och komprimerar imagefilen så att det inte tar så mycket plats.
Nu förstod jag inte alls vad du menade?djkmmo skrev:Men dd funkar väl bara om det som skall kopieras inte är systemet? Eller skapar det inte temporära filer i /tmp?
-
"Komprimera" betyder hoppressa eller sammanpressa, alltså att man gör något mindre (t.ex. en fil). Då tar den upp mindre plats på hårddisken. Men det kanske inte var det du syftade på?dmz skrev:Nu förstod jag inte alls vad du menade?djkmmo skrev:Men dd funkar väl bara om det som skall kopieras inte är systemet? Eller skapar det inte temporära filer i /tmp?

Min tanke var: man vill göra avbild av t.ex. /dev/sda1 med dd. dd skapar temporära filer i /tmp som ligger på /dev/sda1. Alltså: oändlig loop (dd skapar {temporär fil 2} för att kopiera {temporär fil 1} som skapades för att kopiera {temporär fil 0}). Men det kanske inte gör några temporära filer utan kopierar direkt?
Utanför ämnet: Förövrigt så är SystemRescueCd ett fantastiskt verktyg att ha till hands. På jobbet har vi en modifierad version vi PXE-bootar rätt flitigt med.djkmmo skrev:Ett alternativ är att ladda ned SystemRescueCd...
djkmmo skrev:Men dd funkar väl bara om det som skall kopieras inte är systemet? Eller skapar det inte temporära filer i /tmp?
Jag kan rekommendera sysrecuecd och partimage som finns på den CD-en
Jag har använt partimage för att skapa en image-fil av en partition innehållande ett komplett OS.
Och sen packat upp den på en annan partition, jag fick ändra i /etc/fstab.... sen funkade allt.
I partimage kan man välja hur mycket man vill komprimera image-filen.
- pata66
Får tacka för snabba svar som vanligt
Håller på att ladda ner programmet nu.

-
Om det är SystemRescueCd du håller på att ladda ned så är det en hel CD med en massa olika verktyg. Du får alltså bränna det till en CD och starta om datorn. partimage är curses-baserat (dvs teckenbaserad grafik) så du kör det antingen i en terminal eller i en tty.pata66 skrev:Får tacka för snabba svar som vanligtHåller på att ladda ner programmet nu.
- pata66
Re: Program för att göra Image avbild av systemet? [LÖST]
Ja det är SystemRescueCd jag tankar ner. Jag ska bränna ut den och titta på den om jag fattar något? Annars så hör jag av mig igen 

Jaha, fast jag syftade ju inte på att göra det i ett system som körs med systemdisken monterad...djkmmo skrev:"Komprimera" betyder hoppressa eller sammanpressa, alltså att man gör något mindre (t.ex. en fil). Då tar den upp mindre plats på hårddisken. Men det kanske inte var det du syftade på?dmz skrev:Nu förstod jag inte alls vad du menade?djkmmo skrev:Men dd funkar väl bara om det som skall kopieras inte är systemet? Eller skapar det inte temporära filer i /tmp?
Min tanke var: man vill göra avbild av t.ex. /dev/sda1 med dd. dd skapar temporära filer i /tmp som ligger på /dev/sda1. Alltså: oändlig loop (dd skapar {temporär fil 2} för att kopiera {temporär fil 1} som skapades för att kopiera {temporär fil 0}). Men det kanske inte gör några temporära filer utan kopierar direkt?
-
Jag provardjkmmo skrev:Men dd funkar väl bara om det som skall kopieras inte är systemet? Eller skapar det inte temporära filer i /tmp?
sudo dd if=/dev/sda2 of=/media/en_annan_partition/copy_of_sda2
Vad jag kan se blir det ingen temporärfil i /tmp. Sda2 är monterad så efter återställning från kopian antar jag att det blir en fsck vid nästa boot. Men det tänker jag inte prova. Under själva återställningen får sda2 absolut inte vara monterad.
Det kan ju tänkas finnas info i filsystemet om partitionen och dess storlek, så osäkert om går att återställa till en annan partition eller till en partition av annan storlek.
I stället för att spara en image av partitionen kan man spara alla filer. Med t.ex cp -a om man kopierar till ett annat unix-kompatibelt filsystem, eller tar till vadsomhelst.