Obesvarade inlägg

Diskussion gällande forumet
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Obesvarade inlägg

Inlägg av Lars »

FreakHead skrev:Titta en gång till, på de obesvarade trådarna.
Det är 33 sidor med 30 trådar i varje, förutom den sista sidan, den 34: som har 11. Totalt är det 1001 trådar som är obesvarade och den tidigaste är så nära i tiden som den 13 februari 2008. Forumet slutar att räkna och rada upp obesvarade trådar vid 1001 st. Vad hände innan dess och hur många trådar är det som egentligen är obesvarade? Där finns ett STORT mörkertal.
Det stämmer det. Jag gjorde en liten snabbkoll, vi har totalt 5367 obesvarade trådar (16%). Om man sorterar bort de trådar som är äldre än ett år så återstår 1168 obesvarade trådar.

Men att på något sätt försöka beta av dem tror jag är ogörligt och egentligen ganska meningslöst. Det är bättre på att fokusera på att försöka bli bättre i framtiden.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Lars skrev:
FreakHead skrev:Titta en gång till, på de obesvarade trådarna.
Det är 33 sidor med 30 trådar i varje, förutom den sista sidan, den 34: som har 11. Totalt är det 1001 trådar som är obesvarade och den tidigaste är så nära i tiden som den 13 februari 2008. Forumet slutar att räkna och rada upp obesvarade trådar vid 1001 st. Vad hände innan dess och hur många trådar är det som egentligen är obesvarade? Där finns ett STORT mörkertal.
Det stämmer det. Jag gjorde en liten snabbkoll, vi har totalt 5367 obesvarade trådar (16%). Om man sorterar bort de trådar som är äldre än ett år så återstår 1168 obesvarade trådar.

Men att på något sätt försöka beta av dem tror jag är ogörligt och egentligen ganska meningslöst. Det är bättre på att fokusera på att försöka bli bättre i framtiden.
+1

Vad kan locka hit tillräckligt med kunnigt folk (jag kan tyvärr inte ett skit för min dator fungerar bra jämt) som kan möta efterfrågan på support? Nu får vi ju hoppas att efterfrågan minskar i takt med att Ubuntu förbättras men vi kan ju inte slappna av nu för det.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Kan vi inte försöka att hitta en lösning på problemet istället för att ägna oss åt pajkastning?

Sedan finns det inga stora eller enorma mörkertal. Ett mörkertal är ett tal med okänd storlek, d.v.s. man vet inte om det varken är stort eller litet. Just i det här fallet har vi inte en aning om hur stort det är. Det enda vi vet är att den största delen tycks vara folk som vill köpa och sälja saker, bortmodererade inlägg, saker som kastats i papperskorgen, trådar i Ubuntu Café, rapporter om hårdvara som funkar i "Hårdvara" etc. etc.

Alltså bör vi först ta reda på om det alls är något problem och hur stort det i så fall är, men att skrika "vargen kommer" på basis av "Obesvarade inlägg" är helt meningslöst, om man inte ser det som ett enormt problem att en rolig historia inte fått någon reaktion eller att någon inte fått något svar i forumet på en sälj-annons för ett grafikkort.

@ Lars
Hur många av de är att betrakta som supportförfrågningar, totalt och under det senaste året?
Lars

Inlägg av Lars »

djkmmo skrev:@ Lars
Hur många av de är att betrakta som supportförfrågningar, totalt och under det senaste året?
Under senaste året är det t.ex. 162 i cafétavlorna och 88 i de båda nybörjartavlorna.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Efter som jag kommer från Finland har jag en lutheransk inställning när jag går in forumet och börjar med att besvara de supportfrågor som jag garanterat kan hjälpa till med innan jag skriver annat. Kan det vara nåt att ha som rutin?
Dessvärre ligger jag på en måttlig kunskapsnivå...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

dmz skrev:Värt att notera är ju att diskussionsklubben står för absolut minst hjälp i supporttrådarna...
Även om jag nu själv också tillhör den klubben, mer än något av de övriga "klubbarna", så ger jag dig helt rätt
i det du säger.

