Installation av nedladdat program, Google Earth

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Installation av nedladdat program, Google Earth

Inlägg av BjHstad »

Laddade ner Google Earth för Linux som en bin.fil. Nu undrar jag hur gör man för att installera den.
När jag klickade på den kom det upp en ruta att man måste öppna den i ett program, men vilket?
Nån som vet?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Installation av nedladdat program, Google Earth

Inlägg av Konservburk »

Du måste göra filen körbar. Högerklicka, välj egenskaper, fliken rättigheter.
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Ok, tack,, Ska testa det
Hittade iofs Google earth i synaptic, laddade ner det och det är markerat som installerat, Nu gäller det bara att hitta det, det finns inte i programförteckningen. Jag söker vidare, men tips mottages
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Det lättaste är att plocka fram terminalen;

Kod: Markera allt

chmod +x fil.bin
./fil.bin
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

BjHstad skrev:Hittade iofs Google earth i synaptic, laddade ner det och det är markerat som installerat, Nu gäller det bara att hitta det, det finns inte i programförteckningen. Jag söker vidare, men tips mottages
Var i synaptic hittade du detta? Jag har för mig att google earth inte får finnas med där.
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Jag gick bara in i synaptic och skrev in Google- earth i sökrutan, så kom det upp en rubrik" gogleearth-package."
Installationen verkade ha funkat, men jag hittar det inte i programlistorna.. söker fortfarande.
Kansk inte är programmet i alla fall.
försökte ju först ladda ner bin-filen på Googles hemsida. den ladades ner i filhanteraren, men jag vet inte hur man kommer vidare med instalaltionen. (rel ny i Ubuntu, sä jag har inte lärt alla finnesser än)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

BjHstad skrev:Jag gick bara in i synaptic och skrev in Google- earth i sökrutan, så kom det upp en rubrik" gogleearth-package."
Installationen verkade ha funkat, men jag hittar det inte i programlistorna.. söker fortfarande.
Kansk inte är programmet i alla fall.
Aha. googleearth-package är ett program som skapar ett installationspaket med googleearth, som sedan ska gå att installera. Visst verkar det löjligt? Men det har med ofria licenser att göra. Det är helt enkelt inte tillåtet att skicka med googleeath i ubuntu. Däremot får man på egen hand skapa ett installationspaket så länge man inte sprider det vidare. Sådär lagom knöligt ;)
BjHstad skrev:försökte ju först ladda ner bin-filen på Googles hemsida. den ladades ner i filhanteraren, men jag vet inte hur man kommer vidare med instalaltionen. (rel ny i Ubuntu, sä jag har inte lärt alla finnesser än)
Först gör du filen körbar som jag skrev i mitt första svar. Sendan borde det gå att dubbelklicka på den för att starta installationen. Det är möjligt att den fortfarande vill att du ska välja något program att öppna den med. I så fall har du drabbats av en dum filändelseassocciation. Ändra då namn på filen till GoogleEarthLinux istället för GoogleEarthLinux.bin och försök igen.
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Tack för tipsen,, ska försöka igen
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"