Knepigt fel...?
Knepigt fel...?
Håller på att försöka installera Ubuntu 8.10 på min laptop som förut har fungerat felfritt med både XP och Vista. Har även haft openSUSE på den en gång i tiden, och Ubuntu genom Wubi.
Grejen är dock den att när jag har valt ”install Ubuntu” i första menyn där, så ska ju den där oranga grejen pumpa lite fram och tillbaka där. Men för mig håller den på i säkert 20 minuter och sedan stannar den bara och det kvittar hur länge man låter datorn vara, det händer inget mer.
Jag har dock lyckats ta mig in till själva installationen 1 eller 2 gånger, men när den har kommit ungefär halvvägs i installationen slocknar skärmen och CD:n kommer ut.
Har kört igenom memtest ett par gånger och också kollat skivan efter fel. Har provat både ”riktiga” skivor från Ubuntu och såna jag har bränt ut själv (på lägsta hastigheten). Har också bränt ut en alternate CD som jag provat med. Där går det finfint ända tills den är på 85% på “select and install software”. Där står det att det failade och sedan provar jag att välja det igen i menyn, men det blir samma sak igen. Har även provat att välja både GRUB och LILO, men de failar också.
Kan tillägga att jag har kört md5sum på alla ISOs jag har bränt ut och att USB-installation inte funkar för USB-portarna är döda.
Hoppas nån har en lösning eller i alla fall kan komma med en kvalificerad gissning.
Tillägg:
har en ganska kass Packard Bell laptop (EASYNOTE MZ36-U-088).
Intel Core duo 1,8 GHz
1 GB RAM
nåt intregrerat grafikkort (Radeon 200M series nånting)
160 GB SATA (ingen koll på märke)
Grejen är dock den att när jag har valt ”install Ubuntu” i första menyn där, så ska ju den där oranga grejen pumpa lite fram och tillbaka där. Men för mig håller den på i säkert 20 minuter och sedan stannar den bara och det kvittar hur länge man låter datorn vara, det händer inget mer.
Jag har dock lyckats ta mig in till själva installationen 1 eller 2 gånger, men när den har kommit ungefär halvvägs i installationen slocknar skärmen och CD:n kommer ut.
Har kört igenom memtest ett par gånger och också kollat skivan efter fel. Har provat både ”riktiga” skivor från Ubuntu och såna jag har bränt ut själv (på lägsta hastigheten). Har också bränt ut en alternate CD som jag provat med. Där går det finfint ända tills den är på 85% på “select and install software”. Där står det att det failade och sedan provar jag att välja det igen i menyn, men det blir samma sak igen. Har även provat att välja både GRUB och LILO, men de failar också.
Kan tillägga att jag har kört md5sum på alla ISOs jag har bränt ut och att USB-installation inte funkar för USB-portarna är döda.
Hoppas nån har en lösning eller i alla fall kan komma med en kvalificerad gissning.
Tillägg:
har en ganska kass Packard Bell laptop (EASYNOTE MZ36-U-088).
Intel Core duo 1,8 GHz
1 GB RAM
nåt intregrerat grafikkort (Radeon 200M series nånting)
160 GB SATA (ingen koll på märke)
Senast redigerad av 1 185912, redigerad totalt 9 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Knepigt fel...?
testa lite olika boot optioner. http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-alternativ
Du kan även beskriva vilken modell du har på laptoppen, det finns många som gårna googlar lite åt en medubuntero
Du kan även beskriva vilken modell du har på laptoppen, det finns många som gårna googlar lite åt en medubuntero

Bootalternativ-prylen ska jag ta och testa. Men vad ska jag använda tror du? Ska jag ta det där acpi=off som de kör med i guiden eller ska jag testa med nåt av exemplen de har längre ner? Vad tror du?
- mcNisse
acpi=off
och sedan noapic och till slut bägge.
Kvalificerade gissningar är vi bra på
Svårt att säga vad problemet med installation från Liveskivorna beror på.
När det gäller ditt försök med Alternate som gick till ca 85% så har jag tre kandidater till problemet:
- cd-spelaren
- dålig bränning
- cd-media
eller en kombination av dem.
När det ska installeras program så läser installatören från spegeln på cd:n. Är den fullt läsbar så ska det inte vara några problem, så mitt antagande är att det är problem just att läsa paketen från cd:n.
Det kan ju också vara problemet med liveskivorna, ibland lyckas den läsa vissa problembitar på cd:n och kommer vidare en bit, ibland inte. Eftersom du har provat med flera skivor och även sk ”riktiga” skivor så lutar det mer mot cd-spelaren.
Men om du inte har några problem att installera samma skiva via Wubi så kan det gissningsvis bero på att man i Windows kanske gör fler läsningsförsök än i Ubuntu innan man ger upp. Men i förlängningen kanske det även är ett drivrutinsproblem.
Edit: Oj vad många svar som hann trilla in innan jag blev klar

