pausa ls vid fullskärm?
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
pausa ls vid fullskärm?
Hej.
Jag vill precis som jag skrivit i rubriken. Att när jag jag exekvererar ls, och listningen blir längre än vad som får plats på skärmen, så ska det inte bara bläddras förbi. Utan det blir en liten paus. Ungefär som dir /p fungerade i dos (har för mig att det var så man skrev i alla fall). Hoppas någon vet. /Kram.
Jag vill precis som jag skrivit i rubriken. Att när jag jag exekvererar ls, och listningen blir längre än vad som får plats på skärmen, så ska det inte bara bläddras förbi. Utan det blir en liten paus. Ungefär som dir /p fungerade i dos (har för mig att det var så man skrev i alla fall). Hoppas någon vet. /Kram.
Re: pausa ls vid fullskärm?
Kod: Markera allt
ls | more
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Programmet more är mest av historiskt intresse, speciellt för att förstå varför ersättaren heter less
Med less kan man bläddra upp/ner med piltangenterna och söka efter ord med /. Mycket mera praktiskt än more.

- Dimi
stort tack mina herrar!!!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Måste nämna den som gör nästan samma sakJarulf skrev:Det blir dock inte tidsbestämd paus, utan du måste själv trycka mellanslag/enter för att stega vidare.Kod: Markera allt
ls | more
ls | less

/Johan
Då får väl jag vara ännu värre då...jsiei97 skrev:Måste nämna den som gör nästan samma sakJarulf skrev:Det blir dock inte tidsbestämd paus, utan du måste själv trycka mellanslag/enter för att stega vidare.Kod: Markera allt
ls | more
Fast med less kan man använda pilarna upp och ner om man villKod: Markera allt
ls | less
![]()
/Johan
ls|most
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
Trodde du drev med tråden, mendmz skrev: Då får väl jag vara ännu värre då...Kod: Markera allt
ls|most
sudo apt-get install most

- mcNisse
Det ser ju ut som alla har glömt Ctrl-S (stop) och Ctrl-Q (start). Men less metoden är bättre och beror inte på hur terminalen år uppsatt.
-
Den där är grymt irriterande, har vid mer än ett tillfälle råkat trycka ctrl+s när jag skulle trycka ctrl+a...mcNisse skrev:Det ser ju ut som alla har glömt Ctrl-S (stop) och Ctrl-Q (start). Men less metoden är bättre och beror inte på hur terminalen år uppsatt.
varpå man får känslan av att ens terminal har hängt sig

- Konservburk
Lägg in stty -ixon i ~/.bashrc (och ~/.bash_profile) så slipper du det problemet.jsiei97 skrev:Den där är grymt irriterande, har vid mer än ett tillfälle råkat trycka ctrl+s när jag skulle trycka ctrl+a...
varpå man får känslan av att ens terminal har hängt sig
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Själv använder jag alltid more, mest för att jag alltid gjort så, eller i alla fall från ca 1990 när jag enbart arbetade i Unix. Är inte säker på om less ens fanns då. Oftast räcker det med more, då man ändå bara använder mellanslagstangenten, men visst låter det bra med de extra finesserna i less.Lars skrev:Programmet more är mest av historiskt intresse, speciellt för att förstå varför ersättaren heter lessMed less kan man bläddra upp/ner med piltangenterna och söka efter ord med /. Mycket mera praktiskt än more.
Man kan ju alltid lägga till en rad i den fil man har som definierar alla alias, i mitt fall ~/.bash-aliases (som jag låter ~/.bashrc starta upp):
alias more=less
- Dimi
Vad och hur innebär det att trycka Ctrl-S och Ctrl-Q?mcNisse skrev:Det ser ju ut som alla har glömt Ctrl-S (stop) och Ctrl-Q (start). Men less metoden är bättre och beror inte på hur terminalen år uppsatt.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Stopp och fortsätt.
Funkade bra förr på tiden när man körde med 300bauds modem, men nu blir skärmen överfull innan
man hinner blinka
Funkade bra förr på tiden när man körde med 300bauds modem, men nu blir skärmen överfull innan
man hinner blinka
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- Dimi
Aha,
Det var det jag misstänkte. Eller inte det med modemet. men med stop och fortsätt grejen. Misstänkte att McNisse hade en reaktionsförmåga som skulle fått stålmannen att bli grön av avund.
Det var det jag misstänkte. Eller inte det med modemet. men med stop och fortsätt grejen. Misstänkte att McNisse hade en reaktionsförmåga som skulle fått stålmannen att bli grön av avund.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Eller också en riktigt slö datorDimi skrev:Aha,

Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
-
Nopp, det finns skillnader mellan less och more.Johnny Rosenberg skrev:Själv använder jag alltid more, mest för att jag alltid gjort så, eller i alla fall från ca 1990 när jag enbart arbetade i Unix. Är inte säker på om less ens fanns då. Oftast räcker det med more, då man ändå bara använder mellanslagstangenten, men visst låter det bra med de extra finesserna i less.Lars skrev:Programmet more är mest av historiskt intresse, speciellt för att förstå varför ersättaren heter lessMed less kan man bläddra upp/ner med piltangenterna och söka efter ord med /. Mycket mera praktiskt än more.
Man kan ju alltid lägga till en rad i den fil man har som definierar alla alias, i mitt fall ~/.bash-aliases (som jag låter ~/.bashrc starta upp):Då kan sådana som jag glatt fortsätta skriva more, vår vana trogen…Kod: Markera allt
alias more=less
Ibland har jag råkat ut för att vissa specialtecken gör att less får frispel....
men more har alltid fungerat bra för mig.
Så jag vill nog sträcka ut halsen och påstå att ls | more är bättre än ls | less

(Kan vi för övrigt inte ha ett lite flame war över vad som är bäst, more, less eller most

/Johan
-
jsiei97 skrev:Nopp, det finns skillnader mellan less och more.Johnny Rosenberg skrev:Själv använder jag alltid more, mest för att jag alltid gjort så, eller i alla fall från ca 1990 när jag enbart arbetade i Unix. Är inte säker på om less ens fanns då. Oftast räcker det med more, då man ändå bara använder mellanslagstangenten, men visst låter det bra med de extra finesserna i less.Lars skrev:Programmet more är mest av historiskt intresse, speciellt för att förstå varför ersättaren heter lessMed less kan man bläddra upp/ner med piltangenterna och söka efter ord med /. Mycket mera praktiskt än more.
Man kan ju alltid lägga till en rad i den fil man har som definierar alla alias, i mitt fall ~/.bash-aliases (som jag låter ~/.bashrc starta upp):Då kan sådana som jag glatt fortsätta skriva more, vår vana trogen…Kod: Markera allt
alias more=less
Ibland har jag råkat ut för att vissa specialtecken gör att less får frispel....
Så jag vill nog sträcka ut halsen och påstå att ls | more är bättre än ls | less![]()
(Kan vi för övrigt inte ha ett lite flame-war över vad som är bäst, more, less eller most)
/Johan
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Jag har inte gjort något sådant alias än så jag kör fortfarande more, men jag testade lite i alla fall och jag fann ju att jag trivdes bättre med more (förmodligen på grund av vanan), men råkade inte på något frispel. Vad är det för specialtecken du pratar om? Tecken som finns i texten som skrivs ut på skärmen eller tecken som du själv trycker in via tangentbordet när du använder less?jsiei97 skrev:Nopp, det finns skillnader mellan less och more.
Så jag vill nog sträcka ut halsen och påstå att ls | more är bättre än ls | less![]()
(Kan vi för övrigt inte ha ett lite flame war över vad som är bäst, more, less eller most)
/Johan