Jag har installerat FreeNX enligt den här guiden: http://ubuntu.se/wiki/index.php/Fj%C3%A ... med_FreeNX
Det fungerar att ansluta ända tills fjärrstyrningsfönstret kommer upp, varpå det stängs ned efter någon sekund. Efter att ha försökt några gånger till lyckades jag få fram ett felmeddelande, som bara kommer upp ibland: "Session server failed".
Info: Display running with pid '2008' and handler '0x806a2'.
NXPROXY - Version 3.3.0
Copyright (C) 2001, 2007 NoMachine.
See http://www.nomachine.com/ for more information.
Info: Proxy running in client mode with pid '2992'.
Session: Starting session at 'Wed Feb 4 15:03:05 2009'.
Info: Connection with remote proxy completed.
Info: Using ADSL link parameters 512/24/1/0.
Info: Using cache parameters 4/4096KB/16384KB/16384KB.
Info: Using pack method 'adaptive-7' with session 'kde'.
Info: Using ZLIB data compression 1/1/32.
Info: Using ZLIB stream compression 4/4.
Info: No suitable cache file found.
Info: Forwarding X11 connections to display ':0'.
Info: Listening to font server connections on port '11000'.
Session: Session started at 'Wed Feb 4 15:03:05 2009'.
Info: Established X server connection.
Info: Using shared memory parameters 0/0K.
Session: Terminating session at 'Wed Feb 4 15:03:08 2009'.
Session: Session terminated at 'Wed Feb 4 15:03:08 2009'.
Någon som har nån aning om vad som är knas? Använder mig av NX Client på Windows x64 för att ansluta.
Ok, Ubuntu kör jag och alltså Gnome då som fönsterhanterare. Jag hade visst blandat ihop lösenorden lite förra gången jag provade, men om jag nu provar att logga in som root och med Gnome så kommer det åter upp "Server session failed" men med lite annat under details:
root skall inte fungera om du inte har aktiverat det kontot i Ubuntu. Ditt vanliga användarnamn skall du använda och inget annat, samma lösenord som när du loggar in som vanligt.
rancor skrev:root skall inte fungera om du inte har aktiverat det kontot i Ubuntu. Ditt vanliga användarnamn skall du använda och inget annat, samma lösenord som när du loggar in som vanligt.
Ah, har testat både och men inget av det fungerade. Testade nu med mitt vanliga användarnamn igen och det ger samma felmeddelande som för root.