När jag bootar upp från skivan får jag felmeddelande
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: När jag bootar upp från skivan får jag felmeddelande
Kino vill arbeta i dv-formatet, vilket kan va lite jobbigt då dessa filer blir rätt så stora. Du behöver kanske installera någon codek, Program → Lägg till/ta bort sök på och installera Restricted Extras så får du en hoper codeks, java, flash mm.
Vad är det för märke/modell på din webkamera?
Vad är det för märke/modell på din webkamera?
jag har installerat restricted extras nu...men det märks inte i kino
Min webkamera är logitech pro 9000
Min webkamera är logitech pro 9000
Har just installerat .8.10 och då blir det ingen bild med hdmi-sladden...va konstigt att den äldre versionen klarar av något som inte 8.10 klarar av. Finns det en lösning. Kommer den nya ubuntu 9.? att klara hdmi-sladd? Någon idé?
- Cadryc
Har du aktiverat drivrutinen för grafikkortet? System → Administration → Hårdvadrivrutiner
Vad gäller mpg och Kino så kanske fler codecs behövs, jag är inte helt säker men det skadar inte att dra hem dom, Dock så får man lägga till ett förråd kallat Medibuntu, då får man tillgång till program och codecs som av licensskäl inte kan inkluderas i de vanliga förråden, i Sverige ska det vara lagligt vad jag förstått men i den del länder är det inte det, så därför detta extra förråd.
Nu ska vi använda den mer avancerade (krångligare) pakethanteraren. System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → Inställningar → Förråd → fliken Tredjepartsprogramvara → Lägg till
För Ubuntu 8.04 Hardy Heron så klistra in
För Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex så klistra in
Klicka sen på Lägg till källa → Stäng → Läs om . Den kanske klagar på att den inte känner igen en signering, det gör inget för vi ska installera nyckeln nu. Använd sen någon utav de två sökfunktionerna och leta upp medibuntu-keyring och högerklicka på den → Markera för installation → Verkställ i fönstrets övre del.
Sen så leta upp och markera följnaden paket för installation:
libdvdcss2 (för att se på regionskodade DVDfilmer)
non-free-codecs (en hoper roprietära codecs)
gstreamer0.10-plugins-good (kanske redan är installerat, osäker på om den ligger i vanliga förrådet eller medibuntus)
gstreamer0.10-plugins-bad (kanske redan är installerat, osäker på om den ligger i vanliga förrådet eller medibuntus)
gstreamer0.10-plugins-ugly (kanske redan är installerat, osäker på om den ligger i vanliga förrådet eller medibuntus)
I Medibutuförrådet finns även Skype och Google Earth, ett par ganska populära program.
Vad gäller mpg och Kino så kanske fler codecs behövs, jag är inte helt säker men det skadar inte att dra hem dom, Dock så får man lägga till ett förråd kallat Medibuntu, då får man tillgång till program och codecs som av licensskäl inte kan inkluderas i de vanliga förråden, i Sverige ska det vara lagligt vad jag förstått men i den del länder är det inte det, så därför detta extra förråd.
Nu ska vi använda den mer avancerade (krångligare) pakethanteraren. System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → Inställningar → Förråd → fliken Tredjepartsprogramvara → Lägg till
För Ubuntu 8.04 Hardy Heron så klistra in
Kod: Markera allt
deb http://packages.medibuntu.org/ hardy free non-free
deb http://packages.medibuntu.org/ intrepid free non-free
Sen så leta upp och markera följnaden paket för installation:
libdvdcss2 (för att se på regionskodade DVDfilmer)
non-free-codecs (en hoper roprietära codecs)
gstreamer0.10-plugins-good (kanske redan är installerat, osäker på om den ligger i vanliga förrådet eller medibuntus)
gstreamer0.10-plugins-bad (kanske redan är installerat, osäker på om den ligger i vanliga förrådet eller medibuntus)
gstreamer0.10-plugins-ugly (kanske redan är installerat, osäker på om den ligger i vanliga förrådet eller medibuntus)
I Medibutuförrådet finns även Skype och Google Earth, ett par ganska populära program.
Grafikkortet är inte aktiverat . När jag försöker aktivera det...och har angett mitt lösenord och sen trycker på aktivera så får jag en "enkelriktat-skylt" på ett nytt litet fönster....kommer inte vidare med det. Behöver ett gott råd.
- Cadryc
Jag hittade en tråd på ubuntuforums.org http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ost6487650
Där säger en person med likadant grafikkort att det funkar bra i Ubuntu förutom HDMI.
Skulle du kunna skriva här det som står i fönstret med enkelriktat-skylten ?
