Flytta runt hela systemet...

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Flytta runt hela systemet...

Inlägg av Svento »

Jag har två hårddiskar, den ena med en 120GB partition där jag har Ubuntu, och den andra med fyra partitioner om vardera 40GB där jag har XP. I framtiden är det väl tänkt att jag ska av- eller åtminstone ominstallera Windows. Frågan är då hur jag bäst utnyttjar utrymmena.

Helst skulle jag vilja ha över Ubuntu till den större hårddisken som ju dessutom är partitionerad och färdig. Möjligen skulle jag sen avdela en liten bit av den mindre för ett nöd-Windows med bara det allra mest basala. Den resterande delen skulle kunna bli extra lagringsurymme eller nåt.

Nu är frågan till att börja med, går det att flytta över hela Ubuntu genom att bara klippa ut och klistra in - förutsatt alltså att jag formaterar den för Linux? Eller ska jag köra en installation och sen börja flytta över grejer? I vilket fall, den nuvarande situationen, att operativsystemet ligger på en 120GB stor enhet känns inte som nån bra lösning.

En variant som jag har övervägt, är att installera Windows på en av partitionerna på den stora disken och använda dom tre övriga till Ubuntu. En för operativsystemet (möjligtvis med en liten sekundär partition för det-där-vad-det-nu-heter-som-inte-ska-vara-på-samma-partition-som-operativsystemet), och så två partitioner för lagring. Alternativt om jag skulle använda en partition till Windows 98 (som vissa påstår kan se Linux). Sen har jag en hel 120 som jag kan börja fylla med skit när den stora svämmar över - eller kanske för att pröva andra Linux-system. Fördelen med att ha Windows och Ubuntu på samma disk skulle vara att jag troligen blir tillfrågad vid uppstart vilket system jag vill starta. Jag har kopplat sladdarna på olika vis men maskinen ser bara det ena eller det andra när jag startar.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Flytta runt hela systemet...

Inlägg av djkmmo »

Visst kan du bara flytta över det med kopiera och klistra in med cp -ax, men det skall visst vara säkrare att göra det mha tar:

Kod: Markera allt

tar clf - . | (cd /mnt/hdc1 ; tar xvf - )
Delen "/mnt/hdc1" byter du ut mot monteringspunkten för partitionen du vill kopiera till.

Ett annat alternativ är att ladda ned t.ex. GPartedLive. Det är en bootbar liveskiva med Gparted (partitioneringsprogramet i Ubuntu) där du via Gparted kan kopiera hela partitionen från ena hårddisken till den andra.

Efter det är gjort måste du även ändra vissa referenser i Grub (menyn där man väljer vilket operativsystem man vill starta) så att det pekar på rätt partition.

Sedan behöver du inte ha så mycket som 40 GB på systempartitionen. 8 GB räcker gott och väl. Det är bättre att dela upp det så att du har /home på en egen partition och låter den vara större. Det blir lättare så om du t.ex. skulle vilja installera om någon gång.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Hur gör man partitioner då? Hur stora ska dom vara ungefär och vilka saker rekommenderas ligga på egna partitioner? Filsystemet ska ha en om jag har förstått saken rätt - men vad är det som räknas som filsystem? Så en för Home - ska den ha utrymme för alla program som jag kan tänkas vilja installera i framtiden? Och så det där swap... vissa säger att den ska ha en egen partition, ungefär dubbelt så stor som RAM-minnet, andra säger att det är onödigt för att RAM knappt används. Hur det nu må vara undrar jag vad som är swap egentligen - var hittar jag det, eller rättare sagt, hur får jag swap-partitionen att användas till just swap?

Det börjar nämligen vara dags nu, eftersom jag har lyckats krascha hela Ubuntu... Jag har nu fört över dom inställningar i Firefox och Thunderbird som jag vill spara från det defekta systemet till Wubi. Nu är min tanke att kopiera över hela operativsystemet till disken med defekta systemet, så att dom sjuka mapparna skrivs över med friska. Det jag hoppas på är att allt annat, filer och mappar som inte har nån motsvarighet här i Wubi, ska förbli intakta.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Svento skrev:Hur gör man partitioner då?
Med hjälp av GParted oftast vid installationen. Man väljer "manuell partitionering" eller något liknande.
Svento skrev:Hur stora ska dom vara ungefär och vilka saker rekommenderas ligga på egna partitioner?
För en hemmaanvändare: root ("/") och home. Root ~8-10GB, home: resten.
Svento skrev:Filsystemet ska ha en om jag har förstått saken rätt - men vad är det som räknas som filsystem?
Allt som ligger under root.
Svento skrev:Så en för Home - ska den ha utrymme för alla program som jag kan tänkas vilja installera i framtiden?
I home finns användarens egna filer (inställningsfiler, egenskapade dokument, filmer etc. etc.). Program ligger på andra ställen och oftast på rootpartitionen.
Svento skrev:Och så det där swap... vissa säger att den ska ha en egen partition, ungefär dubbelt så stor som RAM-minnet, andra säger att det är onödigt för att RAM knappt används. Hur det nu må vara undrar jag vad som är swap egentligen - var hittar jag det, eller rättare sagt, hur får jag swap-partitionen att användas till just swap?
Det senare känner systemet av själv och om man skall ha swap och hur stor den i så fall skall vara beror i grund och botten på om man vill använda "hibernate"/"suspend to disk". Vill man det så måste swap vara minst lika stor som RAM, då innehållet i RAM sparas till swap.
Svento skrev:Det börjar nämligen vara dags nu, eftersom jag har lyckats krascha hela Ubuntu... Jag har nu fört över dom inställningar i Firefox och Thunderbird som jag vill spara från det defekta systemet till Wubi. Nu är min tanke att kopiera över hela operativsystemet till disken med defekta systemet, så att dom sjuka mapparna skrivs över med friska. Det jag hoppas på är att allt annat, filer och mappar som inte har nån motsvarighet här i Wubi, ska förbli intakta.
Jag har aldrig konverterat wubi till en "riktig" installation, men det verkar vara mer omständigt att göra än att helt enkelt installera om. Det finns ett program vid namn LVPM som du hittar här: http://lubi.sourceforge.net/lvpm.html. Det sall kunna omvandla en wubiinstallation till en vanlig installation.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Ja, nu lyckades jag ju till sist göra en fullkomlig ominstallation av programmen och återställa allt som jag ville ha det. Och det mådde datorn säkert bara bra av, så mycket som jag mixtrat och ändrat fram och tillbaka.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"