Svårt att säga vad problemet med installation från Liveskivorna beror på.
När det gäller ditt försök med Alternate som gick till ca 85% så har jag tre kandidater till problemet:
- cd-spelaren
- dålig bränning
- cd-media
eller en kombination av dem.
När det ska installeras program så läser installatören från spegeln på cd:n. Är den fullt läsbar så ska det inte vara några problem, så mitt antagande är att det är problem just att läsa paketen från cd:n.
Det kan ju också vara problemet med liveskivorna, ibland lyckas den läsa vissa problembitar på cd:n och kommer vidare en bit, ibland inte. Eftersom du har provat med flera skivor och även sk ”riktiga” skivor så lutar det mer mot cd-spelaren.
Men om du inte har några problem att installera samma skiva via Wubi så kan det gissningsvis bero på att man i Windows kanske gör fler läsningsförsök än i Ubuntu innan man ger upp. Men i förlängningen kanske det även är ett drivrutinsproblem.
Edit: Oj vad många svar som hann trilla in innan jag blev klar

Okej, så om det är cd-spelaren det är fel på är det helt kört? i och med att USB-portarna är döda. För dålig bränning bör det inte vara, har använt mig av två olika alternate CDs som båda två har funkat på andra datorer. Så nu när du säger det lutar det ju faktiskt åt cd-spelar hållet...?
Vad tror du om nåt sånt här? http://fixunix.com/setup/18739-ubuntu-i ... image.html
Verkar lite överdrivet krångligt, men ganska genomförbart?
Vad tror du om nåt sånt här? http://fixunix.com/setup/18739-ubuntu-i ... image.html
Okej då ska jag testa det imorgon så får vi se vad som händer.mcNisse skrev:acpi=off
Det kan ju vara en sån enkel sak som att laserhuvudet behöver göras rent. Ett lite dammkorn, in synligt för blotta ögat, kan åstadkomma stora läsproblem.185912 skrev:Okej, så om det är cd-spelaren det är fel på är det helt kört? i och med att USB-portarna är döda. För dålig bränning bör det inte vara, har använt mig av två olika alternate CDs som båda två har funkat på andra datorer. Så nu när du säger det lutar det ju faktiskt åt cd-spelar hållet...?
Synd att dina usb-portar är kass annars hade du kunna testa den vägen med Create a USB startup disk.
Det sista ser ju görligt ut men har aldrig testat att göra en skarp installation via en iso-fil, hm.. inte än

Mjo, det är sant. Skulle man kunna köpa en sån där man alltid köpte till gamla stereos förut, som en CD-skiva med en liten borste på också får man med nåt klet man ska ha på?Bowmore skrev:Det kan ju vara en sån enkel sak som att laserhuvudet behöver göras rent. Ett lite dammkorn, in synligt för blotta ögat, kan åstadkomma stora läsproblem.185912 skrev:Okej, så om det är cd-spelaren det är fel på är det helt kört? i och med att USB-portarna är döda. För dålig bränning bör det inte vara, har använt mig av två olika alternate CDs som båda två har funkat på andra datorer. Så nu när du säger det lutar det ju faktiskt åt cd-spelar hållet...?
Synd att dina usb-portar är kass annars hade du kunna testa den vägen med Create a USB startup disk.
Det sista ser ju görligt ut men har aldrig testat att göra en skarp installation via en iso-fil, hm.. inte än
Riktigt synd att USB-portarna är paj. För det finns väl inget sätt att installera över nätverket på nåt vis va? Jag har ju min externa hårddisk med ubuntu-ISO på utdelad på den andra ubuntu-datorn, men det finns väl inget smidigt sätt att cd:a sig dit och köra igång den? Eller?
- mcNisse
Det går utmärkt att boota via nätverket om datorn stöder det. PXE boot är bra sökord.