micke_nordin skrev:
Nej, i lagens mening är allt som kan ta emot tv en tvmottagare (definitionen är teknikneutral). Hittills har det i praktiken inneburit att bara datorer med tvkort varit tvmottagare, men i samma stund som tv görs tillgängligt via en ny kanal betyder det att nya saker kommer räknas som tvmottagare. Att tv börjar sändas via nätet berör väl förövrigt inte bara traditionella datorer utan även mer avancerade telefoner osv.
i helvete heller ...
kommunikation över TCP/IP har funnits LÅNGT innan SVT & co började få såna här idiot-tankar! ...
jag behöver en (eller flera) prylar som kommunicerar över TCP/IP, men jag har inte bett dem lägga ut sin SKIT tillgänglig via samma kommunikationskanal! det är de SJÄLVA som VÄLJER att lägga ut det - och försöker KRÄVA pengar av alla som sedan tidigare använt verktyg som använder sig av detta tekniska sätt att föra över information på?
fan ta dem ...
och för övrigt är det just kärnpunkten ... de väljer ett distributionssätt (TCP/IP) som tekniskt sett kan tas emot av ALLA människor på hela jordklotet som råkar ha en dator ansluten till ett nätverk som använder sig av TCP/IP för informationsöverföring - och vill kräva pengar för det???? "bara för att det tekniskt är möjligt"???? som så många påpekat, då vore det inte mer än rättvist att vem som helst som lägger ut information som är tillgänglig via TCP/IP sedan kan kräva ALLA med teknisk utrustning för att ta del av den informationen på skyhög avgift vare sig de tar del av den informationen eller ej ... om det inte är så är vi tillbaks till debatten om det inte strider mot diverse rättsliga principer att vissa organisationer tar sig friheten att PRACKA PÅ FOLK OSKÄLIGA AVGIFTER för något DE ALDRIG BETT ATT FÅ! ...
micke_nordin skrev:
Det där stämmer ju inte, om du vidtar särskild åtgärd för att inte kunna ta emot tv, slipper du också betala. Du kommer inte att kunna pröva detta resonemang i någon instans eftersom det är en halmdocka, du argumenterar emot något som inte finns.
Och du tror på fullaste allvar att det kommer gå? när de är i desperat behov av pengar? så till den grad att de t o m vill ha in full tv-licens för var tionde "pryl" på företagen???? som ändå lär ha möjlighet att spärra tjänsten ...
JÄVLA PENGASUGARE!
micke_nordin skrev:
Att betala tvavgift via skattsedeln är förövrigt ingen bra idé eftersom det kommer lägga kontrollen över public service i händerna på politikerna. Vem vill ha statligt kontrollerad tv?
kontrollen över begravningar ligger inte heller på politiken och ändå går det utmärkt att ta ut en begravningsavgift oavsett trosinriktning eller ateism via just skattsedeln ...
Mekaniserad Apelsin skrev:
Folk i tråden vill just inte ha tv1 och tv2 (som de heter numera) eftersom de valt bort dem och inte vill fortsätta ha det "gratis" som erbjuds.
personligen är jag less på ALLT vad tv heter ... en jävla envägskommunikation ... jag har mina datorer för flervägskommunikation (dessvärre då alltså över TCP/IP, samma TCP/IP som de där idioterna besudlar med sitt jävla skräp som de kan ta till någon annan jävla teknisk lösning ...) - och testning, utvärdering, support med mera av olika linux- och freebsd-varianter ... och snart över 2000 kr om året är jag inte villig att betala för dynga, dynga jag inte vill ha att göra med - alls!
nu ska jag dock logga av ett slag här ... ett av mina hatobjekt detta som ni kanske märkt ...