Ctrl+Shift+Pil i terminator ger bokstäver..

brange

Ctrl+Shift+Pil i terminator ger bokstäver..

Inlägg av brange »

Körde 8.10 tidigare och då kunde jag ändra storleken på fönsterna i terminator m.h.a.Ctrl+Shift+piltangent.
Nu har jag installerat 8.04 istället, för 8.10 ställde mest till det för mig. Men ger Ctrl+Shift+piltangenterna mig bara olika bokstäver.
Ctrl+Shift + vänster ger mig D, + höger ger mig C, + upp/ner så händer det ingen.

Någon som vet hur man kan lösa detta?
Det räcker att jag trycker Shift + höger/vänster för att jag ska få D/C.

Tack på förhand.
David Andersson

Re: Ctrl+Shift+Pil i terminator ger bokstäver..

Inlägg av David Andersson »

1) Jag har Xubuntu 8.10 och där kan jag ändra storlek på terminalen med Alt+Shift+piltangenter. (Inte bara terminalen, utan i princip alla fönster. Det är en funktion i fönsterhanteraren.)

Det kan vara så att tangentbindningen i fönsterhanteraren ändrats i och med versionsbytet, eller att det är en annan fönsterhanterare.

Finns det nån Inställningar > Fönsterhanterare > Tangentbordsgenvägar eller liknande i Gnome där du kan ändra tillbaka?

2) Förklaring att det kommer upp bokstäver och hakparenteser i terminalen när man trycker vissa knappar. Vissa knappar fångas upp av fönsterhanteraren, vissa av genvägar definierade i skrivbordshanteraren, och vissa knappar skickas till terminalen. Beroende på vilken terminal du använder så kan vissa knappar fångas upp och aktivera menyalternativ i terminalen, som copy/paste eller byta tabbar. De knappar som inte fångas upp där skickas vidare till det program som körs i terminalen, normalt bash. Vanliga knappar som A, Delete och Tab skickar var sitt tecken (A, DEL och TAB) till bash, och bash gör sin grej med dem. Vissa knappar motsvaras inte av tecken. Det är funktionstangenter, pilar, home, end, etc. De skickar en sekvens av ca 2-6 tecken som börjar med Escape (ESC). T.ex vänsterpil skickar ESC [ D. Kolla i en terminal så ser du att bash reagerar på samma sätt om du trycker vänsterpil som om du trycker Esc följt av AltGr+[ följt av Shift+D. Shift+vänsterpil och F8 skickar andra sekvenser som bash inte känner igen. Den sväljer ESC men vet inte vad den ska göra med resten, som blir som vanlig inmatning. Du ser lite hakparenteser, bokstäver och/eller siffror. Du kan se hela sekvensen i bash genom att skriva Ctrl+v och sedan en funktionstangent. När man har startat ett program i terminalen så går knappar som inte fångats upp av fönsterhanteraren, skrivbordet eller terminalen till programmet. Utom några som faktiskt kan fångas upp av bash. T.ex: ctrl+c och ctrl-z. Låter det krångligt?
brange

Inlägg av brange »

Alt+Shift+piltangent gav samma resultat, C/D.
Har kollat igenom tangentbords genvägarna. Även kollat igenom gconf-editor, men hittar ingenstans att dom är bundna till något.
David Andersson

brange skrev:Alt+Shift+piltangent gav samma resultat, C/D.
Har kollat igenom tangentbords genvägarna.
Om jag minns (gissar) rätt så finns det två ställen. Dels i inställningar för fönsterhanteraren. Dels inställningar för skrivbordsmiljön. Troligtvis är det bara på det ena stället inställningen heter nåt med "genväg" eller "hotkey". Du behöver kolla det andra stället (fönsterhanterare). Har du hittat alla ställen?

(Jag har inte Gnome nu så jag kan inte kolla exakt.)
brange

Inlägg av brange »

Har kollat i båda. Hittar inget om det.
David Andersson

Har kollat i båda. Hittar inget om det.
Vad är det du inte hittar? Inställningar för "Keyboard", "Shortcuts" eller "Shift+Alt+Right", etc?

Om du letar efter Shift+Alt+Right etc, så hittar du nog inget. Tangenterna är inte bundna till nåt så de går de till bash, som inte förstår och visar t.ex C. Mitt fel att jag inte var tydligare i mitt förra svar.

I Xfce kallas funktionerna att förstora och förminska fönster Resize Window Up, -Down, -Left och -Right. Förhoppningsvis heter det någ liknande i Gnome. Det du vill göra är att hitta vad funktionerna har för tangetkombination i din dator och lära dig dem, eller ändra dem till det du är van vid.

I vilket fall måste du först hitta funktionerna i inställningar för fönsterhanteraren. Om du använder compiz kanske det finns ett tredje ställe att leta på.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"