Flest antal inlägg i diskussionstrådar, visar kanske ganska bra, hur mycket support som forumet kan ha gått
miste om. Hmmm. Kanske värt att fundera över.

Jag smyger diskret undan . . . . ;D 8)

Lika förbaskat ligger det väldigt mycket i det du säger. Kanske lite grand av "svikare", om man hårt pläderar
för just supporten, i vart fall.

Du öppnade mina ögon i vart fall. Tack.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Lars skrev:
djkmmo skrev:@ Lars
Under senaste året är det t.ex. 162 i cafétavlorna och 88 i de båda nybörjartavlorna.
Hur många inlägg är det totalt i nybörjartavlorna under under samma tidsperiod?

Går det att få fram vad rubriken på de trådarna är? Går det att se några tendenser (dvs är det en speciell typ av frågor, relaterade till något visst ämesområde etc)?

Skulle det vara möjligt för dig att kolla på det tillägget jag länkade till och se om det alls skulle gå att använda för att mäta olösta supportärenden och användarnöjdhet ? Det är ju en sak att ta fram hur många ärenden vi löser/inte löser (d.v.s. den objektiva effektiviteten i vårt arbete) men det är i mina ögon lika viktigt att mäta den subjektiva uppfattningen hos användarna (tycker de att vi klarar det uppdrag vi tagit på oss). Den förra bör vara lättare att mäta än den senare, så det är väl bäst att börja med den förra.

Som sagt handlar det inte främst om obesvarade inlägg utan ouppklarade supportärenden och det är det vi måste mäta för att få ett mått på vår effektivitet. En bumpad tråd med ett olöst supportärende är ett problem. En obumpad, obesvarad tråd som är löst är det inte.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Är det någon som kan göra om sökningen på obesvarade inlägg så att den bara hanterar frågor från supportdelen i forumet?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Det här är alltså resultatet, att det helt plötsligt finns massor av obesvarade supportfrågor!

I nära ett halvår har ni ALLA valt att ignorera det som jag och LJ sagt. Då fanns det inga problem, minsann. Då var jag och LJ jubelidioter som skulle dra till nåt väldigt varmt ställe eller tillbaks till ubuntu.se, för vi bara snackade skit. Om jag (läs Urban) vore ledare skulle jag skämmas ögonen ur mig och genast fundera på om jag är tillräckligt kompetent till att just leda, när jag inte har koll på verksamheten.

Blogga, det kan man göra, på annan sajt som tillhör en tidning som är hur Micro$oft vänlig som helst i stället för att ta hand om verksamheten som inte fungerar. Sluta minimalismera och ta kritiken på allvar, åtminstone så pass att man verkligen kollar upp om det finns fog för nämnd kritik. Bloggen kan vänta, för det borde vara viktigare att prioritera verksamheten här.

Men, Urban, det är ju inte så farligt att supporten inte fungerar, eller hur?

Till er andra, mina tidigare kritiker i denna tråd och i anknytning till andra diskussioner om obesvarade inlägg får jag bara säga: Jag har inte tid med supporten här, för jag hjälper till på mitt forum, ubuntu.se. Där ska antalet obesvarade trådar alltid vara så få som möjligt. Lycka till med era fortsatta åsiktstrakasserier och ert förtryck.

//FH

PS. vulfgar är också ledare här men hon är ny och har varit sjuk. Av den anledningen skall hon inte ta åt sig av ovanstående kritik. DS
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Tänkte på en sak. När det gäller länken "Obesvarade", kan man inte ändra den så inte Café-trådar, debatttavlan och diverse irrelevanta kategorier tas med?
Undrar hur många trådar som är obesvarade om man tar bort dessa.