Vad gäller din webkamera så hyser jag gott hopp om att den funkar i 8.10. Just webkameror var en hårdvarukategori som fick mycket bättre stöd i och med 8.10. Stödet för hårdvara, dvs tillgängliga basen med drivrutiner, förbättras hela tiden. När ATI kommer med ny drivrutin så kanske HDMI fungerar sen, jag gissar på att det hinner komma en ny drivrutin till nästa version av Ubuntu.
Där säger en person med likadant grafikkort att det funkar bra i Ubuntu förutom HDMI.
Skulle du kunna skriva här det som står i fönstret med enkelriktat-skylten ?
Vad gäller din webkamera så hyser jag gott hopp om att den funkar i 8.10. Just webkameror var en hårdvarukategori som fick mycket bättre stöd i och med 8.10. Stödet för hårdvara, dvs tillgängliga basen med drivrutiner, förbättras hela tiden. När ATI kommer med ny drivrutin så kanske HDMI fungerar sen, jag gissar på att det hinner komma en ny drivrutin till nästa version av Ubuntu.
Det är bara en liten enkelriktatskylt utan text.
Finns ingen anledning att OS ska reagera så...jag vill ju bara aktivera kortet...som är oaktiverat.
Finns ingen anledning att OS ska reagera så...jag vill ju bara aktivera kortet...som är oaktiverat.
- Cadryc
Jag vet tyvärr inte vad det kan bero på. Vi kan pröva att installera genom terminalen istället, om inte annat så står det kanske nåt felmedelande där så man kan ta reda vad det beror på.
Program → Tillbehör → Terminal, klistra inDu ombeds skriva in lösenord, då syns inga tecken, tryck bara enter efter lösenordet.
Program → Tillbehör → Terminal, klistra in
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
Ta mig tusan....du klarade det igen. Det vart precis som du sa. Var får du allt ifrån....oj vad alla bokstäver är små....aha, mycket bättre upplösning antar jag.....Tur jag har en 40 tums skärm
Ska gå tillbaka sedan och instrallera allt du skrev om....tråden lär väl ligga kvar
Utan dig och Daniel hade jag inte kommit långt.....verkar inte finnas något problem ni inte klarar
Om jag skulle vilja ha större bokstäver...hur gör jag...skulle tro att det är en av de enklare frågorna
En evigt tacksam
El Stephano
Ska gå tillbaka sedan och instrallera allt du skrev om....tråden lär väl ligga kvar
Utan dig och Daniel hade jag inte kommit långt.....verkar inte finnas något problem ni inte klarar
Om jag skulle vilja ha större bokstäver...hur gör jag...skulle tro att det är en av de enklare frågorna
En evigt tacksam
El Stephano
- Cadryc
System → Inställningar → Utseende → fliken Typsnitt, där kan du ställa in lite textstorlekar.
I Firefox kan du även justera textstorleken genom att hålla inne ctrl och trycka på plus- respektive minus-tangenten. Återgår till normalstorlek med ctrl + 0 (noll)
I Firefox kan du även justera textstorleken genom att hålla inne ctrl och trycka på plus- respektive minus-tangenten. Återgår till normalstorlek med ctrl + 0 (noll)
När jag spelade upp en video i programmet som gör det så pendlade bilden mellan svart och normalt en gång i sekunden.....kanske det försvinner när jag laddar ner en massa grejer som jag senare ska ladda ner. Tänkte jag skulle nämna det bara.
Nu har jag varit inne i förrådet och hämtat paketen och installerat dem. Otroligt va många paket det finns där ..minst 30.000
Med dina exakta instruktioner var det inga problem.
Jag har problem med den nya högupplösta bilden. På en ning-site jag har som en av mina hemsidor så koncentreras grafiken till mitten av skärmen samtidigt som bakgrunden(foton av universum) ligger kvar och täcker hela skärmen. Jag förstorar med ctrl +mushjulet..men så fort jag går till en ny sida på ning-siten så blir det smått igen...helskumt. Upplösningen är dock fantastisk nu....bättre än med vista...sen grafikkortet aktiverades
Jätteflimmret i videouppspelaren kvarstår.
Med dina exakta instruktioner var det inga problem.
Jag har problem med den nya högupplösta bilden. På en ning-site jag har som en av mina hemsidor så koncentreras grafiken till mitten av skärmen samtidigt som bakgrunden(foton av universum) ligger kvar och täcker hela skärmen. Jag förstorar med ctrl +mushjulet..men så fort jag går till en ny sida på ning-siten så blir det smått igen...helskumt. Upplösningen är dock fantastisk nu....bättre än med vista...sen grafikkortet aktiverades
Jätteflimmret i videouppspelaren kvarstår.
- Cadryc
I Firefox så gå till Redigera → Inställningar → Innehåll där kan man ändra standardstorleken på texten.
Testa att öppna video med VLC, installera genom Program → Lägg till/ta bort. Högerklicka på videofilen och välj Öppna med → VLC
Flimrar det fortfarande så i VLC Verktyg → Inställnigar → nere till vänster vid Show settings så välj Alla, välj sen Video och bocka i/avbocka Overlay-videoutmatning och se om det gör nån skillnad.
