Förslag på förändring av gemenskapens beslutsprocess

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Förslag på förändring av gemenskapens beslutsprocess

Inlägg av djkmmo »

Jag har funderat vidare lite på punkt fyra och fem och det bästa kanske egentligen är att helt enkelt fortsätta diskutera dem här, istället för att bara FR, admins, mods och KP:s diskuterar dem för sig själv? Efter det skall ju ett beslut tas av medlemmarna i sedvanlig omröstning.

Mitt förslag är ett det skapas en separat, medlemsvald grupp som tar hand om fyra och fem. Kanske skall kontaktpersonerna ingå?

En av mina grundläggande tankar med detta är att avlasta kontaktpersonerna så att de får en mänsklig chans att göra ett bra jobb. En grundförutsättning för det, tror jag, är att de beslut som tas har hög demokratiskt legitimitet. Har de det och man som förtroendevald vet, svart på vitt, att man har majoriteten av medlemmarna med sig i sitt handlande, så får man råg i ryggen och det blir enklare att jobba.

Dessutom tror jag att det är omänskligt att begära att en-två personer skall klara av att själva bära hela ansvaret för att marknadsföra Ubuntu i bloggar och på konferenser, se till att sköta kontakt mellan gemenskapens olika delar i Sverige, hålla kontakt med Ubuntu centralt, driva på ökat sammarbete med övriga länder i Norden, se till att hela distron är översatt, gå i bräschen för att ta fram utbildningar och utbildningsplatform, hålla sig ajour med vad som avhandlas på forum, IRC och sändlista, utveckla webbplats och wiki, helst även ge support till nybörjare ett par timmar om dagen etc. etc. Dessutom, som lök på laxen, skall man se till att den demokratiska processen går som på räls. Och det skall göras på fritiden. Min överygelse är att vi måste dela den bördan. Jag har sett alldeles för många människor bränna ut sig på ideellt arbete och det känns som att Urban är på väg åt det hållet och det är inte Ubuntu att lägga en så tung börda på en-två personer så att de går på knäna och till slut ger upp. En del går säkert att lägga över på "tjänstemän" (dvs personer som är tillsatta "uppifrån och ned", på basis av kompetens) men just hanteringen av den demokratiska processen tror jag måste skötas av förtroendevalda.

Jag gör inget klart yrkande i det här inlägg, det är mera av ett spånings- och förklarande inlägg, men frågan överst kan ju behöva ett svar.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Spontant såg jag det där som moderatorjobb, men jag tror du har en poäng i att ha en medlems-
vald grupp till det.

Man kan ju tänka sig en kompromiss, det vill säga en medlemsvald grupp där kontaktpersonerna
har närvaro, yttrande och rösträtt, men inte ett tvång att deltaga och att någon annan har ansvaret
att "sammankalla" gruppen?

På nå't sätt vill jag kanske ha med moderatorerna på något hörn eftersom de lusläser de flesta
trådar och framför allt alla som luktar debatt. De borde vara bra på att snappa idéer och förslag
som vi andra kanske missar. Jag är inte klar på hur.

Jag har inte heller något klart yrkande, men vi rör oss nog åt rätt håll i alla fall.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev: Man kan ju tänka sig en kompromiss, det vill säga en medlemsvald grupp där kontaktpersonerna
har närvaro, yttrande och rösträtt, men inte ett tvång att deltaga och att någon annan har ansvaret
att "sammankalla" gruppen?

På nå't sätt vill jag kanske ha med moderatorerna på något hörn eftersom de lusläser de flesta
trådar och framför allt alla som luktar debatt. De borde vara bra på att snappa idéer och förslag
som vi andra kanske missar. Jag är inte klar på hur.
Min fetning /vulfgar
Tycker det verkar vara ett bra förslag. Forumsadministrationen kanske kan rösta fram ett par moddar/admins som kan vara med. Moderatorer och admins är ganska hårt belastade, i vart fall när det är lite stökigt i forumet så det kanske skulle bli lite hårt att belasta samtliga.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

djkmmo skrev:En av mina grundläggande tankar med detta är att avlasta kontaktpersonerna så att de får en mänsklig chans att göra ett bra jobb. En grundförutsättning för det, tror jag, är att de beslut som tas har hög demokratiskt legitimitet. Har de det och man som förtroendevald vet, svart på vitt, att man har majoriteten av medlemmarna med sig i sitt handlande, så får man råg i ryggen och det blir enklare att jobba.