När jag i skrivande stund kollar på obesvarat så står medlemmen pata66 för 4 obesvarade trådar. Det enda han säger i dessa trådar är att skrivare och sånt fungerar direkt i Ubuntu, detta i kategorin "Hårdvaruregistret". Alltså behöver inte dessa besvaras och därför skulle dom alternativen inte komma upp under "Obesvarat".
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

ZX Spectrum skrev:När jag i skrivande stund kollar på obesvarat så står medlemmen pata66 för 4 obesvarade trådar. Det enda han säger i dessa trådar är att skrivare och sånt fungerar direkt i Ubuntu, detta i kategorin "Hårdvaruregistret". Alltså behöver inte dessa besvaras och därför skulle dom alternativen inte komma upp under "Obesvarat".
Man kan fråga sig varför denna medlem skriver 4 gånger? Är det för att h*n inte blivit sedd, att någon inte brytt sig? Tråden är obesvarad 4 gånger. Att kategorisera på det där sättet är farligt och ett försök att minimalisera, återigen.

//FH
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

FreakHead skrev:
ZX Spectrum skrev:När jag i skrivande stund kollar på obesvarat så står medlemmen pata66 för 4 obesvarade trådar. Det enda han säger i dessa trådar är att skrivare och sånt fungerar direkt i Ubuntu, detta i kategorin "Hårdvaruregistret". Alltså behöver inte dessa besvaras och därför skulle dom alternativen inte komma upp under "Obesvarat".
Man kan fråga sig varför denna medlem skriver 4 gånger? Är det för att h*n inte blivit sedd, att någon inte brytt sig? Tråden är obesvarad 4 gånger. Att kategorisera på det där sättet är farligt och ett försök att minimalisera, återigen.

//FH
Bara för att hårdvaruregistret är uppbyggt i kategorier där exempelvis HP, Toshiba har olika underkategorier under kategorin Bärbara datorer. Ska man då skriva in flera saker där så får man ta detta under olika kategorier.
Tanken är att det ska vara lätt att hitta svar under den kategorin.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

FreakHead skrev:

//FH
Som vanligt försöker du..! Användaren har skrivit om 4 olika produkter. Ta reda på fakta innan du yttrar dig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Hund skrev:Som vanligt försöker du..! Användaren har skrivit om 4 olika produkter. Ta reda på fakta innan du yttrar dig.
My bad. :( Jag ber så väldigt mycket om ursäkt.

//FH
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nu blev jag genast glad. :D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:...
Du kan väl hjälpa till och svara på obesvarade frågor istället för att skriva en novell om hur många obesvarade frågor det finns.
mvh Rune.K
Jepp, nu håller vi käften och jobbar. Vi är ju överens om att det hela är ett problem, även om vi
är grovt oense om hur stort och allvarligt det är. Betar vi av listan kan vi vara överens om att den
är tom.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

FreakHead skrev:Det här är alltså resultatet, att det helt plötsligt finns massor av obesvarade supportfrågor!
Nej det går inte att dra några sådana slutsatser. Vi har det senaste året 88 obesvarade inlägg; ubuntu.se har sedan 2008-04-11, alltså de senaste 10 månaderna 99 obesvarade inlägg i motsvarande kategorier. Således har vi 7,33 obesvarade per månad, ubuntu.se 9,9.

Relativt sett är vi 25% bättre än er på att lösa användarnas supportbehov, om det skall mätas som obesvarade trådar i supportforum.

I sann ubuntuanda är vi naturligtvis beredda att sträcka en hjälpande hand till er. Då ni uppenbarligen inte klarar av supportuppdraget lika väl som vi, enligt era egena mått, så är ni varmt välkomna att hänvisa frågeställarna hit, där det är större chans att de får hjälp.

Men nu råkar det vara så, att obesvarade inlägg inte på något sätt ger svar på i vilken utsträckning användare inte får den support de efterfrågar. Ditt påstående lyder:

MÄNGDEN(obesvarade trådar) <=> MÄNGDEN(olösta supportärenden)

Jag skall nu väldigt enkelt bevisa att ditt påstående är falskt.

