Noob med lite problem
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Noob med lite problem
Hallå
Jag har kollat på "Linux" tidigare. Testade Ububntu från cd-läsaren och tyckte detta verkar bra. Har nu installerat en patition vid sidan om XP, inga problem där heller. tycker jag fått det mesta att funka bra, fick in drivrutinerna för mitt grafikkort m.m.
Men, emellanåt bara försvinner alltihop alltså plopp och datorn börjar från början igen?
Har installerat Skype och Pidgin, nu funkar ljudet vid uppstart sen försvinner det efter ett tag.... hade ett elände innan micen funkade, kan oxå bara få ljud i ena luren i headsetet. Pidgin funkar kanon till vad jag använder det, bättre än msn alla gånger.
Firefox slutar funka efter typ 10 minuter och måste startas om?
Spelar ett webläsarspel www.darkorbit.com som kräver flash, har gnash och flashplayer men det funkar riktigt kass. Testade seamonkey oxå men där kan jag inte få igång det överhuvudtaget.
Sen måste jag knappa in kod till mailen varje gång, kan jag inte få bort det?
Kommer säkert med fler frågor senare....
/mikael
Jag har kollat på "Linux" tidigare. Testade Ububntu från cd-läsaren och tyckte detta verkar bra. Har nu installerat en patition vid sidan om XP, inga problem där heller. tycker jag fått det mesta att funka bra, fick in drivrutinerna för mitt grafikkort m.m.
Men, emellanåt bara försvinner alltihop alltså plopp och datorn börjar från början igen?
Har installerat Skype och Pidgin, nu funkar ljudet vid uppstart sen försvinner det efter ett tag.... hade ett elände innan micen funkade, kan oxå bara få ljud i ena luren i headsetet. Pidgin funkar kanon till vad jag använder det, bättre än msn alla gånger.
Firefox slutar funka efter typ 10 minuter och måste startas om?
Spelar ett webläsarspel www.darkorbit.com som kräver flash, har gnash och flashplayer men det funkar riktigt kass. Testade seamonkey oxå men där kan jag inte få igång det överhuvudtaget.
Sen måste jag knappa in kod till mailen varje gång, kan jag inte få bort det?
Kommer säkert med fler frågor senare....
/mikael
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Noob med lite problem
Du menar att den startar om? Eller? (som i "reboot").Men, emellanåt bara försvinner alltihop alltså plopp och datorn börjar från början igen?
Låter tyvärr som att din dator kanske inte är 100% kompatibel med ubuntu. Svårt att säga än, dock.nu funkar ljudet vid uppstart sen försvinner det efter ett tag...
Kolla i volymkontrollen (dubbelklicka på ikonen i notifieringsfältet), så att båda kanalerna "sitter ihop" (en liten ikon i form av en kedjelänk).kan oxå bara få ljud i ena luren i headsetet.
Du skulle ju kunna avinstallera gnash, och installera paketet med diverse propreitära codecs m.m. (inkl flash 10 från adobe), apt://ubuntu-restricted-extrasFirefox slutar funka efter typ 10 minuter och måste startas om?
Spelar ett webläsarspel http://www.darkorbit.com som kräver flash, har gnash och flashplayer men det funkar riktigt kass.
Jag kan inte säga hur detta funkar i seamonkey. Jag kör firefox själv.
Vi läser inte tankar är jag rädd. Vilket program? Vilken kontotyp? (Vilken email provider?).Sen måste jag knappa in kod till mailen varje gång, kan jag inte få bort det?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Ni är ju snabba som vinden! men kan ni inte läsa tankar?
Lösengrejen är ett superlösenord för administration.
Nej datorn rebootar inte får ingen nedstängningsskärm eller nåt, bara plopp = död och startar igen
Ljudet, hittade en tråd, kollade i terminalen och IEC958 är off?
Kanalerna sitter ihop
Ska testa paketet - testat ingen skillnad.
Datorn är kanske inte helt kompatibel
/mikael

Lösengrejen är ett superlösenord för administration.