Dessutom tror jag att det är omänskligt att begära att en-två personer skall klara av att själva bära hela ansvaret för att marknadsföra Ubuntu i bloggar och på konferenser, se till att sköta kontakt mellan gemenskapens olika delar i Sverige, hålla kontakt med Ubuntu centralt, driva på ökat sammarbete med övriga länder i Norden, se till att hela distron är översatt, gå i bräschen för att ta fram utbildningar och utbildningsplatform, hålla sig ajour med vad som avhandlas på forum, IRC och sändlista, utveckla webbplats och wiki, helst även ge support till nybörjare ett par timmar om dagen etc. etc. Dessutom, som lök på laxen, skall man se till att den demokratiska processen går som på räls. Och det skall göras på fritiden. Min överygelse är att vi måste dela den bördan. Jag har sett alldeles för många människor bränna ut sig på ideellt arbete och det känns som att Urban är på väg åt det hållet och det är inte Ubuntu att lägga en så tung börda på en-två personer så att de går på knäna och till slut ger upp. En del går säkert att lägga över på "tjänstemän" (dvs personer som är tillsatta "uppifrån och ned", på basis av kompetens) men just hanteringen av den demokratiska processen tror jag måste skötas av förtroendevalda.
Detta inlägg är sannerligen UBUNTU!

Tack för det, djkmmo.

De flesta känner nog likadant och delar din och min uppfattning. Det skulle vara gott att se, om flertalet gör likadant. Med något enstaka, förmodat undantag, är det nog så.

Munken bugar allra som mest ödmjukt åt ditt håll för dessa humana tankegångar och hoppas att det kan få bli en ledstjärna för allt fortsatt arbete inom gemenskapen.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Det jag kan se talar emot att moderatorer är för mycket inblandade är väl att moderatorerna just skall moderera även de trådar som skall utgöra underlaget för besluten. Det kanske inte är ett stort problem, men det vore tråkigt om det skulle komma invändningar mot en omröstning på basis av att samma moderatorer som modererat i en tråd är med och beslutar om hur propositionsordningen skall se ut. Det är väl lite samma sorts oro som Urban tidigare utryckte över att för mycket blanda in förtroenderådet.

Med det sagt så kan jag se fördelen att ha ett sammarbete mellan den här gruppen och mods/admin. Kanske skulle en-två från mods resp. admin vara adjungerade i gruppen, med yttrande och förslagsrätt?

Vid sidan av det antar jag att gruppen kommer att få en brevlåda eller liknande så att man spontant kan skicka förslag, oavsett om man är vanlig medlem eller har någon officiell funktion. Jag antar även att det i framtiden kommer att bli någon form av sammarbete och utbyte mellan "rekryteringsfunktion" och "Launchpad/förslagslåda" och den här gruppen, när de sakerna faller på plats. mycket av det som är relaterat till "rekryteringsfunktion" och "Launchpad/förslagslåda" kommer nog att vara tekniska saker/"tjänstemannaärenden" men en del kommer nog även att behöva behandlas i en demokratisk process. Kanske är det åt det hållet vi skall gå på lite längre sikt, med ett gemensamt gränssnitt för förslag på förändringar.

Urbans förslag i Vulfgars fetstil tycker jag låter som ett bra förslag.

@ Broder Tuck
Tack för de orden. Jag kännde att det behövde sägas. Jag tycker att det skall vara möjligt att kritisera och ibland även att kritisera hårt, men för att det skall gå måste arbetsuppgifterna vara rimligt utformade från början, för att inte kritiken skall bli den berömda droppen. Att byta ut folk och starta förtroendeomröstningar är ingen lösning, om problemet är att arbetsupgifterna är orimliga från början.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Tumme upp
*edit*

vill förtydliga lite:
om problemet är att arbetsupgifterna är orimliga från början
genom att skriva: att arbetsupgifterna ( i vart fall är somligas krav på dem (både på arbetsuppgifter och på kontaktmän, orimliga ) . . . är orimliga.
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 7 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

På tal om omröstningssystem så kolalde jag nu på möjlighet att förbättra sakenas tillstånd inom Drupals ram och stötte på föjande:
Advanced Poll
Decisions

Det kanske inte är någon av dem som är perfekt, men något kanske är bättre än det BASIC-system för omröstningar vi har idag och det kanske är lättare och snabbare att implementera än ett helt nytt externt verktyg. Det har bl.a. stöd för Borda count:
Because it sometimes elects broadly acceptable candidates, rather than those preferred by the majority, the Borda count is often described as a consensus-based electoral system, rather than a majoritarian one.
Det finns även ett "paket" av Advanced Poll och något som heter Pro et Con som kallas Democracy forum. Med det skulle det nog gå att helt eliminera behovet av vissa omröstningar.

