Mappstorlek i filbläddraren........[LÖST]
Mappstorlek i filbläddraren........[LÖST]
När jag öppnar filbläddraren (nautilus) vill jag se storleken på mapparna.
I Windows finns det ett prog som fixar det, hur ordnar man det i Ubu
Obs inga terminaler
Obs inga terminaler
Senast redigerad av 1 gips, redigerad totalt 19 gånger.
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Mappstorlek i filbläddraren
En liten fråga är; Varför så rädd för terminalen?
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Varför en motfråga på det jag inte undrade över............... ta inte illa upp
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
None taken.gips skrev:Varför en motfråga på det jag inte undrade över............... ta inte illa upp
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Menar du explorer's listvy då eller?I Windows finns det ett prog som fixar det
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Foldersize heter programmet som lägger till kolumnen Mappstorlek i Utforskaren
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Inte riktigt svar på din fråga, men kolla in program->tillbehör->diskanvändningsanalysator (klicka på t.ex. sök av hem). Det ger en väldigt bra grafisk översikt över hur utrymmet används.
-
Är det så att det skulle vara ok med ett högerklick (med val), för att välja att se storlek på katalogerna, eller måste det vara "på hela tiden"?
Anledningen till att utvecklarna inte lagt till funktionen är att den kräver rätt mycket disk aktivitet. Det kan undvikas med någon form av "indexer", (som iof också kräver diskaktivitet) men det skulle aldrig återspegla katalogernas storlek i realtid (dvs 100% korrekt).
Anledningen till att utvecklarna inte lagt till funktionen är att den kräver rätt mycket disk aktivitet. Det kan undvikas med någon form av "indexer", (som iof också kräver diskaktivitet) men det skulle aldrig återspegla katalogernas storlek i realtid (dvs 100% korrekt).
Lars:
jo då diskanv........tor finns men är som sagt var inte det jag sökte
pallekuling:
Önskemål, man öppnar en filbläddrare/utforskare och där får redovisning på mappar & filers storlek
I min enkla värld så trodde jag det fann ngt prog/pkt som kunde summera mappens alla filers storlek och redovisa det för den mappen
Det du skriver om att det skulle kräva mkt diskakt sker ju ändå i systemövervakaren>filsystem där visas i "realtid" partionens storlek
Men kan diskanv....tor visa så varför skulle inte filbläddr/utforsk kunna göra detsamma kan man undra
Jag skulle vilja ha all info på ett ställe inte traska runt än här än där för att se helheten
Sorry boys ifall jag har använt Windowsuttryck i tråden men jag hoppas att det går att förstå utan att ngn messerschmitt ska dyka upp o påpeka min okunnighet om *x för den är jag väl medveten om
jo då diskanv........tor finns men är som sagt var inte det jag sökte
pallekuling:
Önskemål, man öppnar en filbläddrare/utforskare och där får redovisning på mappar & filers storlek
I min enkla värld så trodde jag det fann ngt prog/pkt som kunde summera mappens alla filers storlek och redovisa det för den mappen
Det du skriver om att det skulle kräva mkt diskakt sker ju ändå i systemövervakaren>filsystem där visas i "realtid" partionens storlek
Men kan diskanv....tor visa så varför skulle inte filbläddr/utforsk kunna göra detsamma kan man undra
Jag skulle vilja ha all info på ett ställe inte traska runt än här än där för att se helheten
Sorry boys ifall jag har använt Windowsuttryck i tråden men jag hoppas att det går att förstå utan att ngn messerschmitt ska dyka upp o påpeka min okunnighet om *x för den är jag väl medveten om
-
Faktum *är* att denna teknik kräver mycket diskaktivitet, och du kan inte riktigt jämföra det med med att mäta diskutrymme i "systemövervakaren>filsystem", just för att de två sätten använder sig av två fundamentalt olika tekniker för att komma fram till ett resultat.Men kan diskanv....tor visa så varför skulle inte filbläddr/utforsk kunna göra detsamma kan man undra
Om du vill veta exakt hur det går till så kan jag beskriva det för dig. Men jag gissar på att du hellre vill veta hur du går till väga för att få denna funktionalitet i nautilus?
Inte vad jag känner till. Om du inte räknar högerklick och "properties" (eller vad det nu heter på svenska), men du får ingen detaljerad översikt (mapp för mapp), vilket jag gissar på att du vill ha?I min enkla värld så trodde jag det fann ngt prog/pkt som kunde summera mappens alla filers storlek och redovisa det för den mappen
Men som tur är tycker jag utmaningar är roliga!

Jag sitter och filar på dem nu, men dom funkar riktigt bra. Den ena gör det du frågar efter (visar en extra kolumn med storlek på filer och mappar), och den andra funkar så att du högerklickar i eller på en mapp och får en total översikt över innehållet i KB/MB/GB.
Jag hör av mig när de är klara. Men tillsvidare finns det ju ett sätt till att få en översikt på filer i mappen. Nämligen att köra diskanalyseraren på en mapp. Du högerklickar på en mapp och väljer "kör med", sen så kan du skriva in "baobab" (vilket dumt namn...) istället för att välja en applikation. Sen i framtiden så finns det kvar som alternativ. (Kör med "baobab").
- Konservburk
Jag hittade en gammal och en ny buggrapport angående detta:
http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=40048
http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=397817
Den gamla är satt till WONTFIX, den nya är UNCONFIRMED.