Nej datorn rebootar inte får ingen nedstängningsskärm eller nåt, bara plopp = död och startar igen
Ljudet, hittade en tråd, kollade i terminalen och IEC958 är off?
Kanalerna sitter ihop
Ska testa paketet - testat ingen skillnad.
Datorn är kanske inte helt kompatibel
/mikael
Om datorn bara dör rakt upp och ner är det med all säkerhet ett hårdvarufel. Minnena kanske? Det är väldigt vanligt, när GRUB startar trycker du på knappen "Esc" för att komma åt menyn, där kan du köra igång testet Memtest+ och kollla minnet om det är något fel på det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Jag är rädd för det. Det kanske går att fixa, men det låter som du är ute efter någonting typ OSX fast gratis.Datorn är kanske inte helt kompatibel
Ubuntu är ju faktiskt så nära man kan komma, men om det är din motivation, så är det kanske ingen idé att slösa för mycket tid på att fixa det.
Vad jag försöker säga är att 1. fortsätt problemlösa, eller 2. vänta på ubuntu 9.04 och hoppas den funkar bättre på din dator.
Om du avinstallerade gnash och installerade ubuntu-restricted-extras kör du flash 10 som i 99 fall av 100 borde köra flash applikationer lika bra som i windows.Ska testa paketet - testat ingen skillnad.
Det enda jag kan tänka mig är att du installerat något konstigt i din jakt på "fungerande flash", som bråkar med firefox.
Förmodligen dåliga drivrutiner. Men du kan ju testa kommandot "alsamixer" i en terminal. Där kan du se staplar för varje kanal istället.Ljudet, hittade en tråd, kollade i terminalen och IEC958 är off?
Den kontrollerar volym på ungerfär samma sätt som gnome's volymkontroll, men kan eventuellt visa något som är dolt för dig (esc för att avsluta...).
Kan vara ram minnet som föregående talare påpekade. Men det kan också vara dålig ACPI tabell i ditt BIOS (många hårdvarutillverkare slarvar något hemskt med det). Och ja, det kan fortfarande funka fint i windows, för hårdvarutillverkaren i fråga har förmodligen hackat till sina drivrutiner att gå runt problemen (i windows) dom skapade i första början.Nej datorn rebootar inte får ingen nedstängningsskärm eller nåt, bara plopp = död och startar igen
Ibland kan det t.ex. resultera i att fläktar inte funkar som dom ska, vilket betyder överhettning tills datorn stänger av strömmen till allt på en gång.
Det är därför vi linux typer alltid snackar om saker som kan verka oviktiga, typ att tillverkarna börjar släppa fria drivrutiner till oss, eller att dom åtminstonder inte hackar sönder firmware eller BIOS, och att dom åtminstonde släpper dokumentation eller specifikationer för hur deras grejer funkar.
det jag egentligen är ute efter är att slippa windows... men man är ju så van efter många års användning.
men jag använder tex openoffice och är fruktansvärt nöjd med det.
och jag ska inte ge upp efter typ en vecka nej,nej.
Visst jag jagade i ovetskap efter någon flash som funka, kan jag återställa och börja från början?
det startar och funkar men är otroligt segt, hackigt långsamt m.m. i windows flyter det bra.
Firefox verkar vr bättre än seamonkey. provade firefox i windows och där funkade det bra.
Ljudet, verkar som grafikkortet tatt över ljudfunktionen.
──────────────────[AlsaMixer v1.0.17 (Press Escape to quit)]──────────────────┐
│ Card: HDA ATI HDMI │
│ Chip: ATI ATI R6xx HDMI │
│ View: [Playback] Capture All │
│ Item: IEC958
fick igång IEC958 iaf. i volymkontrollen kan jag välja Intel ICH5 (Alsa mixer) och 2 ATI val.
blir ingen skillnad, utom att kontrollerna försvinner på ATI valen.