Om MÄNGDEN(obesvarade trådar) <=> MÄNGDEN(olösta supportärenden) så existerar det ingen entitet för vilken gäller att entiteten är en obesvarad tråd OCH samtidigt att tråden inte är ett olöst supportärende: Acer Aspire one 3G, nätverk [LÖST]. Tråden är en supporttråd och ej besvarad men löst. Således är ena implikationen falsifierad och vi går vidare på nummer två.

Om MÄNGDEN(obesvarade trådar) <=> MÄNGDEN(olösta supportärenden) så existerar det ingen entitet för vilken gäller att entiteten är ett olöst supportärende OCH samtidigt att tråden inte är besvarad: Problem med ljud och tangentbordshändelser i spel Tråden är en supporttråd och besvarad men ej löst. Således är implikation två falsifierad.

Då ingen av implikationerna är sann är även ekvivalensen falsk och ditt påstående är således bevisat falskt.

QED

Med det avklarat tycker jag vi fortsätter att försöka lösa frågan hur vi kan få fram säkra nyckeltal på hur pass väl vi klarar det uppdrag vi tagit på oss. phpBB-siten är just nu nere för underhåll, men ev. kan det finnas något mod där som kan hjälpa oss att få kunskap istället för löst tyckande.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Försöker besvra...
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=24528
Men får svaret "Låst kategori"
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

FreakHead skrev: I nära ett halvår har ni ALLA valt att ignorera det som jag och LJ sagt. Då fanns det inga problem, minsann. Då var jag och LJ jubelidioter som skulle dra till nåt väldigt varmt ställe eller tillbaks till ubuntu.se, för vi bara snackade skit. Om jag (läs Urban) vore ledare skulle jag skämmas ögonen ur mig och genast fundera på om jag är tillräckligt kompetent till att just leda, när jag inte har koll på verksamheten.

Blogga, det kan man göra, på annan sajt som tillhör en tidning som är hur Micro$oft vänlig som helst i stället för att ta hand om verksamheten som inte fungerar. Sluta minimalismera och ta kritiken på allvar, åtminstone så pass att man verkligen kollar upp om det finns fog för nämnd kritik. Bloggen kan vänta, för det borde vara viktigare att prioritera verksamheten här.

Men, Urban, det är ju inte så farligt att supporten inte fungerar, eller hur?

Till er andra, mina tidigare kritiker i denna tråd och i anknytning till andra diskussioner om obesvarade inlägg får jag bara säga: Jag har inte tid med supporten här, för jag hjälper till på mitt forum, ubuntu.se. Där ska antalet obesvarade trådar alltid vara så få som möjligt. Lycka till med era fortsatta åsiktstrakasserier och ert förtryck.

//FH

PS. vulfgar är också ledare här men hon är ny och har varit sjuk. Av den anledningen skall hon inte ta åt sig av ovanstående kritik. DS
Hmm, just Urban brukar med jämna mellanrum ta upp detta med att det är viktigt att besvara obesvarade supportinlägg. Det har väl hela tiden varit en av hans hjärtefrågor. Jag tycker inte att det är rätt att ryta åt honom på denna punkt, där är det säkert flera av oss andra som ska ta åt oss mer. Fast det löser kanske inte heller problemet, jag tror att en bättre sökmöjlighet, att kunna välja lämpliga kategorier för obesvarade inlägg kan vara ett första steg för att lätt hitta just obesvarade supportinlägg.
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 7 gånger.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Då var dagens 10+ avklarade. Flera trådar är rapporterade som lösta bland annat.

Konstaterar att det är väldigt många av de obesvarade trådarna som är annat än support, så en förfinad
SQL-fråga vore en god gärning om nå'n knåpade ihop. Jag menar "Papperskorgen" och
"Bortmodererade inlägg" är ju knappast något att lägga tid på och trådar i "Debatt" som ingen
spann vidare på för ett år sedan är nog kallare nu än då.

Jag utgick i från texten...
Ledsen att du inte har fått något svar och jag har ärligt talat ingen aning heller.
Har du själv kommit fram till något?
...men varierade lite beroende på frågeställning. Hur går det för er andra?
Skriv svar

Återgå till "Forum"