En annan grej du kan testa. Kolla System → Inställningar → Utseende → fliken Visuella effekter, är den satt på Inga så är det inget mer att testa. Om den är satt till nåt annat (vilket kan va trevligt, grafikst lullull är kul
) så gå till Program → Lägg till/ta bort, sök på Compiz och installera Inställningshanterare för CompizConfig. Öppna den sen under System → Inställningar, leta upp Video playback och se så den är ibockad. Hjälper det inte så sätt Visuella effekter till Inga, kanske hjälper men lite synd om man inte kan ha dem igång.
Testa att öppna video med VLC, installera genom Program → Lägg till/ta bort. Högerklicka på videofilen och välj Öppna med → VLC
Flimrar det fortfarande så i VLC Verktyg → Inställnigar → nere till vänster vid Show settings så välj Alla, välj sen Video och bocka i/avbocka Overlay-videoutmatning och se om det gör nån skillnad.
En annan grej du kan testa. Kolla System → Inställningar → Utseende → fliken Visuella effekter, är den satt på Inga så är det inget mer att testa. Om den är satt till nåt annat (vilket kan va trevligt, grafikst lullull är kul

Yeeaahh....flimmret försvann när jag bockade för "inga effekter"....jag behöver inga effekter.
Det här med att internetsidor koncentreras till centrum av rutan fortsätter att vara jobbigt. Det är inte alla sidor ,men många detta fenomen inträffar. Bl.a. min hemsida på Medvet-Ande
http://medvetetliv.ning.com/profile/Staffan
Bilden krymper alltså till att täcka ungefär halva rutan medans bakgrundsfärger ligger kvar på hela rutan...jag kan ändra det med mushjulet , men det går tillbaka så fort jag rör mig till en annan sida inom communityt.
Det här med att internetsidor koncentreras till centrum av rutan fortsätter att vara jobbigt. Det är inte alla sidor ,men många detta fenomen inträffar. Bl.a. min hemsida på Medvet-Ande
http://medvetetliv.ning.com/profile/Staffan
Bilden krymper alltså till att täcka ungefär halva rutan medans bakgrundsfärger ligger kvar på hela rutan...jag kan ändra det med mushjulet , men det går tillbaka så fort jag rör mig till en annan sida inom communityt.
- Cadryc
Jag undrar om inte det där kan hänga ihop med den höga upplösningen i kombination med hur sidan är gjord. Om jag förstått det rätt så har du högre upplösning nu än i Vista? Blir det likadant om du testar med lite lägre upplösning?
Hur ändrar jag upplösning?
- Cadryc
Det finns System → Inställningar → Skärmupplösning, men ofta så funkar det bättre att använda ATIs egna program för att ställa in skärmarna, Catalyst Control Center. Det ligger någonstans under Program, tror det är Systemverktyg eller Tillbehör.
Ja, det hjälpte med att gå in i skärmupplösning.
Jag tror dock att jag klantat till det.
Jag provade lite olika upplösningar(ska nog vara 1280x720) och provade även med en riktigt låg eftersom grafiken ändå inte gick ända ut till kanten med 1280x720 och kan nu inte ändra tillbaks eftersom jag i 640x400 inte kommer åt "verkställknappen.
Hmm...är den enda lösningen att jag ominstallerar ubuntu.
Har du råkat ut för någon som ställt till det på detta viset?
Jag tror dock att jag klantat till det.
Jag provade lite olika upplösningar(ska nog vara 1280x720) och provade även med en riktigt låg eftersom grafiken ändå inte gick ända ut till kanten med 1280x720 och kan nu inte ändra tillbaks eftersom jag i 640x400 inte kommer åt "verkställknappen.
Hmm...är den enda lösningen att jag ominstallerar ubuntu.
Har du råkat ut för någon som ställt till det på detta viset?
- Cadryc
Har vart med om det själv, störande grej må jag säga. Testa att hålla inne Alt samtidigt som du håller nere vänstermusknapp med muspekaren någonstans i fönstret, då kan man flyttade fönstret utan att behöva ta tag i namnlisten. Testa och se om det går att flytta fönstret uppåt.
Annars, klicka och välj den upplösning det ska vara. Tryck sen 6 gånger på tab (tangenten ovanför caps lock) och tryck sen Enter.
Annars, klicka och välj den upplösning det ska vara. Tryck sen 6 gånger på tab (tangenten ovanför caps lock) och tryck sen Enter.
Ta mig tusan, det gick med att hålla nere alt och flytta med muspekaren. TACK !!!!!!
Kände mig verkligen låst där ett tag.
El Gringo
Kände mig verkligen låst där ett tag.
El Gringo