De kräver Drupal 5.x och Voting API, om det har någon betydelse i sammanhanget.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

djkmmo skrev:På tal om omröstningssystem så kolalde jag nu på möjlighet att förbättra sakenas tillstånd inom Drupals ram och stötte på föjande:
Advanced Poll
Decisions

Det kanske inte är någon av dem som är perfekt, men något kanske är bättre än det BASIC-system för omröstningar vi har idag och det kanske är lättare och snabbare att implementera än ett helt nytt externt verktyg. Det har bl.a. stöd för Borda count:
Because it sometimes elects broadly acceptable candidates, rather than those preferred by the majority, the Borda count is often described as a consensus-based electoral system, rather than a majoritarian one.
Det finns även ett "paket" av Advanced Poll och något som heter Pro et Con som kallas Democracy forum. Med det skulle det nog gå att helt eliminera behovet av vissa omröstningar.

De kräver Drupal 5.x och Voting API, om det har någon betydelse i sammanhanget.
Kan tyckas vara vettigt, så här i förstone. Själv förstår jag inte särdeles mycket av vad det skulle innebära, men följer det intentionerna
i trådens inlägg i övrigt, så blir det säkert ett steg framåt. Lyssna förslagsvis även med Andol och Lars också. De besitter förmodligen
sakkunskap om vad som är möjligt och önskvärt.

Bra jobbat! ;)
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Andol var ju med oss i början, men han tycks ha försvunnit efter att jag föreslog att han skulle kolla närmare på LimeSurvey. Akut fall av sjävbevarelsedrift kanske ;D.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Akut fall av sjävbevarelsedrift kanske
;D
Ja, den grabben verkar ha hissen hela vägen upp, där tycks det inte behövas någon "handpåläggning".
Å andra sidan, är han inte sämre än att han säkert dyker upp och talar om för oss, huruvida det kan funka eller ej.

Hav förtröstan, unge man. Det löser sig. ;)
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

djkmmo skrev: Vilken: LimeSurvey
Vad: Skall tittas närmare på
Varför: Proaktivt föra ut omröstningar till beslutsfattare; skapa mer lätthanterliga omröstningar
Vem: Andol?
Hur: Bestämmer ovanstående
När: Så snart som möjligt
Ja, ja :)

Ligger dock inte allra högst upp på min prio-lista. Återkommer i ämnet om en vecka eller två.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
djkmmo, se, hissen är framme/uppe.
Det var väl det jag trodde.

Möjligen att du har en korrekt "magkänsla" av kommande avslag för dina tankar och ide'er, när han skriver:

Ligger dock inte allra högst upp på min prio-lista. Återkommer i ämnet om en vecka eller två.
Det lät/låter kanske lite som när en arbetssökande får höra, det sista innan denne lämnar den intervjuande och
personalansvarige: -"Ring inte oss, vi ringer Dig. Om. Utifall, att. . . ".
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

andol skrev:
djkmmo skrev: Vilken: LimeSurvey
Vad: Skall tittas närmare på
Varför: Proaktivt föra ut omröstningar till beslutsfattare; skapa mer lätthanterliga omröstningar
Vem: Andol?
Hur: Bestämmer ovanstående
När: Så snart som möjligt

Det var snabbt ;).
Utanför ämnet: Jag tänkte helt fel är det gällde "Democracy forum" och de andra jag länkade till sist, eller hur? Forumet är väl inte Drupal och kan inte använda Drupal-moduler? Synd i så fall, för de verkade bra.

Fråga: Varför inte bara använda ett system som tillåter sömlöst utbyte av information och full integrering mellan de olika delarna?

I vilket fall så har jag letat upp något annat istället som kanske låter sig användas i forumet:
phpBB Alternative Voting MOD. Dock är senaste uppdateringen på hemsidan gjord 2004, så det verkar inte finnas någon aktiv utveckling av modulen.

@ BT
Tja, det brinner ju inte i knutarna, så är det annat som står högre upp på listan så får vi väl leva med det.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D ;D
andol

Inlägg av andol »

djkmmo skrev: Jag tänkte helt fel är det gällde "Democracy forum" och de andra jag länkade till sist, eller hur? Forumet är väl inte Drupal och kan inte använda Drupal-moduler? Synd i så fall, för de verkade bra.
Med tanke på att vår Portal bygger på Drupal så är en Drupalbaserad lösning inga problem. Här verkar det iofs krävas Drupal 5.x vilket vi ännu inte kör; även om en Portaladmin jobbar på en uppgradering. Oavsett vad så får gärna någon, till exempel djkmmo, titta på dessa moduler och se hur väl de uppfyller det tänka önskemålet.