Sorry, kunde inte låta bli
http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=40048
http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=397817
Den gamla är satt till WONTFIX, den nya är UNCONFIRMED.
gips skrev:utan att ngn messerschmitt ska dyka upp

Sorry, kunde inte låta bli

Hm, anade nog att jag skulle få på skallen på ett eller annat vis ;-(
PS
felstavat i föregående inlägg "messerschmitt" skall stavas wisserbesser
PS
felstavat i föregående inlägg "messerschmitt" skall stavas wisserbesser
Testa en annan filhanterare, finns i Synaptic.
Lite invecklad men desto mer möjligheter.
gentoo
a fully GUI-configurable, two-pane X file manager
Lite invecklad men desto mer möjligheter.
gentoo
a fully GUI-configurable, two-pane X file manager
Hittade inte ngn screenshots om (gentoo a fully GUI-configurable, two-pane X file manager)
men du kanske vet om det är ngt hobbyprojekt som funkar torsdagar ojämn vecka varannat skottår
och därtill krävs en linuxgubbe med all tid i världen för att överhuvudtaget lista ut hur det funkar
I så fall är det inget för mej som söker enkla lösningar. ;-\
men du kanske vet om det är ngt hobbyprojekt som funkar torsdagar ojämn vecka varannat skottår
och därtill krävs en linuxgubbe med all tid i världen för att överhuvudtaget lista ut hur det funkar
I så fall är det inget för mej som söker enkla lösningar. ;-\
Vad heter programmet i windows? Jag vill gärna testa det!gips skrev:När jag öppnar filbläddraren (nautilus) vill jag se storleken på mapparna.
Obs inga terminaler
Foldersize
Det står även högre upp i tråden
Det står även högre upp i tråden
-
Bara för att retas lite 
Jag hör av mig när jag är helt klar (som sagt).

Jag hör av mig när jag är helt klar (som sagt).
- Bilagor
-
- demo.jpg (40.63 KiB) Visad 4152 gånger
-
Ok det verkar funka bra. Som sagt, öppnar du upp djupa och stora katalogstrukturer verkar det ta lite tid första gången, men sen så flyger det på.
En nackdel är att eftersom storlekar delas in i KB/MB/GB så funkar inte kolumnen speciallt bra för att sortera efter.
En bugg som finns (det är inget att göra åt, men det går att arbeta runt den. Jag har registrerat den på gnome's bugtracker) är att du inte ser storlek på XDG mappar typ "Desktop/Skrivbord" förräns du uppdaterar listvyn. Det är inte mitt fel, utan ligger någonstans i nautilus.
EDIT: flyttade filen till post http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p289856
En nackdel är att eftersom storlekar delas in i KB/MB/GB så funkar inte kolumnen speciallt bra för att sortera efter.
En bugg som finns (det är inget att göra åt, men det går att arbeta runt den. Jag har registrerat den på gnome's bugtracker) är att du inte ser storlek på XDG mappar typ "Desktop/Skrivbord" förräns du uppdaterar listvyn. Det är inte mitt fel, utan ligger någonstans i nautilus.
EDIT: flyttade filen till post http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p289856
Senast redigerad av 1 palle-kuling, redigerad totalt 17 gånger.
Jag har inst python-nautilus via din länk o *x svarar att det finns install om jag försöker göra inst en gång till, mao jag har det installerat
efter det så skapade jag mappen /home/"mittnamn"/.nautilus/python-extensions
sedan laddade jag ner din bilaga samt packade upp den till ovan nämnda mapp o där finns nu
2 filer tot........... .py o .pyc
Förmodligen har jag klantat till det igen för inget förändras i nautilus, mappar redovisas fortfarande i antal objekt
Kollade även Visa> Synliga kolumner men men nada
efter det så skapade jag mappen /home/"mittnamn"/.nautilus/python-extensions
sedan laddade jag ner din bilaga samt packade upp den till ovan nämnda mapp o där finns nu
2 filer tot........... .py o .pyc
Förmodligen har jag klantat till det igen för inget förändras i nautilus, mappar redovisas fortfarande i antal objekt
Kollade även Visa> Synliga kolumner men men nada
-
Du ska använda "Total Size", inte "Size" modulen, gå in i nuatilus menyn Edit>Preferences>List Columns.
Om du går via menyn View>Visible Columns så påverkar du *bara* den katalog du är i, dvs individuell inställning för bara den katalogen.
Om du går via menyn View>Visible Columns så påverkar du *bara* den katalog du är i, dvs individuell inställning för bara den katalogen.
- Bilagor
-
- ex.jpg (37.58 KiB) Visad 4047 gånger