Jag har trumljudet vid uppstart. nu funkar inte heaset och mic längre heller.
testar jag ljud i system så låser sig alltihop. körde hårdvarutestning men den kom inte förbi audio.
Datorn har slutat att stänga sig.
Har ni bara ork och lust att svara på mina kanske dumma frågor så ska nog det här lösa sig!
Jag tackar för den hjälp jag fått än så länge
/m
men jag använder tex openoffice och är fruktansvärt nöjd med det.
och jag ska inte ge upp efter typ en vecka nej,nej.
Visst jag jagade i ovetskap efter någon flash som funka, kan jag återställa och börja från början?
det startar och funkar men är otroligt segt, hackigt långsamt m.m. i windows flyter det bra.
Firefox verkar vr bättre än seamonkey. provade firefox i windows och där funkade det bra.
Ljudet, verkar som grafikkortet tatt över ljudfunktionen.
──────────────────[AlsaMixer v1.0.17 (Press Escape to quit)]──────────────────┐
│ Card: HDA ATI HDMI │
│ Chip: ATI ATI R6xx HDMI │
│ View: [Playback] Capture All │
│ Item: IEC958
fick igång IEC958 iaf. i volymkontrollen kan jag välja Intel ICH5 (Alsa mixer) och 2 ATI val.
blir ingen skillnad, utom att kontrollerna försvinner på ATI valen.
Jag har trumljudet vid uppstart. nu funkar inte heaset och mic längre heller.
testar jag ljud i system så låser sig alltihop. körde hårdvarutestning men den kom inte förbi audio.
Datorn har slutat att stänga sig.
Har ni bara ork och lust att svara på mina kanske dumma frågor så ska nog det här lösa sig!
/m
-
OK. Kul att du vet vad du villHar ni bara ork och lust att svara på mina kanske dumma frågor så ska nog det här lösa sig!

1. Ang flash, kan du klistra in vad det står om du skriver in adressen about:plugins i adressfältet (och går dit givetvis). Klistra in i en kodruta, den har en scrollbar om texten blir lång.
2. Vad händer om du kör firefox med argumenten (i en terminal eller efter du tryck alt+F2)
Kod: Markera allt
firefox -safe-mode
glxinfo | head
Jo HDMI:n som också är ett ljudkort. Du borde kunna kontrollera vilken enhet du vill genom att öppna volymkontrollen och välja "device". Du kan också sätta vilken enhet som skall styras som standard om du högerklickar på volymikonen och väljer preferences (eller instaällningar på svenska).Ljudet, verkar som grafikkortet tatt över ljudfunktionen.
Funkar inte det så kör
asoundconf list
sudo asoundconf set-default-card <NAMN>
Oki
Firefox öppnade en ny ruta men jag kan inte märka nån skillnad
Grafikkort
Asus Radeon AH3650 SILENT/HTDI 512MB
Art nr: 121933
Beskrivning:
Helt fläktlöst design!
GPU: ATI Radeon HD 3650
Minnesstorlek: 512MB
Gränssnitt: AGP 8x
- 2x DVI
- OpenGL 2.0
- DirectX 10
- Shader Model 4.0
Använder P drivrutiner, auto nedladdade av ubuntu - funkar helt kanon, grymt bra bild, gelé funktionerna på skrivbordet funkar oxå kanon
Ska nu starta om efetr sista seget återkommer
/m
Shockwave Flash
Filnamn: libflashplayer.so
Shockwave Flash 10.0 r15
MIME-typ Beskrivning Filändelse Aktiverad
application/x-shockwave-flash Shockwave Flash swf Ja
application/futuresplash FutureSplash Player spl Ja
Default Plugin
Filnamn: libnullplugin.so
The default plugin handles plugin data for mimetypes and extensions that are not specified and facilitates downloading of new plugins.
