Inget grafiskt gränssnitt [Löst genom att backa till 8.04]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Inget grafiskt gränssnitt [Löst genom att backa till 8.04]
Hej,
Jag är lite desperat och stressad så efter att ha sökt lite på måfå så startar jag en tråd. Finns det redan svar så är jag tacksam för länkar hänvisningar.
Saken är den att jag har precis uppdaterat till 8.10 från 8.04 och det gick inte så bra. När allt var klart så loggade jag på som vanligt och datorn startade som vanligt. Men jag fick ett meddelande om att det fanns andra drivrutiner för hårdvara som jag kunde installera så jag aktiverade dem. Tror att det var några för grafikkortet. Nu när jag startar Ubuntu så får jag inget grafiskt gränssnitt längre utan bara en kommandorad.
Vad har jag ställt till med? Kan jag komma åt det här på något vis och ställa tillbaka grafikhanteringen (om det nu är den det är fel på) så att jag kan komma in i datorn som folk igen?
Har provat att bota med xforecvesa, men det hjälpte inte. Vet inte om jag gjorde helt rätt iofs.
Tacksam för hjälp.
Jag är lite desperat och stressad så efter att ha sökt lite på måfå så startar jag en tråd. Finns det redan svar så är jag tacksam för länkar hänvisningar.
Saken är den att jag har precis uppdaterat till 8.10 från 8.04 och det gick inte så bra. När allt var klart så loggade jag på som vanligt och datorn startade som vanligt. Men jag fick ett meddelande om att det fanns andra drivrutiner för hårdvara som jag kunde installera så jag aktiverade dem. Tror att det var några för grafikkortet. Nu när jag startar Ubuntu så får jag inget grafiskt gränssnitt längre utan bara en kommandorad.
Vad har jag ställt till med? Kan jag komma åt det här på något vis och ställa tillbaka grafikhanteringen (om det nu är den det är fel på) så att jag kan komma in i datorn som folk igen?
Har provat att bota med xforecvesa, men det hjälpte inte. Vet inte om jag gjorde helt rätt iofs.
Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av 1 R8N, redigerad totalt 9 gånger.
Re: Inget grafiskt gränssnitt
Provade att köra sudo /etc/init.d/gdm start. Då säger den:
* Starting GNOME Display Manager... [OK]
Sedan hoppar den tillbaka till kommandoraden utan att något händer.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Testa att fixa till grafiken i recovery mode.
Jag har provat alla alternativen som kommer upp i recovery mode, utom att frigöra disk. Inget verkar ha hjälpt. Finns det något jag kan ha missat där?mcNisse skrev:Testa att fixa till grafiken i recovery mode.
Testade det här igen men gick in som root från recovery mode, för det hade jag inte testat innan. Skillnaden mot tidigare är att bildskärmen blinkar till ett par gånger när jag kört kommandot så det verkar som att den försöker starta något men att det inte riktigt funkar.R8N skrev:Provade att köra sudo /etc/init.d/gdm start. Då säger den:
Posta de varingar och fel som fins i loggen /var/log/Xorg.0.log så kanske någon kan se vad som går snett.
Denna kodsnutt kommer att skriva ut alla rader i Xorg.0.log som innehåller (EE) eller (WW).
(EE) börjar alla felrader på i den logg-filen
(WW) är varningar.
Kod: Markera allt
egrep '(EE)|(WW)' /var/log/Xorg.0.log
(WW) är varningar.
Jag handjagar in informationen här då jag inte kan kopiera något, så det kan bli lite fel:Barre skrev:Posta de varingar och fel som fins i loggen /var/log/Xorg.0.log så kanske någon kan se vad som går snett.
Denna kodsnutt kommer att skriva ut alla rader i Xorg.0.log som innehåller (EE) eller (WW).Kod: Markera allt
egrep '(EE)|(WW)' /var/log/Xorg.0.log
(WW) är varningar.
(WW) The directory /usr/share/fonts/X11/cyrillic does not exist
(WW) Open ACPI failed (/var/run/acpid.socket) (No such file or directory)
(II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER
(WW) RADEON(0): R500 support is under development. Please report any issues to xorg-driver-ati@lists.x.org
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag ser inget som kan antyda vad som är problemet. Testa detta när du loggat in i konsolen.
Du borde få någa bra felmeddelanden av startx kommandot. Ignorera fel från gdm. Den borde vara nere i vilket fall som helst.
Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/gdm stop
startx
Hej,
Tack för hjälpen ni som engagerat er. Jag provade att installera om 8.10 från skiva istället en vända. Det som hände då var att efter att ha tankat ner alla programändringar och startat om datorn så kunde jag logga in men sedan blev det antingen helt svart eller också så kom bara själva bakgrunden upp och inget mer. Det lustiga var att så länge jag inte tog ner programändringarna så kunde jag logga på och det funkade bra (så länge jag körde med boot option acpi=off, har en bärbar HP).
Efter att ha testat att installera om ett par tre gånger så gav jag tillslut upp och lade tillbaka 8.04. Nu funkar det i alla fall. Hoppas att det kommer rättningar framöver så att jag kan gå upp på 8.10 vad det lider.
Tack för hjälpen ni som engagerat er. Jag provade att installera om 8.10 från skiva istället en vända. Det som hände då var att efter att ha tankat ner alla programändringar och startat om datorn så kunde jag logga in men sedan blev det antingen helt svart eller också så kom bara själva bakgrunden upp och inget mer. Det lustiga var att så länge jag inte tog ner programändringarna så kunde jag logga på och det funkade bra (så länge jag körde med boot option acpi=off, har en bärbar HP).
Efter att ha testat att installera om ett par tre gånger så gav jag tillslut upp och lade tillbaka 8.04. Nu funkar det i alla fall. Hoppas att det kommer rättningar framöver så att jag kan gå upp på 8.10 vad det lider.