Hur funkar det om jag installerar det och kör det fram till 9.04 stable, går det då att uppdatera Ubuntu 9.04 Alpha 4 till stable?
Ni som testat Ubuntu 9.04 Alpha 4 vad tycker ni? Problem?
Någon som testat Ubuntu 9.04 Alpha 4 ännu?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Någon som testat Ubuntu 9.04 Alpha 4 ännu?
grafikkortsdrivrutinen är fortfarande knölig ( nvidia 173.14) med xorg men inte värre än att det går att starta om laga med xfix i recoverymode.
Men det är på en "lekdator" jag har den installerad. Installera INTE på en produktionsdator.
Men det är på en "lekdator" jag har den installerad. Installera INTE på en produktionsdator.
-
Är detta ett problem för alla eller bara på just din dator?
Det finns en uppfattning att alphor och betor är speciella utgåvor och att man behöver installera om titt och tätt samt uppgradera till den riktiga releasen. Så är det inte. Alphor och betor är sk projektdroppar med visst definierat funktionsinnehåll. I ett projekt måste man ha delmål för att nå det slutliga målet i tid. Med andra ord, om du intallerar en alpha så får du automatiskt kommande alphor, beta och rc samt releasen i april med uppdateringarna. Så de enda anledningarna till att installera om är t.ex om man vill det, inte lyckats återställa helt efter en krasch, vill ha en annan konfiguration eller har strulat till det och vill rensa upp, dvs starta från scratch.ubuntuman74 skrev:Hur funkar det om jag installerar det och kör det fram till 9.04 stable, går det då att uppdatera Ubuntu 9.04 Alpha 4 till stable?
Drivrutiner är ett problem, då man ändrat gränssnittet mellan xservern (xorg) och drivrutinerna. ATI är drabbat, likaså Nvidia. Intel med vissa problem. Men detta gäller främst de proprietära versionerna. Såg att ett måldatum för detta var till beta men i fallet AMD/ATI är jag tveksam då de senast prånglade ut en fungerande version dagarna före releasen. Men de öppna drivrutinerna fungerar för det mesta hyfsat bra.ubuntuman74 skrev:Är detta ett problem för alla eller bara på just din dator?
Sen är alphor och betor inget jag rekommenderar om man inte avser att hjälpa till med buggrapportering, felsökning mm. Men ibland pockar ju nyfikenheten på också men tror att du inte kommer att uppleva speciellt mycket nytt då man fokuserar på andra bitar som att bl.a snabba upp uppstarten, stoppa in ext4 samt en hel del konsolidering av grafik och funktioner.
-
Om jag skulle installera 8.10 och sedan skulle vilja uppdatera detta bara:
Updated packages; the latest X.Org server, version 1.6; font dot-per-inch settings are now optimized based on your monitor's capabilities
Går det på något lätt sätt?
Updated packages; the latest X.Org server, version 1.6; font dot-per-inch settings are now optimized based on your monitor's capabilities
Mitt spontana svar är nej.ubuntuman74 skrev:Om jag skulle installera 8.10 och sedan skulle vilja uppdatera detta bara:
Orsaken är att man ändrat ABI-gränssnittet i X.Org server, version 1.6 vilket nog ställer till det för de program/drivrutiner som du då har i Intrepid. Själv gjorde jag en kraschlandning just pga det i Jaunty.
Men det är möjligt att det finns ett kompilat på nån PPA för Intrepid även om jag håller det för osannolikt. Så vill man åt det så är det nog bara att uppgradera till Jaunty. Kanske nån annan som vet.