* All types .* Nej
Demo Print Plugin for unix/linux
Filnamn: libunixprintplugin.so
The demo print plugin for unix.
application/x-print-unix-nsplugin Demo Print Plugin for Unix/Linux .pnt Ja
Totem Web Browser Plugin 2.24.3
Filnamn: libtotem-basic-plugin.so
The Totem 2.24.3 plugin handles video and audio streams.
application/x-ogg Ogg-multimediafil ogg Ja
application/ogg Ogg-multimediafil ogg Ja
audio/ogg Ogg-ljud oga Ja
audio/x-ogg Ogg-ljud ogg Ja
video/ogg Ogg-video ogv Ja
video/x-ogg Ogg-video ogg Ja
application/annodex application/annodex-typ anx Ja
audio/annodex audio/annodex-typ axa Ja
video/annodex video/annodex-typ axv Ja
video/mpeg MPEG-video mpg, mpeg, mpe Ja
audio/wav WAV-ljud wav Ja
audio/x-wav WAV-ljud wav Ja
audio/mpeg MP3-ljud mp3 Ja
application/x-nsv-vp3-mp3 NullSoft-video nsv Ja
video/flv Flash-video flv Ja
application/x-totem-plugin Totem Multimedia plugin Ja
Windows Media Player Plug-in 10 (compatible; Totem)
Filnamn: libtotem-gmp-plugin.so
application/x-mplayer2 AVI-video avi, wma, wmv Ja
video/x-ms-asf-plugin ASF-video asf, wmv Ja
video/x-msvideo AVI-video asf, wmv Ja
video/x-ms-asf ASF-video asf Ja
video/x-ms-wmv Windows Media-video wmv Ja
video/x-wmv Windows Media-video wmv Ja
video/x-ms-wvx Windows Media-video wmv Ja
video/x-ms-wm Windows Media-video wmv Ja
video/x-ms-wmp Windows Media-video wmv Ja
application/x-ms-wms Windows Media-video wms Ja
application/x-ms-wmp Windows Media-video wmp Ja
application/asx Microsoft ASX-spellista asx Ja
audio/x-ms-wma Windows Media-ljud wma Ja
DivX® Web Player
Filnamn: libtotem-mully-plugin.so
DivX Web Player version 1.4.0.233
video/divx AVI-video divx Ja
QuickTime Plug-in 7.2.0
Filnamn: libtotem-narrowspace-plugin.so
video/quicktime QuickTime-video mov Ja
video/mp4 MPEG-4-video mp4 Ja
image/x-macpaint MacPaint Bitmap-bild pntg Ja
image/x-quicktime Macintosh Quickdraw/PICT-teckning pict, pict1, pict2 Ja
video/x-m4v MPEG-4-video m4v Ja
Java(TM) Plug-in 1.6.0_10-b33
Filnamn: libjavaplugin_oji.so
Java(TM) Plug-in 1.6.0_10
application/x-java-vm Java Ja
application/x-java-applet Java Ja
application/x-java-applet;version=1.1 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.1.1 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.1.2 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.1.3 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.2 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.2.1 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.2.2 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.3 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.3.1 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.4 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.4.1 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.4.2 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.5 Java Ja
application/x-java-applet;version=1.6 Java Ja
application/x-java-applet;jpi-version=1.6.0_10 Java Ja
application/x-java-bean Java Ja
application/x-java-bean;version=1.1 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.1.1 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.1.2 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.1.3 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.2 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.2.1 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.2.2 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.3 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.3.1 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.4 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.4.1 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.4.2 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.5 Java Ja
application/x-java-bean;version=1.6 Java Ja
application/x-java-bean;jpi-version=1.6.0_10 Java Ja
mickebo@mickebo:~$ glxinfo | head
name of display: :0.0
display: :0 screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap,
GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_OML_swap_method,
GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_visual_select_group
client glx vendor string: SGI
mickebo@mickebo:~$
Asus Radeon AH3650 SILENT/HTDI 512MB
Art nr: 121933
Beskrivning:
Helt fläktlöst design!