Noterade dock att det endast fanns development snapshots utav ett par av modulerna. Rent allmänt föredrar jag moduler som är såpass "färdiga" att det släppts någon form utav stable release.
djkmmo skrev:Fråga: Varför inte bara använda ett system som tillåter sömlöst utbyte av information och full integrering mellan de olika delarna?
I vilket sammanhang? Just med röstningssystemet eller med webbplatsen i stort?
djkmmo skrev:I vilket fall så har jag letat upp något annat istället som kanske låter sig användas i forumet:
phpBB Alternative Voting MOD. Dock är senaste uppdateringen på hemsidan gjord 2004, så det verkar inte finnas någon aktiv utveckling av modulen.
Nej, en phpBB-modul som inte längre utvecklas är inte alltför het. Slipper gärna att själv behöva patcha den i samband med att phpBB uppgraderas.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

andol skrev:
djkmmo skrev: Jag tänkte helt fel är det gällde "Democracy forum" och de andra jag länkade till sist, eller hur? Forumet är väl inte Drupal och kan inte använda Drupal-moduler? Synd i så fall, för de verkade bra.
Med tanke på att vår Portal bygger på Drupal så är en Drupalbaserad lösning inga problem. Här verkar det iofs krävas Drupal 5.x vilket vi ännu inte kör; även om en Portaladmin jobbar på en uppgradering. Oavsett vad så får gärna någon, till exempel djkmmo, titta på dessa moduler och se hur väl de uppfyller det tänka önskemålet.

Noterade dock att det endast fanns development snapshots utav ett par av modulerna. Rent allmänt föredrar jag moduler som är såpass "färdiga" att det släppts någon form utav stable release.
Det är väl att föredra förstås. Men den som verkar vara lite av nav, Advanced Voting, är ju på beta-6-nivå, så den bör ju släppas som stabil snart. Det verkar tyvärr inte finnas någon demo av modulerna. Jag laddade ner Drupal och det bör väl inte vara några problem att installera, så vi kan väl se hur långt jag kommer. Kan jag PM:a dig om jag stöter på några tekniska problem?
andol skrev:
djkmmo skrev:Fråga: Varför inte bara använda ett system som tillåter sömlöst utbyte av information och full integrering mellan de olika delarna?
Jag menade väl mer i stort. Det är väl lättare t.ex. underhålla och utbyta information mellan t.ex. wiki och forum om det är en och samma plattform? Det är mer en nyfikenhetsfråga.
andol skrev:
djkmmo skrev:I vilket fall så har jag letat upp något annat istället som kanske låter sig användas i forumet:
Nej, en phpBB-modul som inte längre utvecklas är inte alltför het. Slipper gärna att själv behöva patcha den i samband med att phpBB uppgraderas.
Förstod nästan det. Ja, ja, då vet vi att det inte är ngt alternativ.
andol

Inlägg av andol »

djkmmo skrev:Jag laddade ner Drupal och det bör väl inte vara några problem att installera, så vi kan väl se hur långt jag kommer. Kan jag PM:a dig om jag stöter på några tekniska problem?
Helt okej att PM:a mig om du behöver hjälp med Drupal i det här sammanhanget. När folk gör saker för LoCots räkning hjälper jag mer än gärna till.
djkmmo skrev:
andol skrev:
Jag menade väl mer i stort. Det är väl lättare t.ex. underhålla och utbyta information mellan t.ex. wiki och forum om det är en och samma plattform? Det är mer en nyfikenhetsfråga.
Med tanke på att den nuvarande webbplatsen kom till innan jag blev serveradmin så kan jag bara gissar. Det troligast är väl att man helt enkelt kom fram till att inget enskilt system hade all den funktionalitet man var ute efter.

Vad gäller enhetlig inloggning och användarhantering så finns det faktiskt en lösning i projektet OpenID, SSO, etc för ubuntu-se.org. Tyvärr har vi i även i det där fallet ett dependency på Drupal 5.x.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

andol skrev:
djkmmo skrev:Jag laddade ner Drupal och det bör väl inte vara några problem att installera, så vi kan väl se hur långt jag kommer. Kan jag PM:a dig om jag stöter på några tekniska problem?
Helt okej att PM:a mig om du behöver hjälp med Drupal i det här sammanhanget. När folk gör saker för LoCots räkning hjälper jag mer än gärna till.
Det låter bra
andol skrev:
djkmmo skrev:
andol skrev:
Med tanke på att den nuvarande webbplatsen kom till innan jag blev serveradmin så kan jag bara gissar. Det troligast är väl att man helt enkelt kom fram till att inget enskilt system hade all den funktionalitet man var ute efter.

Vad gäller enhetlig inloggning och användarhantering så finns det faktiskt en lösning i projektet OpenID, SSO, etc för ubuntu-se.org. Tyvärr har vi i även i det där fallet ett dependency på Drupal 5.x.
Så är det väl troligtvis. Sedan svänger det ju ibland ganska kraftigt också, så den programvara som är störst och utveckas mest ena året blir förbisprunget nästa. Men det verkar ju vara mer utveckling inom "Drupal-sfären" än inom "phpBB-sfären" just nu. Jag hittar fler moduler till Drupal i varje fall och modulerna verkar spänna över fler områden.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Slog ihop stora delar av tråden "'Moralpanik' eller dylikt" med denna, då den egentligen handlade om samma sak.

/Emil
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"