Kubuntu "Bryter ner sig"
- allerixon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kubuntu "Bryter ner sig"
Mitt kubuntu fungerade skitbra, förutom de små krångel alla får när man lär sig, men nu har de börjat lacka ur totalt.
Först slutade en användare att fungera, sedan har adept slutat fungera, skriver in lösenordet senförsvinner det, startar savage 2(ett spel) men de stängs ner innan jag kommer in. De känns som att oset bryts ner bit för bit. Snart kommer man väl inte ens ut på internet för att söka hjälp. Har tröttnat på Kubuntu för den här gången, mycket troligt att jag testar om ett år då 9.10 kommit ut och de flesta buggarna är fixade. Har dock ingen windows cd än. någon som kan någon systemåterställningsfunktion? Så man kan använda de man brukade kunna använda.
Först slutade en användare att fungera, sedan har adept slutat fungera, skriver in lösenordet senförsvinner det, startar savage 2(ett spel) men de stängs ner innan jag kommer in. De känns som att oset bryts ner bit för bit. Snart kommer man väl inte ens ut på internet för att söka hjälp. Har tröttnat på Kubuntu för den här gången, mycket troligt att jag testar om ett år då 9.10 kommit ut och de flesta buggarna är fixade. Har dock ingen windows cd än. någon som kan någon systemåterställningsfunktion? Så man kan använda de man brukade kunna använda.
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Kubuntu "Bryter ner sig"
Ja, KDE 4.1 och tidigare är inte speciellt stabila. Jaunty (9.04) kommer använda sig av KDE 4.2, en mycket stabilare skrivbordsmiljö. Du kan nog redan testa den när den kommer ut (jag rekommenderar inte att köra alpha-versionen).
- allerixon
jag ska ju kunna byta till 4.2 nu men de funkar inte trots att jag gör precis som jag bir tillsagd
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Vad är det som inte fungerar?allerixon skrev:jag ska ju kunna byta till 4.2 nu men de funkar inte trots att jag gör precis som jag bir tillsagd
- allerixon
jag är inte säker på att jag tagit bort det gamla, och det nya får jag inte att fungera å nu kommer jag ju inte in i adept så kan ju inte göra nåt åt saken ändå
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Varför kommer du inte in i adept? Vad händer?allerixon skrev: å nu kommer jag ju inte in i adept så kan ju inte göra nåt åt saken ändå
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
När adept bråkar kan man alltid använda aptitude. Det har ett ncursor ui (textbaserat) och har hjälp mig ur många tråkiga situationer.
- allerixon
var hittar jag det om jag inte har adept så jag kan installera de
du kan även installera synaptic i kubuntu.
själv tycker jag synaptic är lättare att jobba med än adept.
aptitude är lite svårt att komma igång med, annars är det en mycket bra pakethanterare.
skriv "sudo apt-get install synaptic" i terminalen.
om du sen inte hittar synaptic i den vanliga grafiska startmenyn i kubuntu,
kan du bara skriva " kdesudo synaptic " i terminalen, vänta en liten stund så ska synaptic startas.
själv tycker jag synaptic är lättare att jobba med än adept.
aptitude är lite svårt att komma igång med, annars är det en mycket bra pakethanterare.
skriv "sudo apt-get install synaptic" i terminalen.
om du sen inte hittar synaptic i den vanliga grafiska startmenyn i kubuntu,
kan du bara skriva " kdesudo synaptic " i terminalen, vänta en liten stund så ska synaptic startas.