GPU: ATI Radeon HD 3650
Minnesstorlek: 512MB
Gränssnitt: AGP 8x
- 2x DVI
- OpenGL 2.0
- DirectX 10
- Shader Model 4.0
Använder P drivrutiner, auto nedladdade av ubuntu - funkar helt kanon, grymt bra bild, gelé funktionerna på skrivbordet funkar oxå kanon
Ska nu starta om efetr sista seget återkommer
/m
nej, inget annat än trummandet i början funkar.
jag gick in på system-inställningar-ljud rutorna stod på detektera automatiskt men då fick man inte kontakt ändrade till Intel ICH5 with AD1980 Intel ICH5 (ALSA) och första gången pep det till lite sen var det tyst. programmet hänger sig och man måste tvinga avslut.
Jag har allt inställt på ICH5
Hade 2 ljudkort HDMI och ICH5, jag tror att ICH5 är internt och datorn är en Dell
/m
jag gick in på system-inställningar-ljud rutorna stod på detektera automatiskt men då fick man inte kontakt ändrade till Intel ICH5 with AD1980 Intel ICH5 (ALSA) och första gången pep det till lite sen var det tyst. programmet hänger sig och man måste tvinga avslut.
Jag har allt inställt på ICH5
Hade 2 ljudkort HDMI och ICH5, jag tror att ICH5 är internt och datorn är en Dell
/m
-
Steg 1. När du ändra alla till Intel ICH5 with AD1980 Intel ICH5 (ALSA) startade du om efter det? Testa det.jag gick in på system-inställningar-ljud rutorna stod på detektera automatisk
Du måste också öppna volymkontrollen (ikonen i din "system tray") och justera upp volymen på de kanalerna. Eller "unmute" om någon kanal verkar stoppad (ett kryss över högtalarikonen).
Steg 2. Om inte det funkar ändå, har du testat det där sista med asoundconf jag beskrev?
Tanken var att du skulle testa den rutan med flash och så. Den körde utan "extensions".Firefox öppnade en ny ruta men jag kan inte märka nån skillnad
Kan vara ATIs drivrutiner, (min personliga åsikt är att dom gör rätt dåliga drivrutiner).
Prova att stänga av dina "effekter" (System>preferences>apperance)
Yihaaa, jag har ljud!
Efter omstarter odyl. Men susen gjorde nog att jag klickade i "alla" val under inställningar i volym kontrollen, har ominstallerat alla codecś odyl jag kunde tänka mig. Först hade jag bara ljud i höger högtalare men jag avaktiverade allt utom övergripande, PCM och mic sen kom vänster oxå. Bra ljud me.
Och skype funkar grymt bra. och flashen i firefox med!
Jag gillar att programmen är mindre och snyggare till "linux" typ skype och pidgin.
Men tro nu inte att jag släpper dig palle-kuling! har jag väl fått grepp på dig ska du hjälpa mig med XBMC oxå!
Även om du inte vill ha den så får du en stor kram som tack!
nu ska jag börja pilla med xbmc, så jag gråter snart i forumet igen
/m

Efter omstarter odyl. Men susen gjorde nog att jag klickade i "alla" val under inställningar i volym kontrollen, har ominstallerat alla codecś odyl jag kunde tänka mig. Först hade jag bara ljud i höger högtalare men jag avaktiverade allt utom övergripande, PCM och mic sen kom vänster oxå. Bra ljud me.
Och skype funkar grymt bra. och flashen i firefox med!
Jag gillar att programmen är mindre och snyggare till "linux" typ skype och pidgin.
Men tro nu inte att jag släpper dig palle-kuling! har jag väl fått grepp på dig ska du hjälpa mig med XBMC oxå!
Även om du inte vill ha den så får du en stor kram som tack!
nu ska jag börja pilla med xbmc, så jag gråter snart i forumet igen

/m
-
Man tackar...Även om du inte vill ha den så får du en stor kram som tack!
Inga problem! Säg bara till när det är dags.nu ska jag börja pilla med xbmc, så jag gråter snart i forumet ige